Gedupeerde investeerders overwegen juridische stappen tegen Etergo. De Nederlandse e-scooterbouwer werd in mei voor een habbekrats verkocht aan het Indiase Ola Electric.

Etergo werd in 2015 opgericht door Marijn Flipse (27) en Bart Jacobsz Rosier (36). Zij haalden 21 miljoen euro aan financiering op voor hun AppScooter, onder meer via crowdfunding.

De elektrische scooter moest de ‘Tesla op twee wielen’ worden, met een grote actieradius, een 7-inchscherm en de mogelijkheid om Android-apps te draaien.

De productie werd keer op keer uitgesteld. Begin 2020 was het geld op en moest Etergo noodgedwongen op zoek naar een koper om een faillissement te voorkomen.

Flipse en Jacobsz Rosier kunnen onder de vleugels van Ola alsnog hun e-scooter maken, maar investeerders voelen zich belazerd. “Ze hebben de boel voor de gek gehouden”, aldus een gedupeerde.

Marijn Flipse (27) en Bart Jacobsz Rosier (36) steken in 2015 hun ambitie niet onder stoelen of banken. Ze willen het ‘Tesla op twee wielen’ worden met hun zelf ontwikkelde elektrische scooter.

Vijf jaar en 21 miljoen euro aan financiering later verkopen ze in mei hun scooterbedrijf Etergo voor een habbekrats aan het Indiase Ola Electric. Honderden beleggers die geld staken in de jonge fabrikant beraden zich nu op juridische stappen, schrijft het Financieele Dagblad woensdag.

Lees ook op Business Insider

Het verhaal van Etergo begint bij Flipse, die in zijn tienerjaren Vespa’s opknapt en verkoopt via Marktplaats. Als hij werktuigbouwkunde gaat studeren aan de TU Delft zoekt hij een elektrische scooter om op en neer te reizen naar zijn woonplaats Rotterdam.

“Dat viel nog niet mee”, zei hij tegen Trouw. “Er waren eigenlijk alleen omgebouwde brandstofscooters uit China op de markt. Die hadden een lage actieradius en zagen er helemaal niet mooi uit.”

Flipse speelt met het idee om zelf een elektrische scooter te bouwen. Hij schrijft een businessplan en scoort een eerste investering van de vader van een goede vriend. Met die 30.000 euro bouwt hij een eerste prototype.

Foto: Marijn Flipse (L) en Bart Jacobsz Rosier. Bron: Etergo
Foto: Marijn Flipse (L) en Bart Jacobsz Rosier. Bron: Etergo

In 2015 komt hij zijn compagnon Jacobsz Rosier tegen bij een ‘Find your co-founder’-dag van startupbroedplaats Yes!Delft. Jacobsz Rosier is een stuk ouder en heeft ervaring met het opzetten van een bedrijf. Een jaar eerder heeft hij de Philips Innovation Award gewonnen met zijn mentorplatform Dwillo.

“Deze jongen heeft verstand van zaken”, was de eerste indruk van Flipse over Jacobsz Rosier, tekent NRC op. De twee besluiten de handen ineen te slaan, dan nog onder de naam Bolt Mobility.

De AppScooter komt precies op het juiste moment

Hun plannen zien er vanaf het begin veelbelovend uit. Elektrische scooters passen helemaal in de trend van emissievrij stadsvervoer. Steeds meer gemeenten doen stinkende benzinebrommers in de ban.

“De reden dat we dit bedrijf zijn gestart, is de transitie naar duurzaam transport en energie te versnellen”, aldus Flipse tegen Sprout. Een missie die bijna identiek is aan die van elektrische automaker Tesla.

De AppScooter, zoals hun paradepaardje heet, heeft specificaties om van te watertanden. De 3.000 euro kostende tweewieler trekt binnen 3,9 seconden op van nul naar 45 km/u, kan maximaal 240 kilometer afleggen op een volle accu en is uitgerust met wifi.

Meest in het oog springt het 7-inchtouchscreen. Daarop kunnen bestuurders tijdens het rijden Android-apps bedienen op een veilige manier via knoppen op het stuur. Zo tackelt het scooterbedrijf meteen een ander dodelijk probleem: appen in het verkeer.

“Als wij geen voorziening op AppScooter maken, blijft men met de telefoon in de hand rijden, met alle gevolgen van dien”, aldus Flipse. “Daarbij is het ook ideaal dat je navigatie hebt en je favoriete muziek kunt afspelen.”

Bron: Etergo
Bron: Etergo

Etergo haalt miljoenen op via crowdfunding, maar stelt de leverdatum keer op keer uit

Om hun scooterdroom waar te maken, hebben Flipse en Jacobsz Rosier geld nodig. Ze doen bij de start een beroep op de crowd en halen 1,1 miljoen euro op. Dan nog is het voornemen om in 2016 de eerste honderd exemplaren te leveren.

Twee jaar later volgt een nieuwe ronde crowdfunding, met een buit van ruim 5 miljoen euro. De leverdatum schuift opnieuw op.

In 2018 presenteert Etergo, zoals de startup inmiddels heet, eindelijk zeven exemplaren van de AppScooter in de kelder van het Amsterdamse World Fashion Centre. Het bedrijf wil binnen een jaar duizend scooters afleveren. Ook dat doel wordt niet gehaald.

Ondertussen legt een anonieme Duitse investeerder nog eens 10 miljoen euro op tafel en brengt een nieuwe crowdfundingcampagne 4 miljoen euro in het laatje. In het tweede kwartaal van 2020 moet de massaproductie eindelijk van start gaan, belooft Jacobsz Rosier. Tevergeefs.

Etergo kiest noodgedwongen voor het Indiase Ola om een faillissement te voorkomen

Het ontwikkelen en op grote schaal produceren van een hagelnieuw voertuig kost klauwen met geld, ontdekken de scooterondernemers. Daar komt nog het optuigen van een distributienetwerk bij – in meerdere Europese landen, want Flipse en Jacobsz Rosier zijn ambitieus.

Etergo heeft aardig wat groeigeld op zak, maar niet zoveel als bijvoorbeeld de Chinese concurrent Niu. Die begon in hetzelfde jaar als Etergo, haalde via een beursgang 60 miljoen euro op en is nu het grootste e-scootermerk ter wereld.

Foto: Een prototype van de AppScooter. Bron: Etergo
Foto: Een prototype van de AppScooter. Bron: Etergo

Massaproductie van de AppScooter kost nog eens vele miljoenen extra, maar dat geld is er niet, blijkt uit een reconstructie van het FD. De wereldwijde uitbraak van het coronavirus zet nog meer druk op de zaak.

Flipse en Jacobsz Rosier hebben geen andere keus: ze leuren met hun bedrijf bij investeerders om een bankroet te voorkomen. Het Indiase bedrijf Ola Electric, gespecialiseerd in elektrische auto’s en batterijwissel- en -laadstations, hapt uiteindelijk toe. Maar de onderhandelingspositie van Etergo is zo belabberd dat Ola een koopje krijgt.

Meer dan 6.000 investeerders zijn gedupeerd, ruim 900 hebben zich verenigd

Voor de meer dan zesduizend investeerders die de afgelopen jaren geld staken in de scooterstartup zijn de druiven zuur, schrijft het FD. Zij krijgen 0,0179986 euro per aandeel, zo liet Etergo in mei weten in een e-mail. Een schijntje van de 0,40 euro per aandeel die het bedrijf in november 2019 nog dacht waard te zijn.

En dan hebben de gedupeerde crowdfunders nog geluk dat Flipse en Jacobsz Rosier niet ‘cashen’. Zij geven hun aandelen, 46 procent van het totaal, aan de investeerders.

“Het spijt ons dat een hogere aankoopprijs niet mogelijk was. Helaas was de verkoop van alle aandelen aan Ola het enige overgebleven alternatief bij de aanpak van het onmiddellijke kastekort”, schrijven de oprichters in juni 2020 aan de aandeelhouders.

Een groep van ruim 900 gedupeerde beleggers laat het er niet bij zitten. Zij hebben zich verenigd in een Facebook-groep en beraden zich op juridische stappen.

“Ze hebben de mensen voor de gek gehouden. Er is geen productierijpe scooter. Het coronavirus zou een oorzaak zijn. Dat is onzin”, zegt de gedupeerde investeerder Robert Wiersma tegen RTV Drenthe. “Er is een hele poppenkast opgetuigd om ons als investeerders aan het lijntje te houden. En nu is de boel verkocht.”

De AppScooter komt er wel, maar niet op de manier die de bedenkers hadden gehoopt

Jacobsz Rosier en Flipse blijven achter met “gemengde gevoelens”, aldus het persbericht rond de overname. Op eigen houtje is het niet gelukt, maar zij en hun zeventig werknemers kunnen nu onder de vleugels van het kapitaalkrachtige Ola hun elektrische scooter op de markt brengen.

Vraag is alleen of de productie ook in het Nederlandse Emmen plaats zal vinden, zoals de bedoeling was. De onderhandelingen daarover zijn nu in volle gang.

Lees meer over ondernemen: