• Aston Martin verrast met de kwartaalcijfers. De autofabrikant heeft de omzet bijna vervijfvoudigd ten opzichte van een jaar eerder.
  • Dat is vooral te danken aan de nieuwe SUV van het merk, de Aston Martin DBX.
  • De Britse autobouwer stond eind 2019 nog aan de rand van de afgrond voordat het gered werd door modemagnaat Lawrence Stroll.

Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc, zoals de Britse maker van exclusieve auto’s officieel heet, verraste woensdag vriend en vijand met goede cijfers.

Het iconische merk dat James Bond al jaren van vervoer voorziet, draaide in het tweede kwartaal ruim vier keer zoveel omzet als in dezelfde periode een jaar eerder: 274,4 miljoen pond tegenover 57,2 miljoen pond.

Grote drijfveer achter de groei is de Aston Martin DBX, de eerste SUV van het merk. Deze werd 849 keer verkocht, goed voor meer dan de helft van de totale autoverkopen in april, mei en juni. De sportievere Aston-modellen waren goed voor 699 verkochte exemplaren.

Daarmee doet de in Nederland bijna 260.000 euro kostende DBX precies wat verwacht wordt: de verkoopcijfers oppompen. Aston Martin volgde het voorbeeld van andere exclusieve merken zoals Lamborghini, Bentley en Rolls-Royce. Voor al deze merken is hun SUV het best verkopende model, of hielp de introductie ervan de verkoopcijfers naar recordhoogte.

Op de rand van de afgrond

Aston Martin heeft een roerige periode achter de rug. Nadat het Britse bedrijf in 2018 naar de beurs ging, stortte het vrijwel in elkaar. Verkopen bleven achter en de schulden stegen.

Tot in januari 2020 miljardair Lawrence Stroll, de vader van F1-coureur Lance Stroll, in het bedrijf stapte. Hij stak 536 miljoen pond in de noodlijdende Britse autobouwer en nam het stokje over als de uitvoerend voorzitter. Hij stelde ex-Mercedes-AMG-baas Tobias Moers aan als CEO.

Stroll ging met de bezem door het bedrijf en het aanbod en bood motorleverancier Mercedes-AMG meer aandelen in ruil voor een nauwere samenwerking. Daardoor heeft Aston Martin nu toegang tot alle techniek die Mercedes op de plank heeft liggen, ook de elektrische aandrijflijnen.

Daarmee zorgde Stroll ervoor dat zijn nieuwe automerk beter bestand is tegen moeilijkere tijden, zoals de steeds strenger wordende emissiewetgeving.

Twee nieuwe modellen op de rol

Voor de toekomst heeft Aston Martin nog twee opvallende modellen gepland staan.

De eerste auto, die in samenwerking met onder andere Max Verstappen is ontwikkeld en onlangs zijn debuut beleefde op Goodwood Festival of Speed, is de Aston Martin Valkyrie. Een V12-aangedreven hybride hypercar met meer dan 1.000 pk waarvan er maar 150 gemaakt worden tegen een vanafprijs van ongeveer 2,8 miljoen euro.

De Valkyrie krijgt ook een broertje: de Aston Martin Valhalla. Iets minder extreem met een 950 pk sterke hybride V8 en een prijskaartje van 660.000 euro. Die komt pas in 2023 op de markt en er zullen er maar 1.000 van gemaakt worden.

Hoe deze auto eruit gaat zien is na een restyle nu vrijwel zeker.

LEES OOK: 6 dingen die je moet weten over Bugatti, het exclusieve automerk dat is overgenomen door de Kroatische bouwer van hypercars Rimac