• Tesla’s eerste Europese Gigafactory in Berlijn is bijna af en moet eind dit jaar in gebruik genomen worden.
  • Topman Elon Musk organiseerde afgelopen weekend, zoals beloofd, een groot feest voor omwonenden en opende de deuren van de fabriek voor rondleidingen.
  • Tijdens het evenement vielen een paar dingen op.

De bouw van Tesla’s Duitse Gigafactory in Berlijn liep de afgelopen maanden flink wat vertraging op. Lokale bewoners zijn niet heel blij met de komst van de fabriek en proberen het project op diverse manieren te dwarsbomen.

Zo werden de aantasting van de natuur, de watervoorziening en het dierenwelzijn aangegrepen om de bouw langdurig stil te leggen. Ook kwamen lokale overheden met rechtszaken. Tesla gaf wel tegengas, maar daardoor leken de Duitsers hun hakken nog verder in het zand te zetten. Hoog tijd voor een charme-offensief van topman Elon Musk en de zijnen.

Daarom gaf Tesla afgelopen weekend een groot feest rondom de nieuwe Gigafactory en opende het de deuren voor omwonenden. Maar er gebeurde meer. Wij vonden vijf opvallende dingen.

1. Gigabier, Tesla’s eerste bier

Hoe win je de harten van Duitsers? Met de drank waar ze om bekend staan: bier. De gemiddelde Duitser klokt 87 liter bier per jaar weg en dus is het logisch dat Tesla vanaf de opening van de Gigafactory ook bier op die locatie gaat produceren. De autofabrikant/bierbrouwer noemt het heel toepasselijk GigaBier.

Of het gerstenat aan het Reinheitsgebot zal voldoen, is nog onduidelijk. Het lijkt er ook niet op dat Musk zich zorgen maakt over de kwaliteit van het bier, maar zich meer focust op de fles waar het inzit. Deze heeft namelijk een op de Cybertruck gebaseerd ontwerp.

Het is niet de eerste keer dat Tesla een alcoholische drank op de markt brengt. Eerder lanceerde het al Tesla Tequila. Deze bleek zo populair dat hij binnen enkele minuten was uitverkocht.

2. Een Gigafeest, de Giga Fair

Het is één van de weinige beloftes die Musk tijdig nakomt: een feest geven bij de Gigafactory in Berlijn. En hij pakte flink uit, blijkt uit de beelden die we onder ogen kregen. Er stonden flink wat attracties waaronder een reuzenrad en wat eet- en drinktentjes. Ook konden mensen proefritten maken in verschillende Tesla-modellen.

Maar de grootste attractie was het grote podium waarop Musk zijn ietwat houterige presentatie gaf. In de avond werd het podium gebruikt voor een lichtshow en een dancefeest. Niet dat het heel druk werd, want er mochten maximaal 9.000 mensen langskomen.

Waarom zo weinig? Dat kwam door de lokale overheid. Die maakte zich zorgen om een verkeersinfarct. Tesla werd dus gedwongen om vooral direct omwonenden uit te nodigen. Een groot gedeelte van Berlijn kon daardoor geen kaartjes bemachtigen.

3. Rondleiding door de fabriek

Omwonenden zijn bang voor de komst van de fabriek en de impact die hij heeft op eigenlijk alles eromheen. Door de deuren te openen en te laten zien wat er eigenlijk gebeurt kan een deel van die angst weggenomen worden.

Bewoners van Brandenburg mochten daarom door de gigantische fabriek rondlopen. Veel van hen namen een camera mee. Fijn, want daardoor kunnen wij ook meegenieten.

4. Productiestart eind december

Tijdens de festiviteiten liet Musk ook nog even vallen dat hij verwacht dat de Gigafactory eind dit jaar in bedrijf is en dat de eerste Duitse Model Y er van de band zal rollen. Er is alleen nog één klein probleem: er is nog geen bouwvergunning voor de fabriek afgegeven. Dus hoewel de Model Y er binnenkort gemaakt kan worden, mag dat nog helemaal niet.

Musk hoopt daarom dat de vergunning in de aankomende paar weken op de mat ploft. Het doel is om uiteindelijk 500.000 auto’s per jaar te fabriceren. Daarvoor zijn 12.000 mensen nodig die Tesla op dit moment actief aan het werven is.

Maar de CEO van Tesla maakt zich naar verluidt wel zorgen of zijn bedrijf op tijd genoeg mensen kan aannemen. Ook omwonenden vragen zich af waar al die werknemers vandaan moeten komen.

5. Eerste blik op de architectuur van de 4680-accu.

Tesla’s nieuwe accupakket met de zogenoemde 4680-cellen, werd gedurende het feest voor het eerst in een auto getoond. Te zien was hoe hij een structureel onderdeel is van het chassis en hoe hij er van binnen uitziet. Het accupakket was namelijk open gesneden. Tijdens de rondleiding kregen bezoekers de kans om tekst en uitleg te krijgen over de nieuwe technologie en wat deze zo efficiënt maakt.

De 4680-accu is een belangrijk onderdeel voor de toekomstige Tesla-modellen (waaronder de Duitse Model Y). Het accupakket zou naar verluidt 50 procent goedkoper zijn om te produceren, terwijl het vijf keer meer energie en zes keer meer vermogen levert. Iets wat moet resulteren in 16 procent meer bereik voor de voertuigen die ermee rijden. Tesla wil de accucellen ook in Berlijn gaan fabriceren.

Meer over Tesla lezen?