Private lease wordt steeds populairder. In 2015 reden er nog maar 17.000 Nederlanders rond in een private leaseauto, vorig jaar waren dat er al 150.000. En wie weleens reclames van autofabrikanten ziet of hoort, weet dat die er ook zelf steeds meer op inzetten. Ze vermelden steeds vaker alleen de private leaseprijs, in plaats van de nieuwprijs.

Wie een auto neemt via private lease, weet precies wat hij of zij per maand betaalt en krijgt nooit te maken met hoge, onverwachte kosten voor onderhoud. Nog een bijkomend voordeel: je rijdt in een gloednieuwe auto, dus je hoeft geen genoegen te nemen met de rook- of huisdierluchtjes van de vorige eigenaar.

Maar wie een private leasecontract wil aangaan, staat ook voor een belangrijke keuze: is het nog wel verstandig om de komende jaren op benzine te rijden, of loont het al om op een elektrische auto over te stappen?

Elektrische auto’s zijn vaak duurder, maar opladen is een stuk goedkoper dan tanken. Voor wie uit idealistische overwegingen een elektrische auto wil nemen, is dat kostenplaatje wellicht niet relevant. Maar als je een financieel verantwoorde keuze wil maken, is het wel goed om even met een rekenmachine aan de slag te gaan.

Om je vast een stapje op weg te helpen, hebben we hieronder voor acht benzineauto’s en zeven elektrische auto’s in verschillende segmenten uitgerekend hoe duur ze zijn als je de benzine- of stroomkosten meerekent. Zo zie je in één oogopslag of het in die segmenten goedkoper is om elektrisch te leasen.

Bij de berekeningen gebruikten we waar mogelijk de private leaseprijs van de autofabrikant zelf, bij een contract van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar.

We rekenden met een benzineprijs van €1,70 per liter en een stroomprijs van 0,20 eurocent per kWh. We gaan er in de berekening vanuit dat je thuis je auto oplaadt via het net.

Thuis opladen is doorgaans voordeliger dan opladen op een publieke laadplek, en omdat niet iedereen zonnepanelen op zijn dak heeft liggen, komen we met de prijs via het net tot de eerlijkste vergelijking.

Kijk hier in welke segmenten het loont om elektrisch te leasen:


Het A-segment: Volkswagen Up, Toyota Aygo, Volkswagen e-Up en Citroën C-Zero

In het A-segment, het segment van de compacte auto's, zijn er nog maar weinig elektrische opties te krijgen. Toch zijn er twee auto's die goed met elkaar kunnen concurreren: de Volkswagen e-UP en de Citroën C-Zero. Die laatste is op dit moment al verkrijgbaar, en de Volkswagen e-Up rijdt vanaf volgend jaar rond in Nederland. Hij is al wel te bestellen.

Wie in dit segment elektrisch wil rijden, moet overigens wel goed nadenken over één nadeel: de actieradius van de auto's. Die is namelijk niet heel groot.

De Citroën C-Zero rijdt tot 150 kilometer op één accu en de Volkswagen e-Up komt met 133 kilometer iets minder ver. Als je niet al te ver van je werk woont, zijn de auto's voor woon-werkverkeer dus prima, maar voor familiebezoeken aan de andere kant van het land worden de auto's al wat minder praktisch.

Citroën heeft daar trouwens wel een oplossing op bedacht. Wie de C-Zero least, mag vier weken per jaar gebruikmaken van een Citroën C4 SpaceTourer.

Hoe aantrekkelijk het is om in het A-segment elektrisch te leasen, zie je hieronder. De conclusie is vrij eenvoudig: de benzinemodellen vallen fors goedkoper uit.

Bronnen: maandprijs Volkswagen Up, verbruik Volkswagen Up, maandprijs Toyota Aygo, verbruik Toyota Aygo, maandprijs Volkswagen e-Up, verbruik Volkswagen e-Up, maandprijs Citroën C-Zero, verbruik Citroën C-Zero.


Het B-segment: Opel Corsa, Volkswagen Polo, Opel Corsa-e, Peugeot e-208

In het B-segment is het al een stuk makkelijker om elektrische auto's voor private lease te vinden. Zo heeft Opel een variant op de Opel Corsa: de Opel Corsa-e. En ook Peugeot heeft met de Peugeot e-208 een elektrische variant gemaakt van een van z'n best verkopende modellen. Beide auto's komen al een stuk verder dan de elektrische auto's uit het A-segment. Op een volle accu rijden ze allebei ruim 300 kilometer.

De maandelijkse leaseprijzen in het B-segment liggen voor elektrische auto's nog steeds fors boven het niveau van de benzinevarianten, net als in het A-segment. Per saldo moet je ook in het B-segment behoorlijk wat geld inleveren als je uitstootvrij wil rijden.

Bronnen: maandprijs Opel Corsa, verbruik Opel Corsa, maandprijs Volkswagen Polo, verbruik Volkswagen Polo, maandprijs Opel Corsa-e, verbruik Opel Corsa-e, maandprijs Peugeot e-208, verbruik Peugeot e-208.


Het C-segment: Volkswagen Golf, Audi A3, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf

Ook in het C-segment is het aanbod van elektrische auto's voor private lease groot, en dat zie je terug in de prijs. Het C-segment is namelijk het eerste segment waarbij het loont om elektrisch te rijden. Het is zelfs flink goedkoper dan rijden op benzine.

Overigens komt dat deels ook doordat Nissan momenteel een actieprijs hanteert voor de Leaf. Hoe lang die actie nog geldig blijft, is niet te zeggen. Zonder actieprijs is de auto een paar tientjes duurder per maand.

De Nissan Leaf heeft zich de afgelopen jaren in ieder geval al goed bewezen op de weg. Met een actieradius 270 kilometer komt hij net wat verder dan de Volkswagen e-Golf, die 230 kilometer rijdt op één accu.

Bronnen: maandprijs Volkswagen Golf, verbruik Volkswagen Golf, maandprijs Audi A3, verbruik Audi A3, maandprijs Volkswagen e-Golf, verbruik Volkswagen e-Golf, maandprijs Nissan Leaf, verbruik Nissan Leaf.


Het D-segment: Opel Insignia, BMW 3 en Tesla Model 3

In het D-segment is het aanbod van elektrische auto's voor private lease nog bijzonder klein. De Tesla Model 3 heeft vrijwel geen concurrentie, al komt die er wel aan. Vanaf mei 2020 is er bijvoorbeeld de Polestar 2, al is het nog niet duidelijk wat die gaat kosten via private lease.

De Tesla Model 3 rijdt ruim 500 kilometer op één accu. Maar voor private lease is de Model 3 nog wel relatief prijzig vergeleken met een BMW 3 of de Opel Insignia.

Bronnen: maandprijs Opel Insignia, verbruik Opel Insignia, maandprijs BMW 3, verbruik BMW 3, maandprijs Tesla Model 3, verbruik Tesla Model 3.

Lees meer over private lease: