• De autoverkopen lagen in juli ruim 22 procent later dan dezelfde maand vorig jaar.
  • Vooral Volkswagen kampt met tegenvallende resultaten. Het Duitse merk verkocht dit jaar tot nu toe 20 procent minder auto’s dan in de eerste zeven maanden van 2020.
  • De aanhoudende chiptekorten zijn een belangrijke oorzaak van de teruglopende verkoop.

De autobranche leek even herstellende van de coronapandemie, maar het gebrek aan chips begint nu echt pijn te doen. De aanhoudende chiptekorten zorgen ervoor dat autofabrikanten niet genoeg onderdelen hebben om auto’s te kunnen bouwen en dus de productie op een lager pitje zetten of helemaal stilleggen.

Volgens databedrijf Aumacon werden er in juli van dit jaar 26.883 auto’s op kenteken gezet. In juli 2020 waren dat er nog 34.636. Daarmee noteerde de branche een daling van 22,4 procent.

Dit negatieve nieuws zorgde ervoor dat Aumacon de jaarprognose naar beneden bijstelde van 380.000 naar 360.000 verkochte auto’s. Dat is nog steeds meer dan vorig jaar, toen kwam de totale verkoop uit op 355.990 stuks.

Hoewel Volkswagen aan de leiding gaat met een totaal aantal verkochte auto’s van 17.424, doet Kia de laatste maand betere zaken. Het merk verkocht 2.782 vierwielers. Volkswagen wist er 2.636 te slijten. Daarmee loopt Kia steeds verder in op Volkswagen. Volkswagen heeft nu 9,19 procent van de totale autoverkoop in handen, Kia heeft 8,96 procent.

Lees ook: 5 redenen waarom Kia is uitgegroeid tot het 2e automerk van Nederland

Het aantal verkochte auto’s van de populairste merken in de periode 1 januari tot en met 31 juli 2021:

  1. Volkswagen 17.424
  2. Kia 16.996
  3. Toyota 13.545
  4. Škoda 12.777
  5. Peugeot 12.687

De autofabrikanten blijven kampen met chiptekorten en proberen op allerlei manieren eromheen te werken. Het lijkt er namelijk niet op dat de tekorten binnen afzienbare tijd zullen verdwijnen. Experts beweren dat de industrie de echte tekorten pas vanaf nu gaat voelen, in de tweede helft van het jaar.

Tesla, dat naar eigen zeggen de architectuur van de gebruikte chips aanpaste om zo om de tekorten heen te werken, waarschuwde vorige maand ook voor mogelijke problemen in de productie als de tekorten aanhouden. Tesla had tot nu toe nog geen last van een tekort aan microchips.

Ook in Frankrijk voelt men de pijn van de chiptekorten. Daar meldde Renault dat het dit jaar vermoedelijk 200.000 auto’s minder kan produceren dan het zou willen. De verkoopcijfers bleven deze maand ook daar achter. De Fransen kochten ruim een derde minder auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar.

Opvallend is dat de luxemerken geen last lijken te hebben van de dalende cijfers. Aston Martin verkocht nog nooit zoveel auto’s als het nu doet. Dit deed het vooral met dank aan de Aston Martin DBX, de eerste SUV van het merk.

Ook Bentley doet het extreem goed. Het zette na de eerste zes maanden van dit jaar al een recordomzet in de boeken. De autofabrikant had maar een half jaar nodig om meer winst te boeken dan het voorheen in een heel jaar deed.

Lees meer over het chiptekort: