Elektrisch rijden heeft het imago spotgoedkoop te zijn. Even je auto een paar uur aan het stopcontact hangen en je kunt al op pad. Maar hoe zit het nu echt met de kosten bij het opladen van een elektrische auto? En hoe laat zich dat vergelijken met rijden op benzine of diesel?

Business Insider ging op zoek naar energieprijzen voor elektrische auto’s in vergelijking met auto’s die op benzine of diesel rijden. We proberen hierbij uit te gaan van enigszins vergelijkbare auto’s.

In het onderstaande voorbeeld kijken we naar de populaire Nissan Leaf, één van de meest verkochte elektrische auto’s in Nederland. Daar zetten wij een vergelijkbare Nissan benzineauto naast, de Nissan Pulsar. Voor een compleet beeld nemen we ook een dieseluitvoering van de Nissan Qashqai mee.

Voor de duidelijkheid: we kijken in dit artikel alleen naar de tankkosten. Voor het totale plaatje moet je natuurlijk ook kijken naar verschillen in de aanschafprijs en het onderhoud, waarbij elektrische auto’s doorgaans wat duurder zijn in de aanschaf vanwege de kosten van de accu.

Tanken met benzine en diesel

Wij starten met de benzine en dieselauto’s. Een liter benzine kost gemiddeld 1,59 euro, een liter diesel 1,36 euro, zo blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Ons benzinemodel, de Nissan Pulsar, verbruikt ongeveer 6,5 liter op 100 kilometer volgens data van Autoweek. Dat komt neer op zo’n ruim 10 cent per kilometer, uitgaande van de literprijs van 1,59 euro.

Voor dieselverbruik kijken we naar de Nissan Qashqai. Daar is het verbruik gemiddeld genomen 6,8 liter diesel per 100 kilometer volgens Autoweek. Dat komt neer op ruim 9 cent per kilometer.

Lees ook op Business Insider

Oké, enthousiaste dieselrijders zullen er vast op wijzen dat de prijs per kilometer bij diverse automodellen nog wel lager kan, dus zeg 7 à 8 cent per kilometer.

Bovendien variëren de brandstofprijzen. Tank je langs de snelweg, dan betaal je de hoofdprijs. Tank je bij de goedkoopste, onbemande pomp dan betaal je volgens het CBS zomaar 10 procent minder per liter dan bij één van de duurste aanbieders.

Daarom nemen we in de vergelijking mee dat je 5 procent voordeliger kan tanken dan de gemiddelde prijzen voor benzine en diesel. Onderstaande tabel geeft dan aan waar je ongeveer op uitkomt wat betreft de kosten per kilometer voor de Nissan Pulsar en de Nissan Qashquai.

Kosten opladen van een elektrische auto

De wereld van elektrisch ‘tanken’ is een stuk gevarieerder dan die van klassieke motorbrandstoffen. Het opladen van een elektrische auto kan op verschillende manieren en daarbij zijn grote prijsverschillen.

Laten we eerst kijken hoeveel energie je nodig hebt. Gemiddeld genomen is 100 kilometer in een Nissan Leaf af te leggen met 18 kWh, volgens Nissan Nederland. Dit wordt bevestigd in cijfers van de site EV-database.

Wel merken Nissan én de EV database op dat het nogal uitmaakt of je zomers of ‘s winters rijdt. Is het koud dan is de accucapaciteit geringer en kom je minder ver met een volle accu. Bovendien is elektrisch rijden zuiniger in de stad dan op de snelweg.

Voor de Nissan Leaf heb je tussen de 11 en 23,8 kWh nodig aan stroom om 100 kilometer te rijden. Gemiddeld die 18 kWh dus.

Maar hoe en waar je de stroom koopt, maakt nogal wat uit. Voor de kosten van opladen van de Nissan Leaf kijken wij naar verschillende opties.

  • thuis laden via het net
  • thuis laden via zonnepanelen
  • Opladen bij een publieke plek
  • Opladen met een snellader

Thuis opladen

Voor stroom betaal je ongeveer 22 cent per kWh. Die prijs is opgebouwd uit het kale tarief van ongeveer 7 cent en 15 cent bijkomende belastingen. Dus totaal 22 cent. Een Nissan Leaf gebruikt ongeveer 18 kWh per 100 kilometer rijden. Dat komt dus neer op nog geen 4 cent per kilometer.

Maar stel: je hebt al zonnepanelen op je dak hebt en je hebt capaciteit over, dan kun je ook prima je auto opladen. Die stroom zou je normaal gesproken terug leveren aan je energiemaatschappij. Greenchoice hanteert bijvoorbeeld momenteel 11 cent per kWh voor de eerste 10.000 kWh die je terug levert.

Je hebt achttien kWh nodig voor 100 kilometer. In dit voorbeeld rekenen we met 11 cent per kilowattuur. Met je eigen zonne-energie rij je dan voor nog geen twee cent per kilometer.

Maar zonne-energie is toch gratis als je de panelen al hebt liggen? Klopt, maar je mist daarmee de terugleververgoeding van je energieaanbieder. Die opbrengst lever je in. Dat nemen wij even als kosten, anders gezegd, als gemiste opbrengsten.

Laden op een publieke plek

Maarten Hachmang van de site Laadpas Top10 heeft veel onderzoek gedaan naar prijzen voor elektrisch rijden. Als grove indicatie van de kosten voor het opladen van een elektrische auto komt hij op de volgende cijfers.

Bij een publieke laadpaal zit je op gemiddeld 34 cent per kWh en bij een snellaadpaal langs de snelweg op circa 65 cent per kWh. De genoemde 65 cent voor de snellaadpaal bepaalt Hachmang door een gemiddelde te nemen van de 59 cent per kWh bij Fastned en de 69 cent bij Allego.

Omdat het thuis opladen van een elektrische auto voor ongeveer 22 cent per kWh inderdaad fors goedkoper is, noemt Hachmang dit de voordeligste optie.

Reken je dit door voor de Nissan Leaf, dan zou je thuis ongeveer 4 cent per kilometer betalen, bij een publieke laadpaal ruim 6 cent en bij een snellader bijna 12 cent per kilometer.

Vergelijk je dit met de hierboven genoemde kosten per kilometer voor benzine en diesel, dan kun je als je niet oppast bij een snellader duurder uit zijn dan als je benzine of diesel tankt.

Toch is dit niet het hele verhaal.

Waar en hoe je elektrisch ‘tankt’ maakt heel veel uit

In de wereld van elektrisch rijden heeft de plek van tanken nog veel meer invloed dan bij klassieke motorbrandstoffen. “De prijs van een volle accu kan zomaar 90 procent schelen bij de goedkoopste versus de duurste stroomaanbieder”, stelt Hachmang van de Laadpas Top10. “Elektrische rijders kunnen met de juiste laadpas op de juiste plek ontzettend veel geld besparen.”

“Zelfs opladen vanaf 1 cent per kWh is op ongeveer tien Fastned-laadplekken in Nederland mogelijk. Gek genoeg op snellaadplekken.” Je moet dan wel een auto hebben die extreem snel oplaadt, zoals een Jaguar I-pace of een Audi e-tron én naar een extra snel snellaadpunt gaan.

Je zou verwachten dat sneller laden ook duurder zal zijn. Dat is in principe wel zo, maar er zijn tal van uitzonderingen. “De markt is nog zo klein”, weet Hachmang, “Prijsvechters willen zo graag binnenkomen, dat juist bepaalde aanbieders langs de snelweg enorm stunten met tarieven.”

Opladen tegen 2 tot 3 cent per kWh is met vrijwel alle soorten elektrische auto’s die een snellaadfunctie hebben mogelijk, aldus Hachmang. Als je een beetje alert bent.

Als je inderdaad voor 3 cent per kWh kan opladen, dan kun je met een Nissan Leaf uit dit voorbeeld voor slechts een halve cent per kilometer rijden. Je hebt wel een tankpas nodig, maar die wordt gratis aangeboden.

Je komt dan op een enorme range aan prijzen per kilometer, afhankelijk van laadplek en de vraag of je tankt met of zonder pas:

Elektrisch tanken, een ‘cowboywereld’

Hoe die enorme prijsverschillen kunnen bestaan? “Het opladen van een elektrische auto is nog een cowboywereld. Het lijkt op de begindagen van de mobiele telefonie”, zegt Hachmang. “Met veel onduidelijkheid over de voorwaarden, tarieven en mogelijkheden.”

Net zoals bij telefonie in het verleden, kun je te maken krijgen met onverwacht hoge kosten. Volgens het blog goedkoperrijden.nl kun je bijvoorbeeld in sommige Duitse steden per kWh zomaar een euro of nog meer kwijt zijn. Dat komt bijvoorbeeld doordat de oplaadtijd soms ook meetelt in het tarief voor opladen.

Steden willen zo stimuleren dat je op een gegeven moment ook een ander de ruimte geeft om op te laden. Maar dat leidt dan wel tot hoge kosten als je auto langzaam oplaadt en je hem daarom lang laat staan.

Volgens Hachmang is het belangrijk om goed op te letten waar en hoe je laadt.

Voor mensen die vooral uit zijn op rust en overzicht, zijn er overigens ook laadpassen met een ‘fixed fee’: een vast tarief ongeacht de plek waar je laadt. Soms zelfs binnen én buiten Nederland, weet Hachmang. “Je betaalt dan bijvoorbeeld altijd 35 cent per kWh en je kunt overal tanken.”

Dat zou betekenen dat je thuis oplaadt tegen 4 cent en onderweg tegen ongeveer 6,5 cent per kilometer.

Lees meer over elektrische auto’s: