Transparantie introduceren op de woningmarkt. Dat is het ambitieuze doel van de Rotterdamse startup House.nl. Het onafhankelijke huizenplatform wil laten zien dat het kopen en verkopen van een huis ook op een manier kan die duidelijk en inzichtelijk is voor alle partijen. 

Business Insider sprak met oprichter Maurits Grosfeld, over de huidige problemen op de woningmarkt, de oplossing die hij daarvoor denkt te hebben gevonden en over het belang daarvan. 

Wat klopt er niet aan de huidige woningmarkt? 

Grosfeld: “Iedereen kent wel de verhalen over oneerlijke situaties tijdens het kopen en verkopen van een huis. Wie een woning wil kopen, krijgt in het huidige systeem vaak de kans om één bod te doen voor het verstrijken van de deadline. Op de huidige oververhitte markt betekent dit vaak dat mensen flink boven de vraagprijs gaan zitten zonder dat ze inzicht hebben in wat andere geïnteresseerden voor de woning over hebben.”

“De enige partij die meestal wel inzicht heeft in wat er geboden wordt is de makelaar. Zij hebben vaak een informatievoorsprong, bijvoorbeeld omdat ze al eerder zaken hebben gedaan met de verkopende of aankopende makelaar. Wij vinden dat de beroepsgroep daardoor te veel macht in handen heeft en hebben een systeem bedacht waarmee huizenkopers en -verkopers zelf de regie in handen krijgen.”

Het Team van House.nl met rechtsonder Maurits Grosfeld. Foto: House.nl

En wat houdt die oplossing precies in?

“Wij maken het aan- en verkoopproces transparant door het op te delen in hapklare brokjes. Wie via ons platform een huis koopt of verkoopt krijgt bij elke stap inzicht in wat er precies gebeurt. Het is een onafhankelijk systeem waarbij alle processen digitaal en inzichtelijk zijn, waardoor er geen ruimte meer is voor vriendjespolitiek en oneerlijke situaties.”

“Die transparantie begint al vanaf het moment dat je je huis te koop wilt zetten tot en met de overdracht bij de notaris. (Ver)kopers krijgen via ons systeem precies te zien wanneer en op welke manier alle stappen in het verkoopproces plaatsvinden en met wie. Biedingen zijn bij ons tijdens het biedproces transparant via de open veiling.”

“Tijdens zo’n open veiling kunnen de verkopers, kijkers en kopers het biedproces volgen. Potentiële kopers mogen ook meerdere keren bieden op een woning, zij kunnen met kleine stapjes boven het hoogste bod gaan zitten totdat hun maximale prijs is bereikt. Alle biedingen zijn voor iedereen die aan de veiling meedoen zichtbaar, en in onze nieuwste update - die binnenkort live gaat – kunnen ook mensen die niet meebieden meekijken.” 

Maar stuwt openheid de huizenprijzen niet juist nog verder op?

“Door een open veiling kan er inderdaad een hogere verkoopprijs behaald worden, maar die prijs komt wel eerlijk tot stand. Bij een gesloten biedsysteem zie je regelmatig dat het uiteindelijke bod ver boven het daaronder gelegen bod ligt. Bij ons systeem is dat verschil veel lager.”

“Een transactie hoort niet eenzijdig te zijn, zoals in het huidige systeem. Wij vinden dat iedereen -koper en verkoper - een kans moet krijgen om voordeel te hebben tijdens het biedproces.”

“Wat wij doen met ons platform staat ook los van de stijgende huizenprijzen he? Die worden grotendeels veroorzaakt door zaken waar wij geen invloed op hebben, zoals het woningtekort. De markt is de markt, hiervoor is een taak voor de nieuwe minister van wonen Hugo de Jonge weggelegd. Het mooie aan ons systeem is denk ik het zowel in een verkopersmarkt als in een kopersmarkt werkt. In deze oververhitte markt, ligt het voordeel nu bijvoorbeeld heel erg bij de verkoper. Wij zorgen voor een win-winsituatie voor beide partijen: de verkoper krijgt een mooie prijs voor zijn woning, en de koper weet dat hij een eerlijke prijs heeft betaald.” 

Hoe reageert de markt op jullie concept?

“Niet altijd even enthousiast. Wij denken vanuit de consument en niet vanuit de beroepsgroep en dat vinden vooral traditionele makelaars soms lastig. Maar er zijn ook steeds meer makelaars bij ons aangesloten; inmiddels hebben wij een landelijk dekkend netwerk van makelaars. Er zijn op dit moment ontzettend veel makelaars op de markt, tegenover steeds minder transacties. Sommige van hen beginnen daarom in te zien dat ze op zoek moeten naar een ander verdienmodel.”

“Wij zijn ook niet tegen makelaars, maar tegen het huidige traditionele systeem. Door het makelaarschap te combineren met een digitaal onafhankelijk product, onderscheiden we ons en geloven we verschil te kunnen maken.”

Een biedwidget van House.nl

Denken jullie echt de markt open te kunnen breken?

“De adviserende rol van de makelaar zal nooit helemaal verdwijnen. Er zijn genoeg consumenten die volledig ontzorgd willen worden. Maar ik verwacht wel dat de poortwachtersfunctie en informatievoorsprong van de makelaar zijn beste tijd heeft gehad. Zelfregie wordt voor de consumenten namelijk steeds belangrijker.”

“De vraag naar verandering komt echt vanuit de huizenbezitters en -kopers zelf en daardoor denk ik dat initiatieven als de onze zeker kans van slagen hebben. Wij nemen de voordelen van de traditionele makelaardij mee, zoals kennis van de markt en persoonlijke begeleiding tot en met de sleuteloverdracht, maar voegen daar innovatie elementen aan toe: een vast tarief, totale transparantie en regie voor zowel de koper als de verkoper. Wij maken het (ver)kopen van een huis echt makkelijker, eerlijker en leuker.” 

“Ik denk dat er over een aantal jaren een aantal grotere partijen in deze markt over zullen blijven. Hopelijk zitten wij daarbij.”

Lees meer over makelaars: