• Experts denken dat het wereldwijde tekort aan computerchips tot zeker eind dit jaar aanhoudt en misschien zelfs tot in de loop van 2022 voortduurt.
  • Het tekort raakt niet alleen de auto-industrie, maar ook de computer- en smartphonemarkt.
  • Ondanks het toenemende aanbod van chips zorgen langere leveringstijden ervoor dat niet voldaan kan worden aan de vraag in 2021.

Halfgeleiders in computerchips behoren tot de meest cruciale componenten van de technologie waar het moderne leven van afhankelijk is. Smartphones, pc’s, elektrische voertuigen en zelfs je nieuwe koelkast gebruiken chips om te kunnen werken.

Het afgelopen jaar zorgde een tekort aan halfgeleiders ervoor dat autofabrikanten de productie moesten halveren. Het maken van grafische kaarten voor pc’s werd moeilijker en onder meer Apple moest het schema voor het uitrollen van nieuwe producten aanpassen.

Biden wil tekort computerchips oplossen

De productie van computerchips is zo belangrijk dat de Amerikaanse president Joe Biden afgelopen maandag met twintig CEO’s over de kwestie sprak.

De nieuwe investeringsplannen voor infrastructuur die Biden door het Amerikaanse Congres wil loodsen, moeten helpen om het tekort aan computerchips voor de VS op te lossen. In zijn plan ter waarde van 2.000 miljard dollar is 50 miljard dollar begroot voor onderzoek naar en de productie van computerchips.

Toch denken experts dat het wereldwijde chiptekort, ondanks de inspanningen van het Witte Huis, nog even zal aanhouden. Business Insider sprak met vier deskundigen over de toekomst van deze crisis en de impact op de markt.

Veel vraag naar chips van verschillende sectoren

Volgens Ted Mortonson van vermogensbeheerder Baird houdt het wereldwijde chiptekort zeker aan tot het einde van het jaar. De strateeg op technologiegebied ziet een sterk toenemende vraag vanuit de cloudmarkt, telecombedrijven en fabrikanten van elektrische voertuigen.

Mortonson denkt bovendien dat er meer fabrieken gebouwd moeten worden om aan de groeiende vraag naar halfgeleiders te kunnen voldoen.

Hij noemt de recente investeringen van halfgeleiderfabrikanten als voorbeeld. Onlangs maakte Taiwan Semiconductor Manufacturing bijvoorbeeld bekend dat het 100 miljard dollar investeert in uitbreiding van de capaciteit van fabrieken.

Toch zal aanvullende capaciteit pas later in het jaar beschikbaar komen, denkt Mortonson.

Ganesh Moorthy, CEO van Microchip Technology, sprak maandag met CNBC ook over het chiptekort. Volgens hem is het de ergste crisis in de sector van de afgelopen veertig jaar.

Het verschil tussen vraag en aanbod is nog nooit zo acuut geweest, volgens Moorthy. Ook hij denkt dat het tekort "hoogstwaarschijnlijk" tot 2022 zal aanhouden.

Auto-industrie steeds meer afhankelijk van chips

Mark Fields besprak op 9 april bij CNBC de effecten van het wereldwijde chiptekort op de auto-industrie.

Volgens de voormalige topman van Ford, die tegenwoordig adviseur is bij investeringsmaatschappij TPG Capital, proberen autofabrikanten momenteel de meeste waarde uit de productie te halen door in te zetten op de voertuigen die de hoogste winstmarge opleveren. Dat zijn vaak auto's waar veel computertechnologie in zit.

Fields denkt dat de situatie voor autofabrikanten in de tweede helft van dit jaar beter zal worden, maar dat de industrie als geheel dit tekort pas ver in 2022 te boven kan komen.

Anand Srinivasan, een analist bij Bloomberg Intelligence, sprak met Yahoo Finance. Hij waarschuwt dat niet alleen de auto-industrie geraakt wordt door deze crisis.

"In het grotere plaatje maakt de auto-industrie maar 8 of 9 procent uit van de markt voor halfgeleiders", zegt Srinivasan. De analist is veel bezorgder over "andere markten waar de impact van het tekort groter zal zijn, en meer mensen raakt". Zoals telefonie en computers, die samen zo'n zeventig procent van de halfgeleidermarkt uitmaken

LEES OOK: TomTom boekt kleiner verlies in eerste kwartaal bij stabiele inkomsten: consumententak nog maar een vijfde van omzet