Een topmanager van Meta, het voormalige Facebook, vindt dat “individuen” verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van misinformatie. Dat terwijl het bedrijf daar zelf ook voor onder vuur ligt.

Andrew Bosworth, die volgend jaar de technisch directeur van Meta wordt, vertelt tegen actualiteitenprogramma Axios van de zender HBO dat Facebook ‘maar zoveel kan doen’ om informatie op het platform te reguleren.

“Als we iedere dollar en medewerker die we hebben konden inzetten tegen misinformatie”, zegt Bosworth, “dan zouden gebruikers nog steeds meningen zien die ze niet prettig vinden. Er zouden nog steeds mogelijkheden zijn voor mensen om het platform te misbruiken.”

‘Mensen geloven wat ze willen geloven’

Bosworth is momenteel de vicedirecteur van de augmented en virtual reality-afdeling van Meta. Hij zegt te begrijpen dat meningen en andere uitlatingen schadelijk kunnen zijn, maar vindt dat de verantwoordelijkheid om dit op te lossen elders ligt. Namelijk bij mensen zelf en de samenleving.

"Individuele mensen bepalen zelf wat ze willen geloven. Zij zijn degene die ervoor kiezen iets wel of niet te delen", legt Bosworth uit. "Ik voel me niet comfortabel te zeggen dat mensen geen stem mogen hebben omdat ik het niet met ze eens ben."

Facebook ligt onder vuur

Facebook staat onder grote druk vanwege de schadelijke en valse informatie die massaal op het platform gedeeld wordt. In het bijzonder over de coronapandemie en de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020.

Begin oktober onthulde voormalig Facebook-medewerker Frances Haugen dat haar werkgever met opzet polariserende content op het platform stimuleert en versterkt. Volgens haar is Facebook 'desastreus voor de democratie'. De klokkenluider sprak hier uitgebreid over met het Amerikaanse actualiteitenprogramma 60 Minutes en legde een verklaring af tijdens een hoorzitting voor het Amerikaanse Congres.

Een onderzoek uit september concludeerde dat Facebook-berichten afkomstig van bekende misinformatie-accounts tot zes keer vaker gedeeld worden dan die van respectabele mediaorganisaties. Diezelfde maand meldde een ander rapport dat posts van grootschalige misinformatie-netwerken tot wel 140 miljoen Amerikanen bereikten in de maanden voor de presidentsverkiezingen van 2020.

'Niet de schuld van Facebook'

Gevraagd of Facebook heeft bijgedragen aan de aarzeling van miljoenen Amerikanen - en andere gebruikers overal ter wereld - om zich te vaccineren tegen het coronavirus, benadrukt Bosworth tegenover Axios de inzet van Facebook om vaccineren te promoten op het platform.

Volgens Bosworth is het "ieders eigen keuze" om meer te vertrouwen op valse dan op betrouwbare informatie. "Dit is hun goed recht. Als je hiermee een probleem hebt", zegt hij, "heb je geen probleem met Facebook. Je kunt mij hier niet de schuld van geven."

LEES OOK: De 16 grootste schandalen waarmee Mark Zuckerberg de afgelopen 10 jaar te maken kreeg toen hij een van ’s werelds machtigste mensen werd