• McDonald’s introduceert in Nederland tijdelijk de McPlant, een burger van erwteneiwit.
  • De burger is ontwikkeld door de Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat.
  • McDonald’s wil in de toekomst meer plantaardige opties bieden en het aantal rundvleesverkopen terugbrengen.

Wie vlees altijd of af en toe links wil laten liggen, kan vanaf dinsdag bij McDonald’s terecht voor de McPlant, een plantaardige burger die is ontwikkeld door de Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat.

De burger is gemaakt van plantaardige erwteneiwit en wordt gegrild op een plaat waar geen rundvlees wordt bereid. “Voorheen werd er wel rundvlees op klaargemaakt, maar in de periode dat de McPlant op het menu staat niet”, zegt Eunice Koekkoek, hoofd corporate communications van McDonald’s Nederland, tegen Business Insider.

Dat is een verschil met Burger King, waar de vegaburgers wel op dezelfde grillplaat als normale burgers bereid worden – tot ongenoegen van vegetariërs en veganisten. De McPlant heeft echter geen vegan of vegetarisch keurmerk omdat in de keuken altijd kruisbesmetting mogelijk is.

De burger die wordt geserveerd op een broodje met tomaat, sla, ui, augurk, mosterd, sandwichsaus en ketchup, staat tijdelijk op het menu. Hij is van 14 september tot en met 1 november verkrijgbaar in bijna alle Nederlandse McDonald’s-restaurants. Eerder beleefde de plantaardige schijf al een tijdelijke introductie in Zweden, Denemarken, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Lees ook: We testten 7 ‘unieke’ plaatselijke gerechten van McDonald’s: van Singapore en Japan tot Nederland – zo smaakte het

Met het introduceren van de McPlant-burger en andere opties zoals de tijdelijke Veggie McKroket en de Veggie McChicken waar de vleesvervanger Valess inzit, wil McDonald’s klanten kennis laten maken met alternatieven voor vlees. Ongeveer drie jaar geleden is de fastfoodketen zich op flexitariërs gaan richten, consumenten die ervoor kiezen niet iedere dag vlees te eten.

Als het aan de fastfoodketen ligt, worden de verkopen van rundvleesproducten teruggebracht naar 45 procent, de rest van de verkopen bestaan uit kip, vis en vegetarische producten. “Enkele jaren geleden was 55 procent van de verkopen een rundvleesproduct. Nu zitten we op fiftyfifty en we gaan dus naar 45 procent”, aldus Koekkoek.

McDonald’s droomklant voor Beyond Meat

De McPlant-burger moet daarbij helpen. Beyond Meat heeft de burger als voorkeursleverancier speciaal voor McDonald’s ontwikkeld, wat volgens Koekkoek betekent dat hij is afgestemd op hoe hij in de keukens van McDonald’s kan worden bereid. Hiermee heeft Beyond Meat de gedroomde opdrachtgever binnengehaald.

In november 2020 maakte het aandeel Beyond Meat nog een koersval, omdat McDonald’s in een aankondiging zelf vleesvervangers leek te gaan produceren voor de McPlant-lijn. Na flinke koersschommelingen werd de handel in het aandeel Beyond Meat stilgelegd waarop het 10 procent verloor op de beurs in New York.

“We waren toen al in gesprek met Beyond Meat, maar konden nog niet zeggen met welke partij we zouden samenwerken”, vertelt Koekkoek. Beyond Meat liet destijds ook in een e-mail aan Business Insider weten dat het juist een samenwerkingspartner van McDonald’s is. Daarop steeg de koers weer om uiteindelijk 4 procent lager te sluiten vanwege de onduidelijkheid rond het samenwerkingsverband.

McDonald’s zegt dat uit consumententests blijkt dat de McPlant-burger qua uiterlijk en smaak nauwelijks te onderscheiden is van een rundvleesburger. Met de tijdelijke introductie ervan moet blijken in hoeverre klanten te porren zijn voor de vleesvervanger.

“We verwachten dat hij volgend jaar een aantal keer terugkomt op de menukaart en daarna hopelijk permanent”, zegt Koekkoek. Het is de bedoeling dat het aantal plantaardige producten op het menu van McDonald’s verder wordt uitgebreid.

Lees meer over McDonald’s: