• Tot vorige maand was Elon Musk een grote aantrekkingskracht voor het merk Tesla, maar in juli veranderde dat, blijkt uit een analyse van marktonderzoeker CivicScience.
  • Begin april was 54 procent van de ondervraagden positief over Musk en zijn gedrag. Eind juli was precies hetzelfde percentage negatief over de CEO van Tesla.
  • Tesla scoort nog steeds erg goed op merkloyaliteit, maar krijgt wel te kampen met de oprukkende concurrentie die steeds betere alternatieven biedt.
  • Lees ook: Topman Volkswagen denkt ‘verzwakt’ Tesla in 2025 voorbij te scheuren

Negatieve aandacht is ook aandacht, gaat het gezegde. Maar alle negatieve aandacht voor Elon Musk van de laatste tijd kan Tesla nog wel eens duur komen te staan. Tot vorige maand was Musk een grote aantrekkingskracht voor het merk Tesla, maar in juli veranderde dat, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker CivicScience.

Tussen april en juli van dit jaar hield CivicScience de vinger aan de pols bij ruim 8.000 Amerikaanse consumenten. Het bedrijf vroeg op meerdere momenten hoe ze tegenover het imago van Musk stonden en of ze daardoor nog een Tesla zouden overwegen als volgende auto.

Begin april was 54 procent van de ondervraagden positief over Musk en zijn gedrag. Eind juli was precies hetzelfde percentage negatief over de CEO van Tesla.

Het zijn vooral Musks eigen tweets die niet in de smaak vallen. Ook het feit dat de Tesla CEO onlangs een tweeling kreeg met een topvrouw van Neuralink, een ander bedrijf van Musk, en de beschuldigingen dat hij in bed beland was met de vrouw van ex-Google CEO Sergey Brin en seksuele advances maakte naar een SpaceX-medewerkster, helpen het imago van de rijkste man van de planeet niet. Ook het hele gedoe rondom het wel of niet kopen van Twitter laat ondervraagden denken dat Musk zich als een 7-jarige gedraagt, stelt Bloomberg.

Aan de andere kant weten EV-kopers nog dondersgoed dat ze bij Tesla moeten aankloppen als ze een van de beste elektrische auto's van het moment willen rijden. Tesla scoort dan ook nog steeds erg goed op merkloyaliteit. Maar met de oprukkende concurrentie die steeds betere alternatieven biedt voor Tesla's technologische superioriteit, is het maar de vraag hoe lang die loyaliteit nog stand weet te houden.

Tesla ondervindt op dit moment nog geen negatieve effecten van Musks gedrag, maar loopt wel een toenemend risico hierop. Musk is namelijk het enige marketingkanaal dat het bedrijf inzet, en is direct verbonden aan het imago van het merk. Tesla geeft in z'n geheel niets uit aan marketing.

De dip in verkopen van Tesla is vooralsnog niet verbonden aan het gedrag van Musk. De autofabrikant loopt tegen productieproblemen in China. De Gigafactory in Shanghai heeft ondertussen al meerdere productiestoppen gekend door Covid-lockdowns. Ook blijkt het lastig om de toelevering van benodigde grondstoffen stabiel te houden.

Meer lezen over Elon Musk? Check deze artikelen: