• Volkswagen-topman Herbert Diess denkt Tesla in 2025 te zijn voorbijgestreefd als grootste maker van elektrische auto’s, meldt zakenkrant The Financial Times.
  • Volgens Diess heeft CEO Elon Musk van Tesla veel moeite met het verhogen van de productie, terwijl het Volkswagen op elektrisch gebied juist voor de wind gaat.
  • Dit jaar zal VW naar schatting zo’n 700.000 elektrische auto’s verkopen, dat is minder dan de helft van de 1,5 miljoen van Tesla.
  • Lees ook: Dit is de nieuwe elektrische Volkswagen ID. Aero – hij is zo gestroomlijnd dat hij geen deurhendels heeft

Volkswagen denkt Tesla in 2025 voorbij te zijn gestreefd als grootste maker van elektrische auto’s. Dat heeft VW-topman Herbert Diess dinsdag gezegd tegen zijn personeel op het hoofdkantoor in Wolfsburg, meldt The Financial Times.

Volgens Diess wordt het voor CEO Elon Musk van Tesla lastig om de productie snel op te schroeven: “Elon moet in twee zeer complexe fabrieken tegelijk – in Austin en in Grünheide [bij Berlijn] – fors aan de bak en daarnaast ook de productie in Shanghai gaan verhogen. Dat kost hem slagkracht.”

Diess staat op vriendschappelijke voet met Musk, maar lijkt wel met behoorlijk wat genoegen te constateren dat Tesla zwakker aan het worden is, terwijl het Volkswagen op elektrisch gebied juist voor de wind gaat. De VW-fabriek in Zwickau draait na tijdelijke sluitingen weer op volle toeren en ook de fabrieken in China zijn na periodes van coronalockdowns weer operationeel.

“We moeten gebruik maken van deze mogelijkheid en hen snel inhalen”, zegt Diess. “In 2025 kunnen we marktleider zijn.”

Volkswagen heeft al meer dan 52 miljard euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto’s en zal er dit jaar zo’n 700.000 verkopen. Dat is iets minder dan de helft van de 1,5 miljoen elektrische auto’s die Tesla dit jaar naar verwachting verkoopt.

Lees ook: ‘Tesla mogelijk niet lang meer de grootste fabrikant van elektrische auto’s’

Musk: gigafabrieken enorme geldovens waar miljarden worden verbrand


Musk zelf omschreef zijn nieuwe gigafabrieken in Texas en in Duitsland volgens Autoweek vorige maand als “enorme geldovens” waar miljarden dollars verloren gaan. Hij zei daarbij dat problemen in de toeleveringsketen het moeilijk maken de productie te verhogen.

Toch liet Musk vorige week tijdens een evenement van persbureau Bloomberg nog weten dat hij niet denkt dat Volkswagen voor het einde van dit decennium groter gaat worden dan Tesla. “We maken ons niet echt druk om de concurrentie”, stelde hij. “De vraag naar onze auto’s is extreem hoog en de wachtlijst is lang. We voeren de productiecapaciteit zo snel als menselijk mogelijk is op.”

LEES OOK: Dit zijn de populairste elektrische auto’s in Nederland: Kia Niro aan kop