• De BMW i4 is BMW’s antwoord op de Tesla Model 3 en tevens de eerste volledig elektrische sedan van het merk.
  • Prijzen van de BMW beginnen bij net iets meer dan 60.000 euro, maar kunnen al snel oplopen richting de ton.
  • Op het gebied van prestaties blijft de BMW achter op de Tesla, op andere onderdelen streeft de Duitse luxeauto de Amerikaanse vierwieler voorbij.

Als je nu denkt aan een elektrische auto, dan komt waarschijnlijk de Tesla Model 3 als eerste naar boven. Niet gek, want de sedan wordt nog steeds gezien als de de beste elektrische auto van dit moment.

Andere autofabrikanten proberen steeds meer aan de heerschappij van Tesla te knabbelen. De grote merken doen dit vooral door grote SUV’s in de markt te zetten. Anderen proberen aan de onderkant van de markt wat weg te snoepen. Maar als je geen elektrische SUV, kleine stadswagen of Tesla wilt rijden, is de keuze best karig.

Duitse luxemerken zien dat ook, en komen nu langzaam maar zeker met elektrische varianten van hun best verkopende modellen. Mercedes-Benz zet binnenkort de EQE in de markt en BMW wil weer de beste in zijn klasse worden met de i4.

Juist daarom is het interessant om eens verder naar de BMW i4 en zijn strijd tegen de gevestigde orde te kijken. We zetten hem tegenover de Tesla Model 3 Performance om te bepalen hoe hij zich kan meten tegen de huidige leider van de elektrische auto’s.

Waarom de Performance-versie van de Tesla Model 3? Omdat de BMW i4 vanaf bijna 61.000 euro verkrijgbaar is, en de Tesla Model 3 Performance bijna 64.000 euro kost. Daarnaast is hij ook op technisch gebied het beste te vergelijken met BMW's nieuwste elektrische vierwieler.

BMW i4 aan de lader. Afbeelding: BMW
BMW i4 aan de lader. Afbeelding: BMW
BMW

Actieradius en opladen

Op technisch gebied komt BMW ver, maar net niet ver genoeg. Tesla heeft een eigen technologie (die het binnenkort verder verbetert met de 4680-accucellen) waar andere fabrikanten niet aan kunnen tippen.

De Tesla Model 3 Performance heeft een officiële actieradius van 567 km. In de praktijk kan dit variëren tussen de 340 en 680 km. Het is namelijk sterk afhankelijk van de buitentemperatuur. Die actieradius komt uit een bruikbare accucapaciteit van 76 kWh.

BMW komt iets verder dan de Tesla, maar doet dit met een iets grotere accucapaciteit van 80,7 kWh. Daarmee haalt de i4 in theorie 590 kilometer op een volle lading. In de praktijk verschilt de reikwijdte dan ook niet veel en belandt deze tussen de 345 en 680 kilometer. Hierbij moeten we wel zeggen dat BMW de uiteindelijke cijfers nog niet heeft bevestigd en dat we hier dus werken met gegevens die de fabrikant onder voorbehoud vrijgaf.

Tot nu toe zijn de twee auto's dus erg goed te vergelijken, maar daar komt verandering in als we gaan kijken naar de laadsnelheden. Een Tesla Model 3 Performance kan namelijk met 250 kW laden. Dat betekent dat hij van 10 naar 80 procent laadt in 23 minuten. De BMW i4 heeft daar 30 minuten voor nodig, omdat hij een grotere accu en een lagere laadsnelheid van 200 kW heeft.

Tesla Model 3. Afbeelding: Tesla
Tesla Model 3. Afbeelding: Tesla

Prestaties

Vanaf dit punt beginnen de verschillen tussen de Amerikaan en de Duitser echt groot te worden. BMW, dat bekend staat om hun auto's die sportieve prestaties leveren, zet nu een minder sportieve auto neer dan Tesla.

De Tesla Model 3 Performance heeft vierwielaandrijving en kan 571 pk en 660 Nm naar al die wielen sturen. Daarmee sprint de auto van stilstand naar 100 kilometer per uur binnen 3,3 seconden. Het accelereren stopt pas bij 261 kilometer per uur.

De BMW i4 moet het doen met achterwielaandrijving en 340 pk en 430 Nm. Daarmee sprint de elektrische sedan binnen een respectabele 5,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid van de i4 valt wel tegen met 190 kilometer per uur.

Zelfs het topmodel, de BMW i4 M50, kan de Model 3 niet bijbenen. De i4 M50 heeft 544 pk, 795 Nm en vierwielaandrijving, waarmee het gevaarlijk dichtbij de Tesla komt. Toch duurt een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur 0,6 seconden langer – 3,9 seconden in totaal – en ligt de topsnelheid 36 kilometer per uur lager met 225 kilometer per uur.

Het interieur van de BMW i4. Afbeelding: BMW
Het interieur van de BMW i4. Afbeelding: BMW

Interieur

Over het interieur van de Tesla Model 3 kunnen we kort zijn: dat is minimalistisch. Je krijgt één touchscreen waarop alle gegevens te zien zijn en de hele auto in te stellen is. De stoelen zijn, hoe kunnen we het goed zeggen, typisch Amerikaans. Ze zijn comfortabel, maar houden je niet echt op je plaats.

BMW doet aan de andere kant niets verrassends in het interieur van de i4. Als je niet zou weten dat je in een elektrische BMW zit, dan zou je zeggen dat je achter het stuur van een 3 of 4 Serie zit. En dat is waarschijnlijk een positief iets, want dit interieur wordt alom geprezen.

Ook op het gebied van opties biedt Tesla niet veel: je kunt de kleur van de bekleding aanpassen. Bij BMW kun je los gaan in de opties. Sterker nog, BMW gaat er vanuit dat je dit doet, want als je de auto op de website gaat configureren heeft de fabrikant alvast wat populaire opties voor je aangevinkt.

BMW i4 M50. Afbeelding: BMW
BMW i4 M50. Afbeelding: BMW

Prijs

Zoals je van een 'premium'-merk verwacht is de instapprijs van een BMW i4 ook aan de hoge kant. Je moet 60.697 euro neertellen voor een BMW i4 eDrive40 zonder opties. Als je de opties die BMW voor je heeft aangevinkt ook daadwerkelijk bestelt, zit je al op meer dan 74.000 euro. Het topmodel, de M50, kost kaal 73.496 euro en met de door BMW gekozen opties zit hij op meer dan 88.000 euro.

De Tesla biedt in dat opzicht meer waar voor je geld, want die rij je al vanaf 48.890 euro. Dan heb je de Standard Range Plus, die we hier niet hebben vergeleken met de i4 vanwege het prijsverschil.

De Tesla Model 3 Performance komt het dichts in de buurt van de i4 qua prijs en prestaties. Deze wisselt van eigenaar voor 63.980 euro. De opties blijven hierbij beperkt tot het veranderen van de kleur van het in- en exterieur, en Enhanced Autopilot of Full Self-Driving. De maximale prijs voor deze auto blijft net onder de 75.000 euro.

Lees ook: Zo verhoudt de €119.000 kostende Mercedes-Benz EQS zich tot de Tesla Model S