Als je op zoek bent naar een nieuwe auto, is private lease vaak een goede optie. Hoewel je aan een private lease-contract doorgaans per maand meer geld kwijt bent dan wanneer je een eigen tweedehands auto koopt, is leasen vaak wel goedkoper dan het kopen van een gloednieuwe auto.

Toch loop je ook het risico op een grote teleurstelling. Aanbieders van private lease-auto’s passen namelijk hun prijzen regelmatig aan, blijkt uit een analyse van Business Insider. Daardoor kan het gebeuren dat je een contract afsluit, maar precies datzelfde contract een maand later een paar tientjes per maand goedkoper blijkt te zijn. Een paar tientjes lijkt een klein verschil, maar over een contractperiode van 4 jaar scheelt een prijsverschil van 30 euro je bijna 1.500 euro.

Private lease: grote prijsverschillen

Business Insider bekeek de historische prijsontwikkeling van 14 populaire auto’s onder Nederlandse consumenten, en ontdekte dat aanbieders soms in een paar maanden tijd prijsverschillen doorvoeren die in de praktijk neerkomen op tot wel een kwart van de nieuwwaarde van de auto.

Zo daalde de prijs van de Renault Clio tussen januari en juni 2017 van 295 euro per maand naar 229 euro per maand. Goed nieuws voor mensen die in juni 2017 op zoek waren naar een nieuwe auto, maar knap lullig voor iedereen die vlak daarvoor een contract afsloot. Die mensen lopen bij een contractperiode van 60 maanden, de standaard bij Renault, namelijk 3.960 euro mis. De nieuwprijs van de Renault Clio is zo’n 16.000 euro, dus het verschil komt neer op een kwart van de nieuwprijs.

Bij andere auto’s was het verschil minder extreem, maar nog steeds fors. De prijs van de Skoda Fabia daalde tussen november en december 2016 bijvoorbeeld van 296 euro per maand naar 229 euro per maand. Met een standaardcontractperiode van 48 maanden bij Skoda komt dat verschil over de hele contractduur neer op 3.216 euro – net geen 20 procent van de nieuwprijs van de auto, ruim 16.000 euro.

Ook bij de Volkswagen Polo, Volkswagen Up, Renault Twingo, Ford Fiesta, Audi A1, Audi A3, Nissan Micra en Nissan Leaf waren prijsverschillen te zien die uitkwamen tussen de 10 en 20 procent van de nieuwprijs van de auto.

De Volkswagen Golf, Toyota Aygo, Ford Focus en Skoda Citigo deden het dan weer relatief goed; de grootste prijsverschillen bij deze auto’s bedroegen minder dan 10 procent van de nieuwprijs van de auto.

Lees ook op Business Insider

Schommelende prijzen bij private lease

Autofabrikanten geven tegenover Business Insider aan dat de prijzen zo sterk fluctueren omdat er ontzettend veel verschillende factoren van invloed zijn op de prijs van een private lease-aanbod.

Zo laat woordvoerder Ard van den Eijnde van Audi, Skoda en Volkswagen weten dat de prijzen van private lease-auto’s net zo goed fluctueren als de prijzen in de supermarkt dat doen. “Dat heeft verschillende oorzaken”, zegt hij.

“De levenscyclus van een model is van invloed op de prijs van een auto, maar ook de rentestand die op dat moment geldt, de beschikbaarheid van de auto’s, de productiecapaciteit en ook de bpm, de belasting van personenauto’s. Dat zijn allemaal factoren die continu veranderen. Daarnaast houden importeurs van auto’s soms ook acties om meer auto’s te verkopen. Zo’n actie zien we dan uiteindelijk ook terug in de verkoopcijfers”, aldus Van den Eijnde.

Dat de grote prijsverschillen ervoor kunnen zorgen dat de ene consument duizenden euro’s meer betaalt voor precies hetzelfde product als een andere consument, vindt hij niet vreemd. “Dit soort acties kom je overal tegen, ook bij wasmiddel in de supermarkt.”

Ook woordvoerder Sebastiaan van de Pol van Ford maakt de vergelijking met andere producten waarvan de prijzen fluctueren. “Ik ben zelf ook consument, bij witgoed zie je deze acties net zo goed als bij auto’s. Je bent als consument altijd op zoek naar de beste deal die je op dat moment kunt maken.”

Woordvoerder Kevin Engelsman van Renault laat per mail weten dat het grote prijsverschil van de Renault Clio werd veroorzaakt door een actie. “De private lease-prijs werd in de zomer van 2017 aangepast vanwege een commerciële actie die op dat moment geldig was voor de Renault Clio, om in te kunnen spelen op de toenmalige marktsituatie.”

Klanten die vlak daarvoor een contract hadden afgesloten waarbij ze bijna 4.000 euro meer kwijt waren dan tijdens die actie, werden niet gecompenseerd door Renault.

Bij de Toyota Aygo fluctueerde de prijs sinds 2015 maar nauwelijks. Woordvoerder Michel van de Laak van Toyota kan wel een oorzaak bedenken: “Doordat de Toyota Aygo een zeer lage CO2-uitstoot heeft, namelijk 86 gram per kilometer, heeft de Aygo in verhouding tot zijn concurrenten minder last gehad van prijsverhogingen veroorzaakt door de stijging van de autobelasting bpm.”

Auto’s vergelijken

Wil je hoge kosten voorkomen bij het afsluiten van een private lease-contract? Dan is het goed om meerdere auto’s te vergelijken. Misschien vind je een Volkswagen Up een heel leuke auto, maar het zou kunnen dat de prijs daarvan hoog ligt op het moment dat jij het contract wil afsluiten. Vergelijk de prijs daarom altijd met andere auto’s uit dezelfde klasse.

Het Keurmerk Private Lease, dat ervoor zorgt dat consumenten met een private lease-contract niet tegen onredelijke kosten aanlopen, raadt daarbij wel aan om “appels met appels” te vergelijken. Let er dus op dat, als je contracten vergelijkt, de looptijden van het contract en kenmerken van de auto’s overeenkomen.

Een auto met vijf deuren is waarschijnlijk duurder dan een auto met drie deuren en sommige aanbieders bieden een flex-optie in het contract aan, waarbij je het contract vroegtijdig kan beëindigen. Bij andere aanbieders moet je daar weer extra voor betalen.

Verantwoording

Business Insider onderzocht de ontwikkeling van de leaseprijzen sinds 2015 via de website Wayback Machine, die zichzelf een archief van het internet noemt. In dat archief staan oude versies van webpagina’s opgeslagen. Door er te zoeken naar de pagina’s waar autofabrikanten hun private lease-aanbod laten zien, is dus te zien hoe duur de auto’s een paar jaar geleden waren. Alle data die Business Insider op deze manier verzamelde is hier te zien.

De website maakt gebruik van vrijwilligers die zelf de webpagina’s uploaden naar het archief. Omdat die vrijwilligers niet de websites van alle Nederlandse aanbieders van private lease-auto’s hebben bezocht, is dus ook niet van alle auto’s de prijsontwikkeling terug te zien. Van de websites van autofabrikanten die wel in het archief staan, is in de afgelopen jaren lang niet iedere maand een webpagina opgeslagen. Een globale prijsontwikkeling is er echter wel in te ontdekken.

Business Insider benaderde alle genoemde automerken om na te gaan of er op het moment van de prijsverandering zaken in de voorwaarden waren veranderd, zoals een aanpassing van de contractduur of het introduceren van een nieuw model van de auto, maar geen van de automerken heeft een aanpassing van de voorwaarden gemeld.

Business Insider verzamelde data van 14 verschillende auto’s. Deze 14 auto’s zijn gekozen omdat ze tot de vijf populairste auto’s van 2018 behoorden, populair zijn onder private lease-rijders of omdat ze gemaakt worden door de grootste automerken in Nederland. Bij iedere auto koos Business Insider de goedkoopste uitvoering om te vergelijken.

Lees meer over private lease en auto’s: