Jumbo is van de full service supermarkten de best gewaardeerde handelspartner onder leveranciers in de markt. Dat blijkt uit het jaarlijkse Industributie-onderzoek van Foodmagazine waarbij meer dan 100 bedrijven uit het supermarktkanaal (retailers en fabrikanten) elkaar beoordelen, zo meldt Distrifood.

Albert Heijn eindigde op de tweede plaats, net voor Plus dat de afgelopen twee jaar nog als beste werd uitgeroepen.

Onder leveranciers wordt Albert Heijn op dit moment dus nog goed gewaardeerd, maar het moet blijken of dat zo blijft nu de supermarktketen een nieuwe koers vaart.

Distrifood sprak in december verschillende aanwezigen tijdens de Albert Heijn Winkeldagen, waar de CEO van het bedrijf, Marit van Egmond, aankondigde dat het marktaandeel onder druk staat en maatregelen onvermijdelijk zijn.

“Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor meer klanten en vollere winkels. Dit zal bijvoorbeeld ten koste gaan van bepaalde leveranciersacties die te weinig opleveren”, zou zij hebben gezegd.

In een reactie tegenover het nieuwsblad voor supermarkten stelt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh dat ‘het leven van de klant’ het startpunt is bij alles wat Albert Heijn doet.

“Een gevolg is dat we de beste winkel willen neerzetten waar onze klanten graag komen. We werken sinds oktober ook met een nieuwe, versimpelde structuur om met kortere lijnen en minder managementlagen met meer slagkracht in te kunnen spelen op de wensen van onze klant.”

Lees ook op Business Insider

Albert Heijn wil klant beter bedienen

Full service supermarkten worden in de huidige markt niet alleen geconfronteerd met concurrenten uit het supermarktwezen maar ook met ketens als Big Bazar en Action die euro’s omzet van de supermarkten afsnoepen.

Tegenover Business Insider gaf CEO Van Egmond van Albert Heijn afgelopen jaar aan dat medewerkers van Albert Heijn extra worden getraind om alert te zijn om de behoeften van de klant. “De medewerker staat meer vóór in plaats van achter de toonbank.” Speerpunt van Albert Heijn hierbij is een zwaarder accent op verse producten.

Lees ook: