Heb je zo veel werk liggen dat zelfs je to-do-app onoverzichtelijk is geworden, stroomt je inbox over en kom je iedere dag gespannen op je werk aan?

Dan heb je dat waarschijnlijk aan jezelf te danken.

Althans, dat schrijft sociaalpsycholoog Heidi Grant op de website Harvard Business Review. Als je veel te veel te doen hebt, dan komt dat volgens haar simpelweg doordat je niet om hulp vraagt. En als je dat wel doet, doe je dat waarschijnlijk niet op de goede manier.

Volgens veel onderzoeken zijn mensen al snel geneigd om anderen te helpen, maar willen we zelf niet om die hulp vragen.

Als jij het gevoel hebt dat je meer moet doen dan waar je tijd voor hebt, moet je dus leren om om hulp te vragen. Dat doe je volgens Grant zo:


1. Bedenk wat je nodig hebt

Als je omkomt in het werk en gestrest bent, lukt het je waarschijnlijk niet goed om georganiseerd te werken en rationeel na te denken. “Toch is het belangrijk dat je de tijd neemt om dat juist wel te doen”, schrijft Grant.

De eerste stap is namelijk te bedenken waar de ander je bij kan helpen. Zet op een rij wat je allemaal moet doen en bedenk bij welke dingen je hulp kunt gebruiken. Dat zijn taken die voldoen aan twee criteria:

  • Als iemand anders deze taak voor je doet, zou het jou veel tijd opleveren.
  • Iemand anders zou dit gemakkelijk kunnen doen zonder dat je veel uitleg hoeft te geven of hoeft te checken of diegene het wel goed doet.

2. Vraag duidelijk om hulp

“Als je de tijd hebt, zou je het dan misschien leuk vinden om me te helpen met ...?”

Waarschijnlijk heb jij weleens iemand op die manier om hulp gevraagd. Dat kun je beter niet meer doen, schrijft Grant.

“Als je om hulp vraagt, moet je dat zo duidelijk mogelijk doen. Anders weten mensen niet zeker wat er van hen verwacht wordt en zullen ze waarschijnlijk hun hulp niet aanbieden, uit angst dat jij die helemaal niet wilt. Ongevraagd hulp krijgen bij iets kan namelijk behoorlijk vervelend zijn.”

Die onzekerheid kun je wegnemen door:

  • Heel duidelijk te zeggen dat je hulp nodig hebt.
  • Specifiek te benoemen wat je wilt dat de ander doet en wanneer.
  • Alleen iemand om hulp vragen waarvan je weet dat die je ook daadwerkelijk kan helpen.

3. Neem alle hulp aan

We zijn ontzettend kritisch als het op hulp aankomt. Zowel op het type hulp als op degene die het aanbiedt.

Het is belangrijk om niet direct iemands hulp af te wijzen als het niet precies is waar je om hebt gevraagd. “Ik deed ooit onderzoek voor een boek en vroeg een kennis om hulp”, schrijft Grant. “Hij antwoordde dat hij zelf geen tijd had om me te helpen, maar bood een ander soort hulp aan.”

“Hij wilde mij voorstellen aan een paar collega’s die me zouden kunnen helpen. Uiteindelijk kreeg ik van een van hen precies wat ik nodig had. Ik had niet om die introductie gevraagd, maar uiteindelijk bleek het heel nuttig te zijn.”

Tegelijkertijd is het niet handig om iemand die je om hulp wilt vragen, snel af te schrijven. We hebben de neiging om iemand die een keer nee tegen ons heeft gezegd, niet nog een keer om hulp te vragen. Maar volgens onderzoek zeggen mensen die eerder nee tegen je hebben gezegd, juist sneller ja tegen je als je nog een keer om hulp vraagt.

Waarschijnlijk willen ze de relatie repareren door je nu wel te helpen. Of ze willen niet lullig overkomen door jou een tweede keer af te wijzen.


4. Bedank de ander

Volgens Grant zou deze laatste stap heel normaal moeten zijn: dankjewel zeggen. Volgens onderzoek is het voor mensen die te hulp schieten motiverend om het gevoel te hebben dat hun hulp effectief is. Als ze dat gevoel hebben, zijn ze in de toekomst sneller geneigd om nog een keer ergens bij te helpen. Door simpelweg dankjewel te zeggen, bezorg je ze dat gevoel al.

“Hoewel deze stappen gemakkelijk klinken”, schrijft Grant, “zijn ze dat niet. Als ze dat wel waren, zou je in de eerste plaats niet omkomen in het werk. Maar onthoud in de toekomst dat, als je hulp nodig hebt, je er alleen maar op de juiste manier om hoeft te vragen.”


LEES OOK: 25 tekenen dat je een verschrikkelijk slechte baas hebt