De titelstrijd in de Formule 1 was in jaren niet zo spannend als in 2021. Max Verstappen kan zondag de eerste Nederlandse wereldkampioen in de Formule 1 worden. Hij maakt dan een einde aan de heerschappij van Lewis Hamilton, die de afgelopen zeven seizoenen zes keer de beste was. De rivaliteit tussen Verstappen en Hamilton, die met evenveel punten aan de slotrace in Abu Dhabi beginnen, nam gedurende het seizoen steeds grimmiger vormen aan.

De openingsrace in Bahrein gaf al meteen een voorproefje van hoe het seizoen goeddeels zou verlopen. Hamilton won met minieme voorsprong op Verstappen, de rest van het veld werd op grote afstand gereden.

Op het circuit van Imola (Italië) boekte Verstappen zijn eerste zege van het seizoen, met Hamilton op de tweede plaats. De Brit won de races in Portugal en Spanje, maar Verstappen sloeg daarna weer toe met zijn eerste zege in de prestigieuze Grote Prijs van Monaco. Omdat Hamilton slechts als zevende finishte, nam Verstappen ook voor het eerst de leiding in het kampioenschap

Lees ook: Max Verstappen wint de GP van Monaco en neemt de leiding in het WK over van Hamilton

De race in Azerbeidzjan liep voor beiden uit op een sof. Verstappen kreeg als onbedreigde leider vijf ronden voor het einde een klapband en viel uit. Hamilton blunderde bij de herstart en reed rechtdoor in plaats van de bocht te nemen. Hij eindigde buiten de punten.

Met drie overwinningen op rij (Frankrijk, Stiermarken en Oostenrijk) vergrootte Verstappen zijn voorsprong naar 32 punten, maar in de volgende race slonk die riante marge met 24 punten door de beruchte crash met Hamilton op Silverstone. Verstappen belandde hard in de vangrails, Hamilton kon door en zegevierde voor eigen publiek.

Lees ook: Gaf Hamilton een tik of liet Verstappen niet genoeg ruimte? Een professionele coureur analyseert de crash op Silverstone

Een vroege crash in Hongarije veroorzaakte zoveel schade bij Verstappen dat er niet meer in zat dan de negende plaats. Hamilton nam weer de koppositie in de titelstrijd over. Met een zege in België, waar de coureurs vanwege de aanhoudende regen alleen een paar rondjes achter de safety car reden, liep Verstappen weer wat in. Door zijn overwinning voor 70.000 uitzinnige fans op Zandvoort werd de Nederlander weer leider met 3 punten voorsprong.

Op Monza (Italië) botsten de twee rivalen voor de tweede keer op elkaar, waarbij de bolide van Verstappen bovenop die van Hamilton landde. Na de race in Rusland was Hamilton, die in Sotsji zijn honderdste grand prix won, weer koploper.

Lees ook: Gaf Hamilton niet genoeg ruimte of probeerde Verstappen iets onmogelijks? Twee professionele coureurs analyseren de crash op Monza

Verstappen loste Hamilton weer af aan kop van het WK-klassement na de race in Turkije. Door overwinningen in de Verenigde Staten en Mexico verstevigde Verstappen de eerste plek en begon vier races voor het einde voorzichtig het dromen over de titel, maar Mercedes sloeg toch weer terug. Hamilton liet een motorwissel doorvoeren en die 'raketmotor' bezorgde hem de zege in Brazilië. Ook in Qatar verraste hij Verstappen.

De voorlaatste race in Saudi-Arabië stond bol van de incidenten: crashes, rode vlaggen, twee herstarts en weer een aanrijding tussen de twee kemphanen. Verstappen eindigde achter Hamilton als tweede. Verwijten vlogen over en weer en zetten de relatie tussen de coureurs onder hoogspanning voor de apotheose van het seizoen in Abu Dhabi.

Meer Formule 1-nieuws? Check ook deze stukken eens: