Maaltijdbezorgbedrijf Just Eat Takeaway heeft het aantal bestellingen afgelopen jaar met een derde zien toenemen. Onder meer effecten van de coronamaatregelen in veel landen speelden een rol, maar de onderneming gaf ook veel geld uit om zijn positie in diverse landen te verstevigen.

Daarbij groeiden de Europese activiteiten, en met name die in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, sterker dan die in de Verenigde Staten en Canada. In totaal werd er voor ruim 28 miljard euro aan maaltijden besteld via het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, een plus van 31 procent vergeleken met een jaar eerder.

Daarbij stelt Just Eat Takeaway dat de winstgevendheid verbeterde. De bedrijfswinstmarge over 2021 komt ongeveer halverwege de min 1,5 en min 1 procent te liggen, verwacht de onderneming.

Voor dit jaar mikt JustEatTakeaway op een verder reductie van de negatieve winstmarge (ebitda) tot minus 0,6 procent à 0,8 procent.

Just Eat Takeaway gaf al eerder aan dat 2021 het piekjaar voor verliezen zou worden, omdat veel werd geïnvesteerd na de fusie tussen het Nederlandse Takeaway en het Britse Just Eat en de daaropvolgende overname van Grubhub in de Verenigde Staten.

Maaltijdbezorgers hebben door forse investeringen in marktaandeel tot nu toe nauwelijks winst gemaakt. Uber, dat ook taxidiensten aanbiedt, lukte het al wel om kostendekkend te opereren. Het Duitse Delivery Hero verwacht dat aan het einde van dit jaar voor elkaar te krijgen. Just Eat Takeaway komt later dit cijferseizoen nog met de jaarcijfers waarbij het dieper op de resultaten in zal gaan.

LEES OOK: Opsteker voor Jitse Groen: grote concurrent van Just Eat Takeaway stopt in Duitsland – voor de tweede keer