Winkelketen Action heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de verkopen zien toenemen tot 3 miljard euro, bijna 21 procent meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

Dat kwam voor een belangrijk deel doordat het bedrijf 42 nieuwe filialen opende. Zonder dit effect groeide de omzet in Nederland en andere landen met 9,8 procent, maakt het concern bekend.

De omzet groeide in het afgelopen kwartaal minder hard dan een jaar eerder. Toen namen de totale verkopen met ruim een derde toe.

Action profiteert van koopjesjagers

De koopjesketen verlaagde de prijzen naar eigen zeggen van meer dan 1.000 producten in de eerste drie maanden van dit jaar, bovenop de prijsverlagingen van 2.500 producten die vorig jaar zijn doorgevoerd.

Door die prijsverlagingen klom de omzet van de koopjesketen vorig jaar met bijna 28 procent naar in totaal ruim 11 miljard euro. De operationele winst (ebitda) steeg met liefst 34 procent naar 1,6 miljard euro.

Het bedrijf verkoopt voornamelijk goedkope spullen uit China. Action heeft in Europa nu in totaal 2.608 winkels. Winstcijfers meldt de keten niet over het eerste kwartaal.

LEES OOK: Zo groeide Action uit van een winkeltje in Enkhuizen tot een keten met 1900 vestigingen door heel Europa – een beursgang lijkt de volgende stap