• Tesla stelt de lancering van de Semi-vrachtwagen uit tot 2022, omdat het niet genoeg nieuwe accucellen kan produceren.
  • De Supercharger-oplaadpunten van het merk zijn binnenkort voor alle elektrische auto’s beschikbaar, maar traag ladende auto’s moeten meer betalen.
  • Tesla verwacht meer winst te kunnen halen uit het aanbieden van de Superchargers aan meer merken.

Naast positieve resultaten liet Tesla maandag tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers ook wat los over de bedrijfsvoering.

Zo bleek dat het bedrijf de lancering van de Tesla Semi opschuift, omdat de productie van de nieuwe 4680-accucellen achterblijft. En liet het weten hoe automobilisten met niet-Tesla’s kunnen laden bij de Supercharger-laadstations van het merk.

Lees ook: Tesla boekt eindelijk winst zonder de hulp van de verkoop van emissierechten

De Tesla Semi staat nu gepland om in 2022 van de productieband te rollen. De in 2017 gepresenteerde vrachtwagen zou aanvankelijk in 2019 in productie gaan, maar Tesla stelde dit al meerdere keren uit.

Reden van uitstel is deze keer een tekort aan de nieuwe 4680-accucellen. Dat komt voornamelijk door “wereldwijde uitdagingen in de toeleveringsketen“, aldus het bedrijf

De 4680-accu is een belangrijk onderdeel voor de Tesla Semi en andere toekomstige Tesla-modellen. Het accupakket zou naar verluidt 50 procent goedkoper zijn om te produceren terwijl het vijf keer meer energie en zes keer meer vermogen levert. Iets wat moet resulteren in 16 procent meer bereik voor de voertuigen die ermee rijden.

Meer betalen als je auto langzaam laadt

Onlangs liet Elon Musk, CEO van Tesla, weten dat auto’s van andere merken binnenkort gebruik kunnen maken van het wereldwijde Supercharger-netwerk. Destijds vertelde Musk alleen niet hoe dat precies in zijn werk zou gaan. Tijdens de earnings call legde hij uit hoe hij dit voor zich zag.

Volgens de topman moeten bestuurders van niet-Tesla’s de Tesla-app downloaden om het laden aan een Supercharger te starten. Ze maken een account aan, steken de stekker in hun auto en geven in de app aan bij welke paal ze staan en hoeveel stroom ze nodig denken te hebben.

Lees ook: Zelfrijdende Tesla’s zien een laaghangende maan aan voor een verkeerslicht en willen midden op de weg stoppe

Tesla verwacht dat het met de extra klandizie het Supercharger-netwerk snel kunnen uitbreiden en verbeteren. Maar het ziet ook een uitdaging in het managen van mogelijke drukte bij de laadpalen. Gelukkig heeft Musk hier de oplossing voor: trage laders meer laten betalen.

“Als de laadsnelheid superlangzaam is, dan zal diegene meer moeten betalen”, aldus Musk. “We zullen ook slimmer omgaan met de prijzen voor stroom bij Superchargers.” Daarmee verwijst hij mogelijk naar een hogere stroomprijs tijdens drukkere periodes om hiermee lange wachtrijen te voorkomen.

Onlangs verhoogde Tesla de laadsnelheden van de Superchargers naar 300 kW. Die stap is nu een stuk beter te begrijpen aangezien auto’s van andere merken, zoals de Porsche Taycan, wel met meer dan 250 kW kunnen snelladen. Tesla’s halen een maximale laadsnelheid van 250 kW.

“Ons doel is om de opkomst van duurzame energie te ondersteunen. Niet om een afgesloten netwerk te bouwen en dat te gebruiken om onze concurrenten te verslaan”, aldus Musk.

LEES OOK: Elektrische auto’s zijn altijd milieuvriendelijker dan benzineauto’s, blijkt uit nieuw onderzoek – ook als ze worden opgeladen met vuile stroom