• In 2021 verdiende Nederland 23,2 miljard euro aan milieubelastingen, aldus het CBS.
  • De brandstofaccijnzen hebben volgens het statistiekbureau bijna 7,7 miljard euro opgebracht. Dat is 4 procent meer dan in 2020.
  • Verder werd zo’n 7 miljard euro opgehaald aan energiebelasting, wat neerkomt op een stijging van bijna 9 procent ten opzichte van 2020.
  • Lees ook: Vliegbelasting gaat naar verluidt 2 tientjes per ticket omhoog in 2023

Na een dip in het eerste coronajaar heeft Nederland in 2021 weer meer milieubelasting opgehaald.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) leverden de brandstofaccijnzen meer op omdat er weer extra gereden werd. Ook kwam er meer energiebelasting binnen en werd voor het eerst vliegbelasting geïnd.

Alles bij elkaar telt het CBS 23,2 miljard euro aan milieubelastingen. Dit is 1 miljard meer dan in 2020, maar nog wel minder dan in het laatste jaar voor de coronacrisis werd opgehaald. In de jaren voorafgaand aan de pandemie nam het totaalbedrag telkens wat toe.

Milieubelastingen: brandstofaccijns, energiebelasting en mrb slokken grootste deel op

In de bovenstaande grafiek is te zien dat drie heffingen het gros van de inkomsten uit de milieubelastingen dekken: de brandstofaccijns (lichtblauwe balken), de energiebelasting (donkerblauwe balken) en de motorrijtuigenbelasting/mrb, donkergroene balken).

In 2021 waren deze drie belastingen goed voor inkomsten van respectievelijk bijna 7,7 miljard euro, 7 miljard euro en 6 miljard euro. Samen is dat 20,7 miljard euro, ofwel bijna 90 procent van de totale opbrengst van de milieubelastingen.

De brandstofaccijnzen hebben volgens het statistiekbureau 291 miljoen euro extra opgebracht, goed voor een toename van zo'n 4 procent. Een jaar eerder leverde deze belasting juist nog minder op. Dat kwam omdat Nederlanders in 2020 tijdens lockdowns massaal thuiszaten en niet de weg op gingen. In het tweede coronajaar was de impact van de coronarestricties wat dat betreft minder.

Verder werd meer dan een half miljard euro extra opgehaald aan energiebelasting, wat neerkomt op een stijging van bijna 9 procent. Dit kwam vooral omdat woningen vorig jaar meer aardgas verbruikten. Gemiddeld nam het verbruik van huishoudens wel meer dan 14 procent toe.

Sinds 1 januari 2021 betalen alle passagiers die vertrekken van een Nederlandse luchthaven daarnaast een vliegbelasting van 7,85 euro per vlucht. Dat droeg ook bij aan de toename van de milieubelasting, aldus het CBS. In dit eerste jaar, waarin door corona relatief nog weinig werd gevlogen, is 69 miljoen euro vliegbelasting geïnd.

LEES OOK: Vliegbelasting gaat naar verluidt 2 tientjes per ticket omhoog in 2023