Ben je toe aan een nieuwe auto, dan wordt de keuze voor een volledig elektrische met de dag logischer. Gevoelig puntje daarbij is vaak de actieradius. Hoe ver kom je met een volle accu?

Het kabinet wil dat alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 emissievrij zijn. In 2050 moeten alle benzine- en dieselauto’s van de weg zijn. Gecombineerd met de dalende kosten en de steeds grotere actieradius van elektrische auto’s betekent dit dat ‘fossiele’ auto’s de komende jaren razendsnel in waarde kunnen dalen.

Er valt inmiddels ook best wat te kiezen als je voor een volledig elektrische auto wilt gaan. Volgens de Elektrische Voertuigen Database zijn er op dit moment 29 volledig elektrische uitvoeringen in productie. Nog eens 20 modellen zijn in ontwikkeling en 15 auto’s bevinden zich in de conceptfase.

De keerzijde van dat groeiende aanbod is dat daarmee ook de keuzestress kan toenemen. Uit onderzoek naar de overwegingen van kopers van elektrische auto’s komen steevast drie belangrijke thema’s naar voren: prijs, actieradius en opladen.

Elektrische auto: actieradius per €1000 aanschafwaarde

Business Insider richt zich voor dit artikel op prijs en actieradius. Zetten we deze criteria tegen elkaar af, dan ontstaat een interessant beeld van de verschillen in prijs-kwaliteitverhouding, of beter: prijs-actieradiusverhouding.

In de tabel hieronder zie je de top-10 van volledig elektrische auto’s met de grootste actieradius per 1.000 euro aanschafwaarde. Genoemd zijn de vanafprijzen inclusief btw volgens de EV Database en de gemiddeld te verwachten actieradius. De daadwerkelijke actieradius hangt altijd af van variabelen als rijstijl en het weer.

In de ranglijst zijn alleen modellen opgenomen die momenteel in productie zijn. Bij modellen met verschillende uitvoeringen is alleen die met de beste prijs-actieradiusverhouding meegenomen. Daarom staan bijvoorbeeld de Renault Zoe R110 en de Tesla Model 3 Long Range Performance niet in onderstaande tabel.

Lees ook op Business Insider

De duidelijke koploper is de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Per duizend euro aan aanschafwaarde rijd je daar 10 kilometer mee. Er is hier ook geen sprake van een scheve verhouding tussen de twee parameters: qua actieradius is de Kona Electric een goede subtopper (400 kilometer) en met de prijs van 39.995 euro staat de elektrische auto netjes in de middenmoot.

Op de tweede plaats staat de vergelijkbare Kia e-Niro 64 kWh, met een actieradius van 375 kilometer en een aanschafprijs van 42.510 euro. Elke duizend euro in deze auto brengt je 8,8 kilometer verder.

De Tesla Model 3 Long Range Dual Motor op de derde plaats zal voor veel mensen buiten het budget vallen. De actieradius van 475 kilometer is fraai, maar de prijs (58.218 euro) mag er ook zijn.

Voor de ‘Long Range’ van de Tesla Model S moet je ook lang sparen. En de Kia Soul EV heeft naast een bescheiden prijs ook een erg bescheiden actieradius. Deze twee modellen bungelen dan ook onder aan de top-10.

Het goedkoopste model in deze lijst, de Renault Zoe R90 (32.890 euro), heeft een betere prijs-actieradiusverhouding dan zes van de andere auto’s. Als 260 kilometer per volle accu genoeg is voor je, dan is dit een bijzonder aantrekkelijke optie.

Maar hoe snel laden de elektrische auto’s op?

Het belang van een grote actieradius neemt natuurlijk af naarmate het aantal laadpunten toeneemt en de oplaadtijd afneemt. Gelukkig is Nederland Europees laadpaalkampioen en komt aan de groei van (snel)laadpunten voorlopig geen eind. Exploitant Fastned maakte dinsdag nog bekend naar de beurs te willen om verdere groei te financieren.

Maar het is nog zeker de moeite waard om de oplaadsnelheid van elektrische auto’s mee te nemen in het beslissingsproces. En die snelheden verschillen onderling behoorlijk.

De koploper van zojuist, de Hyundai Kona Electric 64 kWh, laadt volgens de EV Database op met 370 kilometer per uur. Het duurt dus iets meer dan een uur om de accu volledig op te laden.

De Tesla Model 3 Long Range Dual Motor presteert op dit gebied het best. Een uur laden zou de accu 660 kilometer actieradius opleveren, maar bij 475 kilometer is de limiet daarvan bereikt. Een volle accu kost dus een kleine drie kwartier.

De Nissan Leaf, BMW i3 120 Ah en Opel Ampera-e laden relatief langzaam op. In de eerste tabel kwamen deze modellen ook al niet als favorieten naar voren.

Kortom: de Hyundai Kona Electric 64 kWh en Kia e-Niro 64 kWh bieden een uitstekende prijs-actieradiusverhouding, waarbij de aanschafprijs in het middensegment valt. Met een groter budget is de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor interessant vanwege zijn extra grote actieradius en snelle oplaadtijd.

Lees meer over elektrische auto’s: