Na twee fatale crashes met een toestel van het type Boeing 737 Max 8 ligt dit vliegtuig onder een vergrootglas.

Ruim een week geleden verongelukte een toestel van Ethiopian Airlines waarbij alle 157 passagiers omkwamen; in oktober 2018 stortte een toestel van Lion Air neer waarbij 189 inzittenden omkwamen.

De Verenigde Staten besloten afgelopen week alle Boeing 737 Max-toestellen aan de grond te houden. Ook in Europa, China en Australië vliegen voorlopig geen Boeing 737 Max-toestellen.

In de maanden voor de ongelukken tekenden piloten minimaal negen verschillende incidenten op met het vliegtuig, dat sinds 2017 operationeel is.

De incidenten staan geregistreerd in een database van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA. Omdat de meldingen geanonimiseerd zijn, is het onduidelijk of sommige luchtvaartmaatschappijen meer last ervaren dan andere.

Wel is duidelijk dat verschillende piloten hun vraagtekens zetten bij de veiligheid van de 737 Max 8. Boeing was niet bereikbaar voor commentaar.

Bekijk hier de zes problemen waarover piloten in 2018 hebben geklaagd.

Lees ook op Business Insider


Problemen bij de landing

Foto: Reuters

Afgelopen december rapporteerde een piloot een incident waarbij een toestel niet volgens plan afdaalde, als gevolg van een storing in de vluchtcomputer. Volgens de piloot gebeurde er niets bijzonders meer nadat de copiloot de “aanvliegroute opnieuw had geprogrammeerd”.


Gedoe met de automatische piloot

Foto: Boeing

In november meldde een piloot dat de automatische piloot kortstondig en onverwacht een daling inzette. De kwestie werd opgelost door het systeem uit te schakelen.

Een andere klacht diezelfde maand ging over precies hetzelfde: het toestel daalde even nadat de automatische piloot was aangezet. De gezagvoerder schakelde de automatische piloot onmiddellijk uit en bracht het toestel weer op de gewenste hoogte. De piloot zei zeer verbaasd te zijn.

“We hebben de vlucht uitgebreid geëvalueerd en doorliepen alle processen en protocollen. Ik kan er niet bij waarom het toestel ineens de neus zo sterk omlaag drukte”, schreef de piloot.


Brandgevaar

Foto: Air Italy

In november meldde een piloot dat paperassen met vluchtgegevens via een sleuf in het middenstuk van de cockpit op de elektrische bedrading terechtkwamen. Onderhoudspersoneel verwijderde de papieren later.

“Ernstig brandgevaar!” schreef de piloot later.


Een onvolledig handboek

Foto: Boeing

Weer in november uitte een piloot forse kritiek op de handleiding van 737 Max 8. Zo was er onvoldoende informatie over het systeem dat de neus van het toestel automatisch naar beneden drukt, als sensoren aangeven dat het vliegtuig te steil omhoog vliegt.

“Ik vind het niet fair dat een fabrikant, de FAA, en de luchtvaartmaatschappijen piloten een vliegtuig laten besturen zonder voldoende training, en ze niet de middelen of voldoende documentatie verschaffen om de zeer complexe systemen te begrijpen waarmee dit vliegtuig zich van eerdere modellen onderscheidt. Ik vraag me af: is er meer wat ik niet weet? Het handboek is ontoereikend. Alle luchtvaartmaatschappijen die de Max exploiteren, moeten erop aandringen dat Boeing alle systemen in de handboeken opneemt”, schreef de piloot.


Problemen met automatische gashendels

Foto: Boeing

In oktober rapporteerde een piloot van een 737 Max 8 dat de automatische gashendels, waarmee de piloot een toestel snelheid geeft, níet in de correcte positie stonden tijdens het opstijgen. Wel merkte de piloot op dat hij mogelijk zelf een fout maakte en niet het vliegtuig.

“De copiloot was pas een maand in functie en kon niet zeggen of het mijn fout was, of dat het een storing van het vliegtuig was”, schreef de piloot.


Overmatig brandstofverbruik

Foto: Boeing

In september schreef een piloot dat een 737 Max 8 “opvallend meer brandstof” verbruikte dan verwacht. “Ik vind het vreemd dat sommige Max 8-toestellen veel meer brandstof verbruiken dan wat uitgerekend is. Hier moet echt naar gekeken worden”, schreef de piloot.

Volgens de piloot zei een onderhoudsmedewerker dat een aantal van 737 Max 8-toestellen hun brandstof niet efficiënt verbrandden. De onderhoudsmedewerker schreef het fenomeen toe aan de door Boeing voorgeschreven schoonmaakfrequentie, die volgens de onderhoudsmedewerker onvoldoende was.

LEES OOK: Vliegramp met Boeing 737 MAX toont ‘duidelijke overeenkomsten’ met crash in Indonesië, blijkt uit analyse van zwarte doos