Met meer dan 36.000 filialen in meer dan honderd landen is McDonald’s één van ’s werelds meest herkenbare merken.

Hoewel het bedrijf naam en faam verwierf met calorierijke ‘stapelaars’ als de Big Mac en de Quarter Pounder, speelt de fastfoodketen ook in op plaatselijke smaken en voorkeuren. En daarom ziet een Indiase McDonald’s er heel anders uit dan eentje in de Verenigde Staten.

Business Insider stuurde redacteuren op pad in de Verenigde Staten, Singapore, Japan, India, Zweden, Nederland en het Verenigd Koninkrijk om bij de McDonald’s een plaatselijk gerecht te testen.

Bekijk hieronder hoe het zit met de regionale specialiteiten van McDonald’s.


Singapore

Foto: Andrea Saadan/Business Insider

Wie had ooit kunnen denken dat Nasi Lemak, onze nationale schotel, in een burger omgetoverd zou kunnen worden?

Nasi Lemak, dat hier als ontbijt geldt, is een geurig in kokosmelk gekookt rijstgerecht, vaak vergezeld van een hele waaier aan bijgerechten als gebakken ei, komkommer, ikan bilis en – het belangrijkst – pittige sambal chili.

Dus je begrijpt onze twijfel toen we hoorden dat McDonalds hiermee aan de slag ging.


Voor 9 Singaporese dollar (€5,58) kopen we de Nasi Lemakburger (logisch), met kokostaart, Bandung McFizz en frietjes.

Foto: Andrea Saadan/Business Insider

Sappig kipstukjes met kokossmaak? Check. Gebakken ei? Check. Komkommerschijfjes? Check. gebakken uitjes? Check. En, o ja, dit alles netjes tussen een griesmeelbroodje in plaats van het standaard burgerbroodje met sesamzaad.

Ons oordeel over deze burger? Absoluut lekker.

We waren aanvankelijk sceptisch en er totaal niet op voorbereid dat een burger zou smaken als echte Nasi Lemak. Maar wij zijn om.


Slechts één van onze collega’s houdt niet van een dessert met kokossmaak. Maar dit kokostoetje heeft zelfs haar bekeerd.

Foto: Andrea Saadan/Business Insider

De kokosvulling is warm en zacht  – zelfs zó goed dat onze collega om is en kokosdesserts er een fan bij hebben.


We proberen ook de Chendol McFlurry en Bandung McFizz.

Foto: Andrea Saadan/Business Insider

Ook het ijsje overtreft onze verwachtingen en is eigenlijk best goed. Het ijs is rijkelijk overgoten met gula melaka saus en stukjes kokos. Een beetje zoet, maar over het algemeen zeer aangenaam.

De Bandung McFizz zou naar Bandung moeten smaken, een roze siroopdrankje, maar smaakt echt nergens naar. Ja, naar een beker roze Sprite. Ons advies: deze overslaan.

Voor het overige: McDonalds, je doet het deze keer goed. We laten hiermee de tragische episode van gezouten eierburgers en gefrituurde truffels gelukkig ver achter ons. Intussen zien we uit naar nog meer lekkere creaties.

Andrea Saadan, BI Singapore


Japan

Foto: Lisa Nonaka/Business Insider

We nemen een Cheese Tsukimi Burger met  frietjes Mentai-mayo – frietjes met smaak van gekruide kabeljauwkuit en mayonaise – en een drankje met McFizz Yuzusmaak (Yuzu is een Japanse citroen).

De Tsukimi burger is een speciale burger die de Japanse McDonalds in de herfst serveert. Japan kent een festival ter ere van de herfstmaan. Hierop is de Tsukimiburger geïnspireerd, alweer voor het 26ste jaar op rij. Het ei in de burger symboliseert de maan.


De Tsukimiburger bevat een stuk vlees, kaas, gebakken ei, spek en saus. Japanners eten vaak sobanoedels in soep met een ei erin dat de maan symboliseert. Tsukimi betekent maan.

Foto: Lisa Nonaka/Business Insider

Hoewel McDonalds de burger al 26 jaar serveert, is dit onze eerste Tsukimiburger. En meteen ook de laatste. Het grootste deel van de burger bestaat uit ei. Veel ei ook. We proeven trouwens pas ei als we middenin de burger zijn beland.

Kaas, vlees en saus zijn prima.


We waarderen onze friet op naar “Mentai-mayo fries,” en mentai-mayopoeder wordt in een papiertje erbij geleverd om over de friet te strooien.

Foto: Lisa Nonaka/Business Insider

Nadat we de friet met het poeder 20 seconden hebben geschud is de “Mentai-mayo” friet klaar. Het smaakt trouwens meer naar mayonaise dan naar mentai. Het herinnert ons aan chips met mayonaisesmaak.


We nemen ook Yuzu McFizz. Dit zou een zoetzure citroensmaak moeten hebben – zoals Yuzu dat heeft. Helaas smaakt het naar gele Sprite met citroensmaak.

Foto: Lisa Nonaka/Business Insider

We nemen ook de “ginger fried pork” burger (gefrituurd varkensvlees met gember) en Chelsea milkshake

Foto: Lisa Nonaka/Business Insider

“Pork Shogayaki” is een van de meest populaire gerechten in Japan.

Foto: Lisa Nonaka/Business Insider

Het eerste wat opvalt is de Shogayaki sauce die naar pittige teriyakisaus smaakt.

Pittige gember en sojasaus met Mirin is een goede combinatie. De Shogayakisaus smaakt daadwerklijk naar Shogayaki. En hoewel Shogayaki vaak met rijst wordt geserveerd, heeft McDonald het goed gedaan. Met een broodje gaat het namelijk ook.

Lisa Nonaka, BI Japan


India

Foto: Anushree Singh/Business Insider

McDonalds heeft een McAloo Tikki Burger op het Indiase menu staan. “Aloo” betekent “aardappel,” en “tikki” is een klein koteletje. Een Aloo Tikki, een snack uit Noord-India, is een knapperig, kruidig rond aardappelkoteletje met zoete en pikante sausjes en poedertjes. Het is de meest populaire straatsnack in India.


McDonalds McAloo Tikki burger is een kotelet van aardappelen en bonen, mayonaise van zoete tomaten, uien en verse tomaten op een broodje.

Foto: Anushree Singh

De tomatenmayo speelt met onze smaakpapillen. Helaas lijkt het niet op de pittige zoetzure tikki’s die je in de toko’s op straat koopt. Waar de burger wel goed op scoort: het knapperige. De burger heeft een lekker dik jasje van broodkruimels en is perfect gefrituurd.

De McAloo Tikki burger is een redelijke keuze als je een Indiase McDonald’s binnen wandelt. Een burger is misschien niet voldoende, maar het is alleszins redelijk voor de prijs van 30 rupees (€ 0,39).


McDonalds liet zich inspireren door plaatselijke Indiase smaken. En dat is redelijk gelukt door muntsaus aan de Chicken McGrill toe te voegen.

Foto: Anushree Singh/Business Insider

De saus is romiger dan de traditionele dhania chutney (een zwoele combi van koriander, muntbladeren en Indiase kruiden), maar is verder een bijna perfecte kopie ervan. Wat de smaak van de burger echt ten goede komt.


McDonald’s probeerde ook de smaak van masala dosa na te bootsen, een Zuid Indiaas rijstpannekoekje met aardappelvuling. McDonalds noemt het Masala Dosa Brioche, en het is een geweldige mislukking.

Foto: Anushree Singh/Business Insider

Deze hamburger bestaat uit brioche (Frans brood), mayonaise met Molagapodismaak, gebakken aardappel en erwten die met komijnzaadjes, groene chili en kerriebladeren op smaak zijn gebracht.

Ondanks de aardappelvulling smaakt de kotelet nauwelijks naar masala dosa. Molagapodi wordt gemaakt van gemalen specerijen, dalpoeder en dosa. In deze hamburger komt de Molagapodi terug in de vorm van een romige spread die niet anders is dan de mild pittige mayo van de meeste burgers van McDonalds. Al met al komt de burger niet in de buurt van een echte Masala Dosa. Noch qua smaak, noch qua uiterlijk.

Je kon erop wachten – de introductie van de Masala Dosaburger in 44 filialen in Mumbai leverde de foodgigant een storm van kritiek op.

Anushree Singh, BI India


Zweden

Foto: McDonald’s

De smaak van milennials verandert, McDonalds verandert dus mee: het bedrijf vroeg de Zweedse sterrenkok Johan Jureskog om een gourmetlijn van burgers te ontwerpen. Jureskog – die eerder voor de Zweedse tv naar Amerika reisde voor de tv-show “De beste hamburger ter wereld” – experimenteerde met meer dan 60 varianten om er uiteindelijk 3 over te houden: : Texas BBQ, New York, en Was Getekend Jureskog.


We proberen de Jureskog Texas, een klassieke barbecue burger van twee plakjes vlees , ingemaakte rode uitjes, gerookte Goudse kaas, knapperig spek, salade mayonaise en barbecuesaus. Wordt geserveerd met aardappelchips en truffelmayonaise om de barbecue te accentueren.

Foto: Tom Turula/Business Insider

Een ware kakofonie van verschillende smaken. De sterke BBQ-smaak en gerookte kaas wordt weggevaagd door die van ui, mayonaise en salade. De ingrediënten zijn duidelijk niet tegen hun taak opgewassen.

Hoe veel sterren een chef-kok ook draagt, het is moeilijk om een gourmetburger te maken met half uitgedroogd brood en vlees uit de diepvries, wat beschamend contrasteert met de foto’s waarmee McDonalds het menu aanprijst. En dan hebben we het nog niet eens over de ui die zo zuur is dat hij de smaak van de burger gijzelt. het spek, de mayo en de kaas schreeuwen om andere collega’s.

 


Jureskog Texas is een niet helemaal gemeende poging om McDonalds uit z’n comfort zone te halen.

Foto: Tom Turula/Business Insider

Mogelijk hebben we een mislukt exemplaar te pakken, maar we nemen niet de moeite om de burger verder op te eten. Sommige culinaire recensenten vonden de Texas de beste van de drie Jureskogburgers, toch laten we het hierbij. Die gourmetburger pakken we wel aan de overkant.


Wacht eens… toch nog een lichtpuntje!

Foto: Tom Turula/Business Insider

De platte aardappelen en de exquise truffelmayonaise zijn echter fantastisch. En veel dichterbij een gourmet-ervaring komen we niet.

– Tom Turula, BI Nordic


Nederland

Foto: Els van Asseldonk/Business Insider

Anders dan de McFlurry Stroopwafel (met de beroemde Nederlandse wafel) die alleen op gezette tijden verkrijgbaar is, kunnen de Nederlanders het hele jaar door de McKroket eten. De McKroket geniet een legendarische status sinds de opening van de eerste McDonalds in Nederland in 1971. De McKroket is topscoorder in ons land en in Curaçao (een Caribisch eiland, deel van het Koninkrijk der Nederlanden).

Een kroket is een gefrituurde met ragout gevulde snack, met een jasje van gepaneerd brood. Hoewel het vermoedelijk van Franse origine is (“croquets”) zijn Nederlanders er verzot op. Kroket wordt meestal met friet gegeten of op een broodje met mosterd, verkrijgbaar op zo ongeveer elke straathoek in Nederland in snackbars. We hebben zelfs speciale automaten uitgevonden zodat je je kroket “uit de muur” kunt trekken.


Dus, als Nederlander vragen we ons af: waarom hebben we nog nooit een McKroket geproefd? En dat voor 2,45 euro?

Foto: Els van Asseldonk/Business Insider

Zodra we de McKroket besteld hebben beseffen we: dit is een ge-McDonaldiseerde versie van een plaatselijke delicatesse. Het broodje is omgetoverd in het oer-Amerikaanse McDonalds broodje, de Franse mosterd in mayonaise met mosterdsmaak en de van oudsher cilindervormige kroket is een rond dun schijfje geworden dat precies op het broodje past.


Het vonnis? Net als bij veel andere burgers van McDonalds is de saus doorslaggevend  – hoewel je in dit geval niet echt van mosterd kunt spreken.

Foto: Els van Asseldonk/Business Insider

Slecht nieuws: door de veranderde vorm van de snack bestaat de McKroket grotendeels uit een krokant laagje en veel minder uit de ragout. Niet alleen konden we het aantal stukjes vlees bijkans tellen, het krokante laagje was helemaal niet zo krokant als bij een echte kroket.

Tot onze verbazing smaakt de McKroket echter niet slecht en lijkt hij zelfs op die van een echt broodje kroket. Of we opnieuw een McKroket bestellen? Mwah. Het is echt niet slecht, maar we hebben liever de echte.

Els van Asseldonk, BI Netherlands


Het Verenigd Koninkrijk

Foto: source Rosie Fitzmaurice/Business Insider

We bezochten een McDonalds in Banbury, Oxfordshire, en die was in het bezit van de koningin! Nou ja, zoiets dan. De McDonalds in het Banbury Gateway Shopping Park staat op grond die deel uitmaakt van het Kroondomein.


We bestellen daarom een koninklijk Brist ontbijt, dat in het verenigd Koninkrijk tot 10.30 uur geserveerd wordt. Het bestaat uit een baconsandwich, een geraspte gebakken aardappel en een kop Engelse thee.

Foto: Rosie Fitzmaurice/Business Insider

We zijn onder de indruk van de kwaliteit van de baconsandwich. Gewoonlijk gebruiken fastfoodtenten bacon van slechte kwaliteit, maar ditmaal niet. Fijne ongerookt bakbacon in een zachte wrap van witbrood. De bacon had iets knapperiger gekund, maar kan er alleszins mee door!

McDonald’s baconwraps komen van ver. Die van ons is gesmoord in bruine saus, gemaakt van Britse kruidnagel die eruit ziet als bruine ketchup. Pittig van smaak, lijkt een beetje op Worcestershire saus.


Als drankje nemen we thee uit een PG Tips theezakje en een wolkje melk.

Foto: Rosie Fitzmaurice/Business Insider

Sommige fastfoodtenten maken hun thee niet met kokend water, deze deed dat wel. Gelukkig.

Rosie Fitzmaurice, BI UK


De Verenigde Staten

Foto: Hollis Johnson

Onlangs introduceerde McDonald’s in de Verenigde Staten een nieuw kipgerecht met de naam Buttermilk Chicken Tenders.

In 2015 schrapte de fastfoodketen na een tienjarige periode de Chicken Selects, waardoor de McNuggets het enige kipaanbod op het menu was.

Maar in 2017 kwam er een kipfiletgerechtje bij, de Buttermilk Crispy Tenders, en deze formule bevalt ons meer.


De nieuwe gefrituurde kipstukjes worden geserveerd in een eigen doosje.

Foto: source Hollis Johnson

Ze zijn wat steviger dan de vorige variant en bevatten zo op het oog meer vlees.

Foto: Hollis Johnson

Het kippenvlees smaakt zacht en niet al te droog. De buitenlaag smaakte krokant en kon de peperkruiden goed gebruiken.


Aan de randen was het vlees een beetje vezelachtig, maar dat is lastig te vermijden.

Foto: Hollis Johnson

Conclusie: de nieuwe gefrituurde filets zijn een duidelijke verbetering: sappiger, knapperiger en meer smaak.

Hollis Johnson, BI US