Tesla bouwt een Gigafactory nabij Berlijn, maar is hierbij tegen de Duitse bureaucratie aangelopen. Hierdoor verloopt de bouw langzamer dan verwacht.

Tijdens een bezoek van Elon Musk aan de bouwplaats vertelde hij dat hij de productie in oktober wil opstarten, als het meezit.

De allereerste auto uit de Berlijnse Gigafactory moet de Tesla Model Y worden.

Tesla’s Gigafactory die in de buurt van Berlijn wordt gebouwd, had eigenlijk al in gebruik moeten zijn. Maar omwonenden gooiden continu roet in het eten bij de oplevering. Ze kaartten problemen rondom de watervoorziening, bomenkap en dierenwelzijn aan.

Ook de Duitse overheid werkte niet bepaald soepel mee en eiste dat Tesla door allerlei bureaucratische hoepels moest springen. Toch lijkt voltooiing van de fabriek voor elektrische auto’s in zicht en verheugt Tesla zich op ingebruikname ervan.

Afgelopen vrijdag kwam CEO Elon Musk van Tesla polshoogte nemen bij de Europese fabriek. Dat deed hij samen met Armin Laschet, lijsttrekker voor de CDU-partij bij de komende Duitse verkiezingen en opvolger van Angela Merkel. De twee waren het erover eens dat de fabriek maar eens in gebruik genomen moest worden, meldt persbureau Reuters.

“We kijken ernaar uit om de goedkeuring te krijgen waarmee we begin oktober de productie kunnen starten, als het meezit”, zei Musk tijdens het bezoek. Laschet leek hetzelfde te hopen en haalde uit naar de bureaucratie waar Tesla mee te maken heeft gehad: “Soms krijg je de indruk dat iets nieuws uitvinden technisch makkelijker is dan de Duitse bureaucratie te ontmantelen.”

Lees ook: Tesla’s eerste Europese fabriek moest op 1 juli open gaan, maar vergunningen, hagedissen en andere problemen zorgen voor enorme vertraging

Maar die bureaucratie is nog niet klaar met Tesla, want er loopt nog een zaak tegen de fabriek bij het milieuagentschap in de staat Brandenburg. Daarover moet nog uitspraak gedaan worden en dat kan zomaar tot 2022 op zich laten wachten.

Feestelijke opening van Gigafactory Berlijn

Musk liet later via Twitter weten dat hij de Gigafactory feestelijk wil openen met een braderie waarbij iedere bewoner uit de buurt welkom zou zijn. Ze kunnen dan ook een rondleiding in de fabriek krijgen. De festiviteit is voor iedereen van buiten de regio ook toegankelijk.

Als de Gigafactory inderdaad in oktober opent, dan start deze met de productie van de Tesla Model Y. Het is het nieuwste model van de Amerikaanse autofabrikant en is eigenlijk een Model 3, maar dan wat hoger op de vering.

De eerste Model Y is al in Nederland gespot. Deze auto komt waarschijnlijk uit de Gigafactory van Tesla in de Chinese stad Shanghai. Musk liet weten dat die locatie voornamelijk dienst doet als productie- en verzendingshub naar Europa.

De eerste leveringen van de Model Y vanuit China naar Europa stonden voor september gepland. Dat lijkt nu dus eerder te gebeuren.

Overal water

Musk kon het daarnaast niet laten om het tijdens zijn bezoek afgelopen week hebben over de zorgen rondom te watervoorziening. "Deze regio heeft zoveel water, kijk maar eens om je heen. Er is overal water. Vind je het eruit zien als een woestijn hier?" zei hij volgens Reuters. "Het regent hier veel."

Tesla heeft overigens al stappen genomen om het waterverbruik van de Gigafactory te beperken zodat de impact op de drinkwatervoorziening minimaal is.

Naast het produceren van de Model Y wil Tesla ook accupakketten gaan recyclen in de fabriek in Berlijn. Daarbij claimt het bedrijf dat het een gebruikt of beschadigd pakket voor 92 procent opnieuw kan gebruiken. Dat is cijfer wordt nog niet geëvenaard door andere autofabrikanten. Ook is het een belangrijke stap in het nog duurzamer maken van elektrische auto's.

Concurrentie voor Tesla in Europa

Naast Tesla is concurrent Rivian ook bezig om voet aan de grond te krijgen in Europa. Duitsland en Nederland zouden mogelijke locaties zijn voor deze maker van elektrische voertuigen. Maar het lijkt erop dat het Verenigd Koninkrijk nu de voorkeur heeft. Rivian bouwt vooralsnog een pickup, de R1T, een SUV, de R1S en bestelwagens voor Amazon. Van die laatste heeft het bedrijf een mega-order van 100.000 stuks binnen.

Musk gaf Rivian vorige week ongevraagd advies over de strategie die het bedrijf voert. Rivian is namelijk bezig met het locaties voor twee nieuwe fabrieken, één in de VS en één in Europa. Musk vond dat geen goed idee. Hij adviseerde Rivian via Twitter om eerst orde op zaken te stellen bij de eerste fabriek, voordat ze gingen denken aan een tweede of derde fabriek. Rivian lijkt namelijk wat problemen te hebben bij de productie van de eerste voertuigen. De levering aan klanten is al meerdere keren uitgesteld.

LEES OOK: Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten