• De EQS is het antwoord van Mercedes-Benz op de Tesla Model S en is binnenkort te koop.
  • Hij begint bij ongeveer 119.000 euro, maar de duurdere uitvoeringen kosten al snel meer dan 150.000 euro.
  • Qua actieradius verslaat de EQS de Model S, maar aan de prestaties van de Tesla kan de Mercedes-bolide niet tippen.

Jarenlang was de Tesla Model S de enige optie voor mensen met een goedgevulde portemonnee die op zoek waren naar een mooie elektrische sedan. Maar nu niet meer.

Het segment van de elektrische premiumauto’s wordt steeds drukker. De Porsche Taycan is een hit. Zijn neef, de Audi E-Tron GT, ging eerder dit jaar in de verkoop. En de Lucid Air, het eerste voertuig van de nieuwe fabrikant Lucid Motors, zou er binnenkort moeten zijn.

Mercedes-Benz, een grote naam in de wereld van de luxesedans, doet nu een duit in het zakje met een elektrische versie van zijn S-Klasse. Hij heet de EQS en zal dit najaar bij de dealers verschijnen.

We bespreken hoe hij zich op papier verhoudt tot zijn grootste rivaal, de Model S.

Actieradius en opladen

Mercedes zegt dat de EQS een actieradius heeft van 731 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. De Tesla Model S moet het afleggen tegen de nieuwkomer. De Long Range-variant houdt het voor gezien na 652 kilometer.

Het verschil is te verklaren door de grootte van de accu’s in beide auto’s. De EQS heeft een accupakket van 108 kWh, waar de Model S een accupakket van maar 90 kWh heeft.

Mercedes-Benz EQS. Afbeelding: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS. Afbeelding: Mercedes-Benz

Zowel de EQS als de Model S kunnen zeer snel laden, sneller dan veel andere elektrische auto’s die te koop zijn.

De Model S kan opladen met een snelheid van 250 kW. Dat betekent dat hij zijn actieradius met 320 km vergroot met ongeveer 15 minuten laden. De EQS haalt een maximale laadsnelheid van 200 kW en de fabrikant beweert dat hij in dezelfde tijdspanne 300 kilometer kan ‘bijtanken’.

Prestaties

De Model S is in de basis al razendsnel. Hij doet een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,1 seconden en heeft een topsnelheid van 250 kilometer per uur.

De Model S Plaid gaat doet daar nog een schepje bovenop. Deze haalt een vermogen van 1.020 pk uit drie motoren en sprint binnen twee seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 kilometer per uur. Daarmee kan hij zich comfortabel tussen de supercars scharen.

Tesla Model S Plaid. Afbeelding: Tesla
Tesla Model S Plaid. Afbeelding: Tesla

Mercedes kan niet aan die cijfers tippen. De EQS 450+ heeft 328 pk en 419 Nm aan koppel. De 580 4Matic beschikt over 516 pk en maar liefst 631 Nm aan koppel. De acceleratie is met 4,1 seconden naar 100 kilometer per uur ook vlot.

Interieur

Tesla was de eerste die een gigantisch touchscreen in plaats van handmatige knoppen gebruikte. Andere autofabrikanten hebben dat idee overgenomen.

De Hyperscreen in de Mercedes-Benz EQS. Afbeelding: Mercedes-Benz
De Hyperscreen in de Mercedes-Benz EQS. Afbeelding: Mercedes-Benz

De nieuwste Model S heeft een groot breedbeeld touchscreen in het midden van het dashboard. Daarnaast zijn er ook nog twee kleinere displays: één achter het stuur voor de bestuurder en één in de middenconsole voor de achterpassagiers.

De EQS 580 krijgt een enorm ‘Hyperscreen‘ dat zich over de hele breedte van het dashboard uitstrekt. Het is niet één scherm, maar bestaat uit één groot scherm in het midden geflankeerd door twee kleinere schermen.

Mercedes zou deze vergelijking dus winnen, ware het niet dat het gigantische scherm alleen leverbaar is op de duurdere EQS 580 4Matic. De EQS 450+ wordt geleverd met een relatief bescheiden 12,8-inch display.

Over het algemeen lijken de interieurs van de sedans in niets op elkaar. Het interieur van de EQS is niet bepaald minimalistisch te noemen zoals dat bij de Tesla’s wel het geval is. In plaats daarvan is het interieur gevuld met houtaccenten, gewatteerd leer en glinsterende knoppen. Precies wat je verwacht van een luxemerk als Mercedes.

Prijs

De EQS 450+ heeft in Nederland een vanafprijs van 118.891 euro. Daarmee is hij goedkoper dan de S-Klasse met benzinemotor, die verkrijgbaar is vanaf 139.502 euro. Het topmodel, de EQS 580 4Matic, kost minimaal 154.949 euro.

De vanafprijs van een Model S varieert de laatste tijd nogal, maar op het moment van schrijven kost de Long Range-versie 99.990 euro. De Plaid-editie is de snelste productie-auto die je op dit moment kunt kopen en kost 129.990 euro.

Meer over stekkerauto’s? Check ook deze stukken eens: