Inditex, het moederbedrijf van Zara, investeert de komende drie jaar 1 miljard dollar in haar online winkelplatform.

Het bedrijf verwacht dat de online verkoop voor het hele concern tegen 2022 zo’n 25% van de totale verkoop vertegenwoordigt.

Volgens analisten zal ook bij de heropening van winkels na de coronamaatregelen online winkelen belangrijker blijven dan voorheen. Retailers moeten hier nu al rekening mee houden.

Het moederbedrijf van onder meer Zara investeert de komende drie jaar 1 miljard dollar in haar online winkelplatform. Dat is omgerekend een kleine 880 miljoen euro. Inditex zou als onderdeel van die nieuwe strategie ook zo’n 1.200 ‘stenen’ winkels willen sluiten.

Naast Zara is het Spaanse Inditex bekend van ketens als Bershka en Pull & Bear. De fast-fashiongigant kondigde het nieuws woensdag aan bij bekendmaking van de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar.

In een verklaring zei concern te verwachten dat ‘online’ tegen 2022 een kwart van de verkopen uitmaakt.

Inditex kondigde ook aan 1,7 miljard dollar te gaan investeren in het upgraden van de overige winkels om ze meer te integreren met haar online platform. Dat moet gebeuren door middel van “geavanceerde technologische oplossingen”.

Online verkoop steeg met 95 procent bij coronapiek

“Het doel is om de implementatie van ons geïntegreerde winkelconcept te versnellen tegen 2022 volledig uit te rollen. Die ambitie wordt gedreven door het idee dat we onze klanten voordurend service moeten kunnen bieden, waar ze ook zijn”, zei CEO Pablo Isla.

Het concern heeft bijna 7.500 winkels over de hele wereld en wist zich in de afgelopen 15 jaar razendsnel uit te breiden met nieuwe zaken in 96 verschillende landen.

Tegen het einde van het eerste kwartaal van dit jaar waren er nog maar 965 van alle winkels van het bedrijf open, dat kwam door de lockdown in veel landen. In die periode steeg de online verkoop met wel 95 procent; over het hele eerste kwartaal gezien stegen de online verkopen met 50 procent.

Coronacrisis heeft blijvende impact op online winkelgedrag

Voordat de pandemie toesloeg, had Inditex zich al gericht op het uitbreiden van de online activiteiten. De beslissing hier nog eens extra op in te zetten lijkt er op te wijzen dat het bedrijf verwacht dat e-commerce op lange termijn een nog grotere rol zal gaan spelen.

Analisten zeggen dat – zelfs wanneer de winkels nu langzaam weer opengaan – de coronaperiode waarschijnlijk een grote impact zal hebben op de manier waarop consumenten winkelen. Retailers moeten zich op die nieuwe situatie inrichten.

Niet alleen zouden sommige klanten bang kunnen zijn om terug te gaan naar de winkels, maar het gebrek aan een vaccin voor COVID-19 betekent dat er een kans is op een tweede golf van besmettingen.

Bovendien zijn consumenten in de afgelopen periode misschien gewoon meer gewend geraakt aan het online winkelen en kiezen ze ervoor om dat zo te blijven doen.

Online is naar de positie van primair verkoopkanaal getild

“Nooit eerder sinds de dot-com boom heeft de e-commerce zo’n prominente positie ingenomen,” stelde een rapport van Forrester en BloomReach over de situatie van het online winkelen anno 2020.

Dat rapport stelde verder: “Digitale kanalen voor consumenten en bedrijven zijn al meer dan twee decennia aan het rijpen. Het coronavirus heeft voor velen het digitale van ondersteunende functionaliteit naar de positie van primair verkooppunt getild. Dit is nu een levensader voor consumenten, zakenmensen en studenten, omdat het afstand-houden een dramatische verandering in het gedrag heeft afgedwongen”.

Neil Saunders, directeur van GlobalData Retail, herhaalde dezelfde soort gedachtes tegenover Business Insider. “De onlineverkoop zal waarschijnlijk veel aanweziger blijven dan voorheen het geval was. Merken zullen hier mee om moeten leren gaan”.

Saunders benadrukte dat retailers die een sterke ‘omnichannel’-ervaring kunnen bieden, zich nu in de best uitgangspositie bevinden. “De verliezers zullen retailers zijn die minder bedreven zijn in het omgaan met meerdere verkoopkanalen en die grote ‘stenen’ winkelketens hebben die steeds minder relevant zijn”.

Lees over internetshoppen ook: