De modeketen Victoria’s Secret wordt steeds minder relevant onder z’n klanten, blijkt uit een peiling van analisten van zakenbank Cowen & Co. In de enquête werd aan bijna 200 klanten van Victoria’s Secret gevraagd waar het merk voor staat en meer dan de helft vulde ‘sexy’ in.

Maar nu komt het probleem: slechts 17 procent van de klanten gaf aan dat het voor hen belangrijk is dat een bh of ander ondergoed sexy is. Ze vinden het veel belangrijker dat het lekker zit, goed past en een goede kwaliteit heeft.

Die mismatch tussen wat klanten van Victoria’s Secret willen en waar het merk zelf voor staat, zorgt volgens directeur Oliver Chen van Cowen & Co. “We denken dat de boodschap van het merk niet goed wordt ontvangen door de klanten. Victoria’s Secret moet die boodschap veranderen en tegelijkertijd het hele assortiment toegankelijk maken voor alle lichaamstypes en maten. Het merk komt niet gemakkelijk van dit probleem af.”

Victoria’s Secret reageerde niet direct op een verzoek om commentaar van Business Insider.

Victoria’s Secret biedt niet wat de meeste vrouwen zoeken

Klanten lijken in ieder geval goed te weten hoe Victoria’s Secret bij hen kan scoren: het bedrijf moet grotere maten verkopen en meer plussize-modellen inzetten. “Het merk moet verschillende soorten modellen hebben. Het richt zich nu echt op kleinere vrouwen en de modellen representeren de moderne vrouw niet”, schreef een van de respondenten.

In de enquête werd gevraagd waar het bedrijf voor staat. Eén van de klanten reageerde: "Te dure bh's die ervoor zorgen dat je, als je geen perfect lichaam hebt, onzeker wordt."

Een ander: "Sexy, jong en vrouwelijk. Mainstream en cool. Een merk dat zich richt op jongvolwassenen."

Victoria's Secret lijkt zich bewust te zijn van de kritiek. Recent meldde het lingeriemerk dat het vanwege dalende verkopen nadenkt over een andere opzet van de iconische modeshow, die al sinds 1999 gehouden wordt.

Lees meer over mode: