Albert Heijn wil het belang van verse producten meer benadrukken en dat betekent een nieuwe ervaring voor klanten die de supermarkt bezoeken.

De grootste grootgrutter van ons land wil groenten, fruit, brood, vlees en kaas, en het belang daarvan, meer in de kijker spelen. Onder meer met de zorg en adviezen van medewerkers die de komende tijd worden opgeleid in het nieuwe trainingsprogramma ‘Masters in Vers’.

Deze aanpak zal onder meer merkbaar zijn in de Albert Heijn-winkels die worden verbouwd. Momenteel zijn 50 filialen in een nieuw jasje gestoken, in totaal gaan 150 winkels op de schop. “Een enorme operatie. We verbouwen zo’n drie winkels per week”, zegt Marit van Egmond, die sinds drie maanden de scepter zwaait over Albert Heijn.

Lees ook: Albert Heijn trekt minder klanten in de supermarkt… en wil inzetten op eethoeken, vers en snelle thuisbezorging

Ze is de eerste vrouwelijk CEO van het bedrijf waar ze 22 jaar in dienst is. Van Egmond begon in 1997 als management trainee en vervulde daarna verschillende functies. Ze was assistent supermarktmanager, werkte voor Ahold in China en bracht als categorymanager onder meer nieuwe concepten als Kies & Kook en Grill & Steak in de winkels.

Daarna was ze vijf jaar lang de baas bij drankenketen Gall & Gall. In 2014 keerde ze terug naar Albert Heijn, waar ze onderdeel werd van de directie.

Eten heeft altijd een grote rol gespeeld in haar leven, vertelt ze tijdens de opening van het trainingscentrum bij appels- en perenleverancier Vogelaar Vredehof in het Gelderse Enspijk. De komende tijd zullen daar 10.000 medewerkers worden getraind, zo’n 20 mensen per winkel.

“Ik kom uit een bourgondisch, Brabants gezin. Mijn opa was slager en we zaten altijd met zijn allen aan grote tafels met eten en drinken”,vertelt Van Egmond. In haar werk voor Albert Heijn houdt ze zich voor dat elke dag 5 miljoen borden gevuld zijn met eten van de supermarkt. “Eten dat bij ons vandaan komt en dat mensen in hun lichaam stoppen. Dat is een hele verantwoordelijkheid”

En dus kan dat voedsel maar beter vers zijn, is wat Albert Heijn wil uitdragen. “Dat is goed voor het welzijn van mensen.” Daarnaast is het volgens Van Egmond ook een trend dat consumenten steeds minder “zakjes en pakjes” willen.

“Dat merken we aan de vragen bij bijvoorbeeld de klantenservice. Wat te doen met een aubergine?” Vers is volgens Van Egmond altijd belangrijk geweest voor Albert Heijn, maar nu nog belangrijker.

En dat zal te zien zijn in de winkels en elders. Dit zijn 5 dingen die je als klant zult merken:


Plots advies van een medewerker

Je staat op de versafdeling en bent ten einde raad. Wat moet je in hemelsnaam kopen en koken? Het zou zomaar kunnen dat een medewerker je dan aanschiet met de vraag of je alles wel kunt vinden. Zoals grondstewardessen ook wel vragen of alles lukt als je aan het hannesen bent met automatisch inchecken.

De medewerker heeft zelfs wat tips paraat over wat je allemaal wel niet met een aubergine kunt doen, mocht je dat niet weten. “Of hoe je een lekkere borrelplank maakt”, zegt Van Egmond. “De medewerker staat meer vóór in plaats van achter de toonbank.”

Dat is volgens haar nog steeds gewenst in een tijdperk waarin alle informatie voorhanden is op internet, onder meer in hippe foodblogs en uitgebreide how-to-video’s op Youtube. “In de hectiek van de dag hebben klanten ook ter plekke behoefte aan tips.”

Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je door een medewerker wordt opgehouden als je liever door de winkel raast om een avondmaaltijd bij elkaar te sprokkelen.

“Medewerkers worden erop getraind klanten te scannen op behoefte”, vertelt Maaike van Schuppen, programmamanager Vers van Albert Heijn. “Als iemand op een boodschappenlijstje kijkt en haastig is, zullen medewerkers die persoon niet aanspreken.” Maar mogelijk wel als je met een glazige blik en aarzelende houding de versafdeling betreedt.

De training van medewerkers is dus servicegericht en gaat niet over de technische kant versproducten. “Vlees snijden en brood bakken leren medewerkers in de winkel”, zegt Van Egmond. In rollenspelen leert personeel ook omgaan met bepaalde dilemma’s. Wat te doen als een klant bananen wil, maar je hebt alleen nog bananen die aan het einde van hun latijn zijn? In dat geval moet een medewerker ‘nee’ verkopen.


Kruiden plukken op ‘Temptation Island’

Albert Heijn, AH

Een proeverij van lokale producten en zelf bieslook of basilicum plukken in de kruidentuin, het kan straks in veel Albert Heijn-filialen. Medewerkers krijgen alvast een voorproefje van de nieuwe versbeleving in de zogenoemde verstruck. Die komt acht weken voor het einde van de verbouwing in de buurt van de winkel te staan.

Zodra medewerkers de truck binnengaan, krijgen ze een “Efteling-beleving” waarbij ze worden “ondergedompeld” in vers. De versproducten zijn voor de training opgedeeld in “drie werelden”: de tuin met groente, fruit, bloemen en planten, de markthal met kaas, vleeswaren, noten en lekkere hapjes, en de bakkerij. Op elke afdeling krijgen medewerkers tekst en uitleg met grappen die niet onder doen voor die van RTL Boulevard.

“Bij bij!”, groet de stem als het tijd is om van de tuin richting de markthal te lopen. En: “We hebben ons eigen Temptation Island, met elke week een lekker ding van de week!” Ook met het terugbrengen van plastic verpakkingen weet de stem wel raad: “Elk broodje ligt in zijn blootje”.


10 tot 15 procent meer ruimte voor vers

Albert Heijn, AH

Groenten, fruit, vleeswaren, kaas en brood, ze krijgen meer ruimte bij Albert Heijn. Overigens zonder dat dit ten koste gaat van de ruimte voor houdbare producten. “De ruimte voor vers hebben we gevonden in de kassabar die minder plek inneemt door zelfscannen, dat is in aandeel verdubbeld. Daardoor heeft houdbaar niet in ruimte ingeboet”, vertelt Constantijn Ninck Blok, directeur Vers van Albert Heijn.


Groenten en fruit in nevelen gehuld met ‘dry misting’

Misschien ben je de afgelopen tijd de groenteafdeling van de Albert Heijn opgelopen en waande je je plots in een videoclip uit de jaren tachtig. Het tijdperk waarin optimaal gebruik werd gemaakt van rookmachines en waarin zangers en zangeressen mysterieus opdoemden vanuit een mist die was gefabriceerd door zo’n apparaat.

Ook de groenten en fruit van Albert Heijn worden tegenwoordig in nevelen gehuld met ‘dry misting’. Met dit systeem worden waterdruppels boven de versproducten verneveld in microdruppels. Dankzij de luchtvochtigheid blijven groenten en fruit langer op gewicht en behouden ze hun voedingsstoffen en versheid. Daarnaast blijven ze ook langer houdbaar door het verkoelende effect van de mist, deze verdampt boven de producten waardoor de warme lucht uit de ruimte wordt gehaald.

Lees ook: Albert Heijn doet test met onverpakte groente, vlak na kritiek op elk apart in plastic verpakte paprika’s

Momenteel wordt in zo’n 150 winkels gebruikgemaakt van ‘dry misting’. Tegelijk test AH de houdbaarheid van ‘kale’ groenten en fruit zodat de supermarkt een plastic verpakking achterwege kan laten. In 2025 wil Albert Heijn de plastic verpakkingen met 25 procent te hebben teruggebracht.


Leveranciers vertellen zelf over hun product in de campagne

Albert Heijn, AH

In de meeste campagnes van Albert Heijn staat de winkel centraal. Zo is supermarktmanager Harry Piekema in het collectieve geheugen van een hele generatie gegrift. Maar tegenwoordig willen klanten weten waar een product vandaan komt.

Wie een beetje heeft opgelet ziet dat AH-campagnes de laatste jaren beelden bevatten die niet misstaan in Boer zoekt Vrouw: dartelende koeien en boeren die liefdevol naar hun product kijken. Binnenkort mag aardbeienteler uit Sint-Oedenrode over zijn product vertellen in de campagne, een leverancier waarmee Albert Heijn inmiddels 30 jaar samenwerkt.

Lees meer over supermarkten: