Als het aan  de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ligt, kunnen de vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX binnenkort weer passagiers vervoeren. Maar hoe zit het met het vertrouwen in de veiligheid van de toestellen?

Donderdag maakte Boeing bekend dat de langverwachte software-update klaar is, waarmee fouten in het gewraakte MCAS-veiligheidssysteem zijn hersteld.

We zijn benieuwd hoe er in Nederland wordt gedacht over veilig vliegen met de 737 MAX. Daarom hieronder een korte poll:

Boeing maakt zich op voor terugkeer van de 737 MAX

Boeing moet de goedkeuring van luchtvaartautoriteiten, zoals de Amerikaanse FAA, afwachten voordat de Boeing 737 Max weer de lucht in mag.

De vraag is echter hoe de twee ongelukken en de aan het licht gekomen fouten Boeings reputatie hebben beïnvloed. De softwarefouten waren verantwoordelijk voor een tragisch ongeluk van een Ethiopian Airlines-toestel waarbij alle 157 passagiers omkwamen en een crash van Lion Air waarbij 189 inzittenden omkwamen.

Uit een recente peiling onder Amerikaanse consumenten blijkt dat die de prijs van een vliegticket nog altijd belangrijker vinden dan de veiligheid van een vliegtuig. Als ze maar genoeg besparen, vliegen Amerikanen met alle soorten type vliegtuigen.

De reden voor deze laissez-faire houding is deels terug te voeren op het feit dat slechts de helft van de ruim 2.000 ondervraagden bekend is met de twee vliegtuigongelukken in Indonesie en Ethiopië, en daarvan maar 43 procent wist dat de vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX waren.

Slechts drie procent van de ondervraagde Amerikanen liet weten dat ze bij het boeken van een vliegticket stilstaan bij het type vliegtuig waarmee gevlogen wordt, en dat dit een breekpunt kan zijn. Voor 57 procent van de respondenten was prijs de allerbelangrijkste factor om een ticket te kopen.

Lees meer over vliegen: