• Nissan heeft woensdag op een online-evenement zijn eerste volledig elektrische auto sinds de Leaf gepresenteerd: de Nissan Ariya.
  • De elektrische crossover heeft een indrukwekkende actieradius van bijna 500 kilometer en kan worden geleverd met vierwielaandrijving.
  • De Nissan Ariya gaat op de markt voor elektrische SUV’s vooral concurreren met de Hyundai Kona en de Kia Niro.

Nissan heeft voor het eerst in bijna tien jaar weer een nieuwe elektrische auto gepresenteerd. Daarmee wil Nissan zichzelf op de kaart zetten op de almaar groeiende markt voor elektrische SUV’s.

De Nissan Ariya werd woensdag getoond tijdens een online evenement en is de eerste volledig elektrische auto van Nissan sinds de introductie van de Nissan Leaf tien jaar geleden.

Het is volgens het AD de bedoeling dat de Ariya ook naar Nederland komt. In de VS zal de vanafprijs ongeveer 40.000 dollar bedragen en de Ariya zal vooral concurreren met vergelijkbare auto’s als de Hyundai Kona en de Kia Niro.

Lees ook: Crossovers houden goed stand tijdens coronacrisis – Dit zijn 6 populaire modellen

Volgens Nissan is de introductie van de Ariya een belangrijke mijlpaal. De Japanse automaker brengt de Ariya op de markt, terwijl het bedrijf al vóór de coronacrisis aan het worstelen was met teruglopende verkopen.

Maar de nieuwe elektrische auto, met een actieradius van bijna 500 kilometer, kan die negatieve trend mogelijk doen keren.

Bekijk hieronder de details van de Nissan Ariya.

Lees ook op Business Insider


Nissan brengt voor het eerst in bijna tien jaar een nieuwe volledig elektrische auto op de markt en betreedt daarmee het segment voor elektrische SUV’s.

De nieuwe Nissan Ariya. Foto: Nissan

De Ariya, die woensdag virtueel werd gepresenteerd, is de eerste volledig elektrische crossover van Nissan en vormt een aanvulling op de Nissan Leaf.

Foto: Nissan

Nissan trad met de introductie van de Leaf in 2010 al vroeg toe tot de markt voor elektrische auto’s.

Foto: Nissan

De Leaf was een verkoopsucces en werd in 2018 grondig vernieuwd, maar Nissan loopt achter bij de golf van elektrische SUV’s die de markt de laatste jaren overspoelden.

Foto: Nissan

Nu heeft de Nissan Leaf een grote broer die moet gaan concurreren met de Hyundai Kona en de Kia Niro.

Foto: Nissan

Volgens Nissan heeft de Ariya een actieradius van ruim 480 kilometer. Ter vergelijking: het beste Leaf-model heeft een actieradius van 364 kilometer.

Foto: Nissan

Nissan heeft nog niet bekend gemaakt hoelang het duurt om de Ariya op te laden, maar zegt dat er gekozen kan worden uit twee verschillende batterijpakketten: eentje van 63 kWh en een van 87 kWh voor een groter bereik.

Foto: Nissan

Een andere enorme verbetering ten opzichte van de Leaf is de keuze tussen voorwielaandrijving en een tweemotorige vierwielaandrijving met het besturingssysteem e-4ORCE.

Foto: Nissan

Afhankelijk van de uitvoering heeft de Ariya tussen de 215 en 389 pk.

Foto: Nissan

Net als de Leaf maakt de Ariya gebruik van het e-Pedal-systeem van Nissan, waarmee autorijders met één pedaal gas kunnen geven en kunnen remmen.

Foto: Nissan

Nissan heeft de Ariya ook uitgerust met een nieuwste rij-assistent: de ProPilot 2.0.

Foto: Nissan

Volgens Nissan kunnen autobestuurders met de 2.0-versie onder bepaalde omstandigheden de handen van het stuur halen en helpt de rij-assistent bij het wisselen van rijbaan en inhalen.

Foto: Nissan

Al die technologie komt in een gelikte en stijlvolle verpakking.

Foto: Nissan

De binnenkant van de Ariya heeft een minimalistische uitstraling…

Foto: Nissan Ariya. Source: Nissan

…met een erg efficiënt dashboard…

Foto: Nissan

…een rijtje gevoelige aanraakknoppen voor onder andere de verwarming en airconditioning.

Foto: Nissan

De Ariya heeft twee 12,3-inchschermen en de updates van de software komen via internet.

Foto: Nissan

Het is de bedoeling dat de Ariya ook naar Nederland komt, maar wanneer is nog niet bekend. In de VS komt de nieuwe elektrische auto van Nissan eind 2021 op de markt met een vanafprijs van zo’n 40.000 dollar.

Foto: Nissan Ariya

Lees meer over elektrische auto’s: