Facebook-moederbedrijf Meta gaat in beroep tegen een Brits bevel om animatieplatform Giphy te verkopen. Volgens het concern van topman Mark Zuckerberg is er helemaal geen bewijs dat de overname van de database voor gif-animaties in 2020 door het socialemediabedrijf de concurrentie te veel schaadt.

De Britse markttoezichthouder CMA trok die conclusie onlangs wel en oordeelde daarom dat de samenvoeging ongedaan moest worden gemaakt. De Giphy-deal belemmerde volgens de CMA vooral de concurrentie op de markt voor onlineadvertenties. Zo zou Meta gif-animaties op concurrerende platforms kunnen verwijderen, beredeneerde de toezichthouder.

Giphy is een database van gif-animaties voor sociale media en chatapps. Daarmee kunnen gebruikers chatgesprekken of berichtjes op sociale media opleuken. De animaties kunnen ook gebruikt worden voor reclames. Voor het toenmalige Facebook was de overname in mei vorig jaar logisch. De helft van alle animaties die vanuit Giphy worden verstuurd, komt op apps of websites van het bedrijf.

De overname kwam Meta eerder al op een boete van 50,5 miljoen pond (60 miljoen euro) te staan van de CMA. Giphy moest apart worden gehouden van de rest van het concern voordat de Britten toestemming zouden geven, maar het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp gaf daar te weinig informatie over.

Opzettelijk verlaagde marktwaarde

De manier waarop Facebook Giphy overnam was niet zonder controverse. De digitale database voor bewegende afbeeldingen zou namelijk zijn marktwaarde opzettelijk hebben verlaagd voor de overname. Hierdoor hoefden beide partijen de overname niet bij de Amerikaanse marktwaakhond FTC te melden, waardoor de deal zonder extra onderzoek door kon gaan.

Giphy zou vlak voor de aankoop door Facebook zijn aandeelhouders dividend uitbetaald hebben. Als gevolg daalde de balanswaarde van het bedrijf en viel de overname net onder de meldingsgrens van de FTC. Hoewel dit volledig legaal is in Amerika, maakte het wel duidelijk dat Facebook zich zorgen maakte over problemen rondom marktconcurrentie. Iets wat de Britten nu dus aanpakken.

LEES OOK: Balen voor Zuckerberg: er is al een bedrijf dat Meta heet – de eigenaar wil afstand van de naam doen voor $20 miljoen