Marktonderzoekbureau Motivaction onderzocht kleinere ondernemingen met
maximaal 50 man personeel en keek naar de drijfveren van deze ondernemers en
hoe ze met deze drijfveren omgaan.

De reden dat juist deze groep is onderzocht, is dat de invloed van deze
ondernemers op het bedrijf nog relatief groot is. Ondernemers met meer
personeelsleden laten vaak beslissingen over aan specialisten in het
bedrijf.

Bij kleinere bedrijven spelen de karaktertrekken van de ondernemer een grotere
rol. Alle onderzochte ondernemers konden zich vinden in de stelling dat hun
persoonlijkheid wordt weerspiegeld in het bedrijf.

Hoewel de verschillende ondernemerstypen sterk van elkaar verschillen, hebben
ze een aantal zaken gemeenschappelijk. Zo hebben ze allemaal een sterke
behoefte aan onafhankelijkheid, willen zelf bepalen wat ze doen en willen ze
geen verantwoording hoeven afleggen aan een baas. Ook hebben ze een sterke
persoonlijkheid en houden ze van afwisseling.

De verschillen uiten zich op andere vlakken, de mate waarin ondernemers willen
vernieuwen, hoe sociaal ze zijn, welk belang ze hechten aan status en wat
hun levensdoel is. Op basis van deze verschillen zijn de ondernemers
ingedeeld in zes typen. Welke ben jij?

De pragmaticus
De pragmaticus heeft liefde voor het vak, hart voor zijn klanten en oog voor
zijn personeel. Het is de typische no-nonsense ondernemer. Het bedrijf is
zijn kindje, een tweede bedrijf erbij zou de pragmaticus leuk vinden, maar
afscheid nemen van zijn eerste zaak? Dat nooit.

Status is voor dit type niet belangrijk, je zal hem dan ook nooit horen
opscheppen over zijn zaak. Ook borrelen en netwerken is aan deze ondernemer
niet geschikt. Die tijd kan beter aan werken besteed worden.

Op het gebied van techniek is de pragmaticus geen trendsetter, maar hij staat
wel open voor nieuwe dingen. Zo zal hij niet meteen de nieuwste mobiele
telefoon kopen, maar pas als hij er goede verhalen over heeft gehoord. De
pragmaticus laat de crisis vrijwel aan zich voorbij gaan. Het zal zijn tijd
wel duren. Hij raakt niet in paniek, als het misgaat ziet hij dan wel weer
hoe hij het oplost.

De ontplooier
Voor de ontplooier is het belangrijkste dat werk ook leuk is. De ontplooier
is voor zichzelf begonnen omdat er bij zijn huidige werk geen
groeimogelijkheden meer waren. Nu doet hij hetzelfde werk, maar dan voor
zichzelf. Persoonlijke ontwikkeling staat centraal in het werk.

Dit type ondernemer is sociaal, houdt van samenwerken en schakelt gemakkelijk
anderen in. De ontplooier is hoog opgeleid en blijft zich ontwikkelen. Vaker
dan anderen investeert deze ondernemer in cursussen en opleidingen. Ook
zitten er in deze groep relatief veel vrouwen, ruim een derde van de
ontplooiers is vrouw.

De crisis ziet de ontplooier met vertrouwen tegemoet. Er zijn nog wel
groeikansen, maar vooral op het eigen vakgebied.

De jager
De jager is de snelle jongen. Hij denkt in mogelijkheden en is altijd op zoek
naar iets nieuws. Gaten in de markt zien is zijn specialiteit. Het doel van
ondernemen is om snel rijk te worden, en dat gaat niet zonder het nemen van
risico’s. Voor de jager is het krijgen van respect en waardering heel
belangrijk.

Ook gaat er geen feestje of partij voorbij of de jager is aanwezig. Netwerken
is zijn specialiteit, en dan het liefste met behulp van state of the art
technologie.

Voor de jager is de crisis een uitkomst. Overal zijn kansen te halen, nieuwe
bedrijven over te nemen. Het feit dat de banken terughoudend zijn in het
verstrekken van kredieten om al deze nieuwe kansen te financieren, is de
jager een doorn in het oog.

De expert
De expert is geen teamplayer, hij doet het liefst alles zelf omdat hij vindt
dat hij alles toch beter kan. Delegeren is voor de expert verlies van
controle. Inhoud en kwaliteit vindt de expert de belangrijkste criteria voor
alles. Lolligheid en oppervlakkigheid zijn aan dit type ondernemer niet
besteed.

Financieel gewin is niet de drijfveer van de expert. Het gaat om erkenning van
zijn vakmanschap.Op gebied van nieuwe technologie weet de expert wat er
leeft, maar kijkt de kat uit de boom.

In de economische crisis vertrouwt de expert op zijn vakmanschap. Zijn
expertise zal hem door deze moeilijke tijden slepen. Om met zijn bedrijf te
overleven gaat de expert terug naar de basis. Overbodige fratsen worden
overboord gezet.

De hoeder
De hoeder heeft nooit bewust gekozen voor het ondernemerschap, het is zo
gegroeid. De hoeder heeft een bedrijf overgenomen of is vanuit werkloosheid
voor zichzelf begonnen. Het werk zelf vindt dit type ondernemer wel leuk,
maar alles wat erbij komt kijken niet. De verantwoordelijkheid die erbij
komt kijken is een grote last voor de hoeder.

De reden dat de hoeder blijft ondernemen is verantwoordelijkheidsgevoel, voor
klanten en werknemers. Al droomt hij er soms wel van om weer in loondienst
te gaan.

De crisis is voor de hoeder angstaanjagend. Hij heeft zijn handen al vol aan
het runnen van zijn bedrijf, dit kan hij er ook niet nog eens bij hebben.
Ogen dicht en hopen dat het snel weer voorbij gaat, dat is de
crisisstrategie van de hoeder.

De einzelgänger
De einzelgänger heeft geen behoefte aan spanning of vernieuwing. Hij wil
gewoon ongestoord zijn werk doen. Geld verdienen is niet zo belangrijk, als
het maar genoeg is om van te leven. Dit is de meest conservatieve type
ondernemer, aan vernieuwing doet hij niet. Daarom is het voor de
einzelgänger moeilijk om op de crisis in te spelen. Prijsverlaging is zijn
belangrijkste en enige wapen.

Wil je testen wat voor ondernemerstype je zelf bent, kijk dan op www.businesslocus.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl