Het wereldwijde chiptekort zorgt ervoor dat de verkoop van auto’s in Frankrijk in juli flink minder was dan dezelfde maand vorig jaar.

Renault verwacht door tekorten aan chips dit jaar 200.000 auto’s minder te kunnen produceren dan het zou willen.

De tekorten plagen veel producenten, maar lijken de Europese fabrikanten heftiger te treffen dan de concurrentie elders.

Het wereldwijde chiptekort zorgt voor mindere verkopen van auto’s in Frankrijk, meldt de Franse brancheorganisatie Plateforme Automobile. In juli daalde de verkoop van nieuwe wagens flink ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, de verkoop kwam 35 procent lager uit.

De mindere verkopen zijn een teken dat de Europese auto-industrie minder snel herstelt van de coronacrisis dan die van de Verenigde Staten en China. De verkoop kreeg in juli vorig jaar een extra stimulans omdat showrooms van dealers weer mochten openen. Die waren een tijdje dicht geweest vanwege maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Autofabrikant Renault kwam afgelopen vrijdag met een cijferupdate. Het Franse autoconcern verwacht door tekorten aan chips dit jaar 200.000 auto’s minder te kunnen produceren dan het zou willen.

Stellantis, het bedrijf achter merken als Peugeot, Citroën, Opel, Fiat en Chrysler, geeft komende dinsdag inzicht in de prestaties van het afgelopen halfjaar. Het Franse concern liet eerder al weten moeite te hebben met leveren. De auto-industrie is voor de Franse economie erg belangrijk.

In totaal werden vorige maand in Frankrijk bijna 116.000 nieuwe auto's op kenteken gezet. Over de eerste zeven maanden van 2021 zijn er wel 16 procent meer auto's verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Lees over het chiptekort ook: