In de afgelopen tien jaar hebben fastfoodketens steeds geprobeerd zichzelf opnieuw uit te vinden. Hoewel er inmiddels veel is veranderd, zijn niet alle vernieuwingen blijven hangen. Ook grote ketens zoals McDonald’s en Burger King maken soms pijnlijke blunders.

In het afgelopen decennium probeerden we vaak gezonder te leven. Fastfoodketens moesten meeveranderen. Bij veel vernieuwingen waar ze mee kwamen, speelden de ketens dan ook in op de aandacht voor een gezonder menu.

Daarnaast moest de uitstraling van fastfood beter om bezoekers vast te kunnen houden. Daarbij kwamen er soms bizarre gerechten op het menu.

Onze collega’s van Business Insider in de Verenigde Staten hebben de grootste (Amerikaanse) flops van Burger King en McDonald’s geselecteerd. De meeste van deze vindingen zijn niet op de Nederlandse menukaart geweest, maar de plaatjes spreken voor zich…


De Bacon Sundae van Burger King (2012)

Foto: Kim Bhasin, Business Insider

Oude bacon met plakkerig softijs: als je niet meteen staat te watertanden, ben je niet de enige. Business Insider mocht de Bacon Sundae proberen toen Burger King die in 2012 introduceerde, maar de smaaktests leverden niet echt fans op.

 


McDonald’s Fish McBites (2013)

Foto: Rick S. / Yelp

Fastfood met vis is kennelijk geen simpele combinatie voor grote ketens. Bij McDonald’s kwamen ze er al snel achter dat je weinig nieuwe harten verovert met gefrituurde stukjes diepvrieskabeljauw. Vanuit Nederlands perspectief eigenlijk best opvallend, als je bedenkt hoe populair een vissnack zoals kibbeling is.


De Burger King’s Satisfries (2013)

Foto: William Wei / Business Insider

De “satisfries” waren bedoeld als gezonder versie van de Burger King frites. Maar niemand eet French Fries omdat het zo gezond is. Het is dus niet zo verwonderlijk dat restaurantbezoekers niet zo blij waren met deze frietvariant.


De ingewikkelde McWraps van Mc Donald’s (2013)

Foto: Nelson T. / Yelp

De McWrap is zo’n voorbeeld van de manier waarop we aan het begin van het decennium alles gezonder probeerden te maken. De bezoekers van McDonald’s vonden de wraps ook nog eens erg lekker.

Het nadeel: voor een fastfoodketen vergen wraps enorm veel tijd (en dus geld) om te bereiden. De drive-thru kreeg ineens te maken met veel langere wachttijden. Niet echt handig voor een fastfoodketen.


Veel te dure Mighty Wings (2013)

Foto: William Wei/Business Insider

Je gaat in ieder geval niet naar de Mac om duur te eten. De Mighty Wings kostten in de Verenigde Staten een dollar per kipvleugeltje. Dat was veel meer dan mensen ervoor wilden betalen. Daardoor zat de keten ineens met meer dan 4,5 miljoen kilo aan onverkochte voorraad.. oeps!


Een smakelijke Halloween Whopper (2015)

Foto: Vic F. / Yelp

Het schijnt dat deze limited-edition burger eigenlijk best lekker was. De steaksaus zat niet alleen op de burgers maar was ook meegebakken in de broodjes, dat gaf deze Whoppers extra smaak.

Een minder smakelijk detail was echter de enorme hoeveelheid groene kleurstof die het brood een zwarte kleur gaf…en later op het toilet voor een vreemde groene kleur zorgde.


McDonald’s Sirloin Third Pound Burger (2015)

Foto: McDonald’s

Zeiden we niet dat bezoekers van McDonald’s niet van duur eten houden? In 2015 probeerde de keten een speciale burger voor de fijnproever neer te zetten, gemaakt van de beste ingrediënten. De burger van hoge kwaliteit krikte het imago van McDonald’s echter niet op. Consumenten lieten de kwaliteitsburger gewoon links liggen.


De Mozzarellasticks van McDonald’s (2016)

Foto: Hollis Johnson

Het is best moeilijk om een mozzarellastick verkeerd te maken. Je snijdt een reep mozzarella, frituurt het, en klaar! Toen de McDonald’s mozzarellasticks uitkwamen, waren fastfoodfans echter enorm teleurgesteld. De sticks waren inconsistent van smaak en volgens sommige restaurantbezoekers miste het belangrijkste ingrediënt: mozzarella.

Eén restaurantbezoeker was zo woedend dat hij een proces aanspande tegen McDonald’s. De fastfoodketen betwistte de beweringen over de afwezige mozzarella echter.


De Mac ’n Cheetos van Burger King (2016)

Foto: Hollis Johnson

Veel mensen vinden dat dingen mét kaas beter smaken. Maar de merknaam Cheetos toevoegen aan je menukaart bleek een risico. Business Insider mocht dit gerecht in 2016 testen en de reacties waren niet altijd positief. De meeste proevers vonden dit Burger King-gerecht helemaal niet naar Cheetos smaken.


LEES OOK: McDonald’s sluit deal met Thuisbezorgd.nl: grootschalige uitrol McDelivery in Nederland