De online verkopen van bloemen en planten zijn tijdens de coronacrisis enorm gestegen, in april zag de sector een stijging van 270 procent.

Daar staat tegenover dat de export een zware klap kreeg te verwerken.

ABN-Amro ziet lichte tekenen van herstel, maar met een mogelijke recessie voor de deur kunnen telers “nog niet opgelucht ademhalen”.

De verschuiving van offline- naar onlineaankopen is waarschijnlijk deels blijvend, denkt de bank.

De coronacrisis betekent een boost voor de online verkopen van bloemen in ons land. Daar staat tegenover dat de export van bloemen en planten een zware klap kreeg te verwerken.

Op een aantal dagen in de afgelopen periode waren de onlineverkopen zelfs hoger dan op Valentijnsdag of Moederdag vorig jaar, meldt ABN AMRO op basis van een onderzoek naar de sierteeltsector.

In maart steeg de onlinebloemenverkoop met 160 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, in april met 270 procent en in mei was de stijging 130 procent.

Lees ook op Business Insider

Tijdens de piek van corona-onrust stegen de online verkopen, bron: ABN-Amro
Tijdens de piek van corona-onrust stegen de online verkopen, bron: ABN-Amro

Na een scherpe daling van de export is er nu wel een bescheiden herstel en juni lijkt positief af te sluiten, stelt de bank.

De export van bloemen en planten daalde in de coronatijd met respectievelijk 32 en 38 procent ten opzichte van een jaar eerder. Door de coronamaatregelen ging dit jaar zo al een totale exportwaarde van 500 miljoen euro verloren. De export naar Italië werd het hardst getroffen, en daalde met 70 procent.

Voor de tweede helft van het jaar kan de verwachte recessie voor problemen in de sierteeltsector zorgen, stelt ABN AMRO. Uit het verleden blijkt dat met name snijbloemen gevoelig zijn voor economische schommelingen.

Ondernemers kunnen dan ook nog niet opgelucht ademhalen, want de verwachte recessie kan alsnog roet in het eten gooien. Pas in de tweede helft van 2021 wordt in de belangrijke afzetmarkten van de Nederlandse sierteeltsector herstel verwacht.

In april daalde de export het meest, bron: ABN-Amro
In april daalde de export het meest, bron: ABN-Amro

Online bloemenverkoop is waarschijnlijk een blijvertje

De bank ziet de weggeefacties van bloemen tijdens de crisis als een mogelijk lichtpuntje. Bloemen zijn populair als cadeau en de vele acties hebben de bloem extra in de schijnwerpers gezet, waardoor het wellicht een nog populairder cadeau wordt,

De groei van de online verkopen past in een algele versnelling van offline- naar onlineaankopen, constateert de bank. De verwachting is dan ook dat het hogere aandeel voor online deels blijvend is.

Niet alleen zaten de onlineverkopen al langer in de lift, het algemene beeld is ook dat consumenten zich geleidelijk comfortabeler voelen bij online winkelen. Grote retailers als Inditex verwachten eenzefde ontwikkeling in hun branche en nemen de vlucht naar voren. Het moederbedrijf van Zara wil 1200 winkels gaan sluiten en meer aandacht richten op internet.

Lees ook: