cloudcuddle lotte leufkens opblaasbare bedtent student tu delft ondernemer

Francesca Lucas (L) en Lotte Leufkens bedachten CloudCuddle, een opblaasbare bedtent voor gehandicapte kinderen.

Een weekendje opa en oma is voor gezinnen met een gehandicapt kind vaak een heel gedoe. Een van de grootste problemen is veilig slapen.

Thuis slapen kinderen met een fysieke of geestelijke beperking in een speciaal bed, met een hoog houten frame en kussens aan de binnenkant. Maar die kosten al gauw een paar duizend euro en zijn moeilijk mee te nemen.

CloudCuddle biedt een oplossing. Het is een opblaasbare bedtent die om een eenpersoons matras past, zodat kinderen de nacht doorkomen zonder zich te bezeren.

De bedtent is een idee van twee studentes van de Technische Universiteit Delft: Lotte Leufkens (25 jaar, werktuigbouwkunde) en Francesca Lucas (23 jaar, industrieel ontwerpen).

In december hebben twintig gezinnen een prototype getest. Komende zomer wordt de eerste serie van honderd stuks geleverd. Prijskaartje: zo’n 900 euro.

Leufkens werd vrijdag uitgeroepen tot student-ondernemer van het jaar. “Ze ontzorgt gezinnen die al veel zorgen hebben”, aldus de jury. Leufkens mag Nederland eind april vertegenwoordigen tijdens de internationale finale in Frankfurt. Ze neemt het daarbij op tegen vijftig andere student-ondernemers uit vijftig verschillende landen.

Business Insider sprak met Leufkens over CloudCuddle, het winnen van awards en ondernemen tijdens de studie.


Hoe kwam je op het idee?

“Drie jaar geleden deden mijn co-founder en ik dezelfde minor, waarbij een vader met een gehandicapte zoon problemen aandroeg uit het dagelijks leven. Een van zijn grootste uitdagingen was buitenshuis slapen. Dit soort kinderen liggen in hoge houten beddenframes met kussens aan de binnenkant. Die zijn niet mee te nemen. Ze zijn groot en vooral ook heel duur. Daardoor kunnen deze gezinnen geen enkel nachtje weg van huis.”

“Daarop ontwierpen wij CloudCuddle. Doordat de tent opblaasbaar is, is-ie licht, makkelijk mee te nemen en simpel op te zetten. Dit soort gezinnen moeten al veel meenemen aan middelen en medicatie. Hoe kleiner en lichter zo’n product, hoe beter het voor ze is.”

Wat zijn de reacties op de CloudCuddle?

“We hebben in december een test gedraaid met twintig gezinnen en die zijn razend enthousiast. De helft heeft een bestelling geplaatst. Ze vinden het fijn dat er eindelijk iets is ontworpen voor dit probleem. Doordat het een kleinere markt is, wordt er minder geïnnoveerd op dit gebied.”

Door wie wordt de CloudCuddle gemaakt?

“Het opblaasbare gedeelte maken we samen met onze partner Vliegerop uit Den Haag. Zij maken vliegers voor kitesurfers. De moeder van mijn co-founder heeft een kledingbedrijf. In haar fabrieken laten we de netten maken. Het assembleren doen we voorlopig thuis. Dat is een kwestie van het aanritsen van het netgedeelte aan het opblaasbare skelet.”

Een prijs van 900 euro per stuk lijkt aan de hoge kant. Hoe zijn jullie op dat bedrag uitgekomen?

“Je moet weten dat bedden voor gehandicapte kinderen al gauw een paar duizend euro kosten. We hebben geprobeerd het zo goedkoop mogelijk te maken. Ons streven was onder de duizend euro.”

“Het is niet dat wij een gigantische marge pakken. Je wilt gewoon zeker weten dat het veilig en duurzaam is. Dat de stoffen die je gebruikt brandveilig zijn, dat kinderen zich er geen pijn aan kunnen doen en dat het wasbaar is. Dat is een aardige lijst aan eisen, waardoor je materialen net een tikje duurder zijn.”

“We hopen dat de prijs omlaag kan als we de productie opschalen. We verkopen nu nog niks. Om te zorgen dat we alvast productie kunnen draaien, beginnen we met honderd stuks. Dan moeten we 900 euro vragen, anders houden we zelf het hoofd niet boven water.”

Hoe groot is de markt waar jullie je op richten?

“Volgens het CBS zijn er 120.000 gehandicapte kinderen in Nederland. Daarvan hebben er ongeveer 70.000 rond de klok zorg nodig en een speciaal bed zoals CloudCuddle.”

“Dat is alleen in Nederland. Eind april staan we op een gehandicaptenbeurs in België om ook daar het product aan de man te brengen. We willen zorgen dat we straks een steady cashflow hebben uit de Benelux.”

Is de CloudCuddle straks ook te koop in de winkel?

“We hebben contact met zorgsites als Welzorg.nl om de CloudCuddle te verkopen. Als het even kan, willen we ook in thuiszorgwinkels liggen. Dat zouden dan de eerste fysieke winkels zijn. Verder kijken we of we een deal kunnen sluiten met bijvoorbeeld Center Parcs, zodat er in elk park een of twee exemplaren liggen.”

Hoe zijn jullie gefinancierd?

“We hebben nog geen omzet. We leven van het geld dat we winnen met bijvoorbeeld de award van afgelopen vrijdag. Dat leverde 10.000 euro op. In december wonnen we de ASN Wereldprijs. Dat was 8000 euro.”

“Als je meerdere van dat soort prijzen wint, heb je op een gegeven moment genoeg geld om alle testen te doen, de marketing en dergelijke. Ook hebben we subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland gekregen. Op die manier sprokkel je genoeg cash bij elkaar zodat je het tot aan de lancering redt.”

“Eigen geld zit niet in het bedrijf. We zijn allebei nog student, dus veel hebben we ook niet. We betalen onszelf bijna niks, alleen genoeg om de huur te betalen.”

Wanneer zijn jullie winstgevend?

“We zouden het liefst eind dit jaar willen draaien zonder subsidies, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat hangt af van hoe de verkopen gaan deze zomer.”

Vanaf 1 juni worden de eerste CloudCuddles geleverd. Wat zijn de plannen voor na de zomer?

“We hebben al grote vraag ontvangen uit de ouderenzorg en zorg voor gehandicapte volwassenen. Die lopen tegen veel van dezelfde problemen met bijvoorbeeld dementerende mensen. Zodra de huidige CloudCuddle op de markt is, willen we het ontwerp aanpassen met andere materialen zodat het ook zwaardere ouderen aankan.”

Hoe is het om een studie te combineren met een eigen bedrijf?

“Ik vind ondernemen ontzettend gaaf, maar het is wel zwaar. Je studie loopt uit. Je draait makkelijk werkweken van 60 of 70 uur. Maar het is het waard. Als ik zie wat voor impact ons product heeft op het leven van de mensen en wat voor vrijheid je ze teruggeeft, dat geeft zoveel voldoening en energie. Dan voelt het niet als werk, maar als een uit de hand gelopen hobby.”

LEES OOK: Hoe twee 16-jarige jongens uit Twente serieus geld verdienen met Instagram

MIS OOK NIET: 5 sketches die de startup-wereld genadeloos op de hak nemen