“Advocaten zien zichzelf graag als een gewaardeerde adviseur, iemand met veel kennis die alle mogelijkheden laat zien. Ondernemers zitten anders in elkaar. Die zeggen: ‘wat je allemaal weet, interesseert me niet. Ik heb dit probleem: snap je dat? Oké, zorg dat het wordt opgelost.’”

Aan het woord is Jaap Stikkelbroeck (40), advocaat met 14 jaar ervaring. Samen met Suzanne Knottnerus (41), fiscalist met 16 jaar ervaring, wil hij het klassieke verdienmodel van advocaten op z’n kop zetten.

Kort gezegd komt dit op het volgende neer: geen uurtje-factuurtje, maar juridische diensten als pakketjes afleveren met een vaste prijs en een specifieke maat.

Stikkelbroeck en Knottnerus werken al zes jaar samen via Griph, een advocatencollectief dat als coöperatie is opgezet, in tegenstelling tot een klassieke maatschap.

“We wilden het meer inrichten als een kapperszaak waar je een stoel kunt huren”, zegt Knottnerus. “De achterliggende gedachte was: als je een advocatenkantoor heel efficiënt inricht met weinig overhead, krijg je een ander soort dienstverlening met scherpere prijzen.” Maar dat bleek slechts ten dele het geval.

Dus wilden Knottnerus en Stikkelbroeck een stap verder gaan. Ze besloten de plannen met Griph even in de ijskast te zetten en sleutelden in 2018 aan een nieuwe startup: blended.law. Die is sinds begin dit jaar volledig operationeel en dinsdag werd bekend dat de eerste externe investering van 150 duizend euro binnen is.

Wat doet blended.law anders?

Stikkelbroeck: “We hebben een platform opgezet waar juristen, advocaten en notarissen een ‘fix’ kunnen aanbieden, een product met een vaste prijs. Bijvoorbeeld: ik help je met het opstellen van een arbeidsovereenkomst voor X euro. Of: ik ontsla je zieke werknemer voor bedrag Y. Dit soort producten biedt een concrete oplossing voor een specifiek probleem.”

Knottnerus: “De specialist bepaalt zelf wat de klus inhoudt. En als klant kun je verschillende opties vergelijken, variërend in complexiteit. Dus letterlijk van small en medium tot large en extra large. Daar hangen verschillende prijskaartjes aan.”

Hoe scherp is die grens tussen de grootte van pakketten?

Knottnerus: “Je kunt vooraf met de jurist, notaris of advocaat overleggen wat een passend pakket is. Die legt ook uit wat het product inhoudt. Binnenkort kan dat ook via instructievideo’s.

Stikkelbroeck: "In het systeem van uurtje-factuurtje zie je vaak het volgende gebeuren. Eerst krijgt de klant een voorlopige inschatting van de kosten, maar vervolgens denkt de advocaat: het zit toch ingewikkelder. En voor je het weet eindig je met drie keer zo hoge kosten. In de opzet van blended.law is duidelijk afgebakend wat een 'medium' pakket inhoudt qua dienstverlening en kosten, versus bijvoorbeeld 'extra large'."

Ben je als klant goedkoper uit bij blended.law?

Knottnerus: “We denken dat het goedkoper is, maar het doel is niet om goedkoop te zijn. De opzet is dat we maximaal drie tot vijf producten van een specialist op een bepaald gebied in het schap willen hebben. Dus iets wat een bepaalde advocaat of notaris heel goed kan en vaak heeft gedaan, kan als product worden aangeboden. Dat kan zo’n specialist vaak efficiënter dan collega’s."

Stikkelbroeck: “Neem bijvoorbeeld het ontslag van zieke werknemers in een bepaalde branche. Als je weet hoe dat werkt in die specifieke branche, ben je veel sneller thuis in zo’n dossier. Dus kun je dat relatief goedkoop aanbieden en er toch een goede boterham aan verdienen. We willen dat advocaten en juristen kleur bekennen en laten zien waar ze echt heel goed in zijn."

Hoe zit het met de belangstelling?

Stikkelbroeck: "We hebben zonder reclame te maken al zo’n twintig initiatieven van advocaten, notarissen en juristen die zelf een product hebben bedacht. Dat is best een divers gezelschap, waar bijvoorbeeld ook partners van middelgrote kantoren bij zitten. Qua marketing zetten we in eerste instantie in op social media, reguliere mond-tot-mondreclame en ons netwerk."

Knottnerus: “Voor klanten is het ook de bedoeling dat ze kunnen vergelijken tussen aanbiedingen. En er wordt met reviews gewerkt.”

Jullie richten je in eerste instantie op ondernemers. Is dat de beste markt voor juridische pakketjes met probleemoplossingen?

Stikkelbroeck: “Voor onze doelgroep van mkb-ondernemers heb je behoorlijk veel producten die zich hiervoor lenen. Ze hebben ook de middelen om het te betalen. Dus het ligt voor de hand dat we daarmee starten. Maar ik kan me voorstellen dat het ook voor particulieren werkt. Niet om een burenruzie voor 500 euro op te lossen. Maar bijvoorbeeld bij het indienen van een bezwaarschrift, of hulp met de aangifte voor de inkomstenbelasting.”

Is dit concept schaalbaar?

Knottnerus: “Ja, dat denken we zeker. We kennen nog geen andere voorbeelden in Nederland of daarbuiten. Maar als dit werkt, als we een proof of concept hebben, zou je het zonder twijfel elders kunnen opzetten. Bijvoorbeeld in België.”

Wat is het verdienmodel?

Stikkelbroeck: “Dat zijn we nog aan het uitwerken. Aanbieders begrijpen dat ze iets moeten betalen om op het platform actief te zijn. Dat kan een vast bedrag per maand zijn of een percentage van de omzet. We willen zien wat het beste werkt. Mogelijk is het ook verstandig om te differentiëren per product.”

Hoe zijn jullie gefinancierd en wanneer verwachten jullie winst te maken?

Knottnerus: “De start hebben we uit eigen middelen gefinancierd. We hebben onze eerste externe investering van 150 duizend euro opgehaald bij angel investor Marcel van den Berg.* We werken dit jaar toe naar een volgende, grotere investeringsronde. Daarna gaan we pas nadenken over die mooie winst.”

Waar willen jullie over drie jaar staan?

Stikkelbroeck: “Het zou mooi zijn als er over drie jaar een venture capitalist instapt, als we bewezen hebben dat het werkt. Dan kun je het groot uitrollen.”

Waar liggen jullie wakker van?

Knottnerus: “IT! Zorgen dat het allemaal goed werkt. We doen het er nu bij, naast regulier dossierwerk. Je werkt dus parttime om geld te verdienen en bent verder bezig met het opzetten van dit bedrijf. Je wil natuurlijk dat het zo gaat draaien dat je je hier volledig op kunt richten.”

Stikkelbroeck: “Het spannendste is dat het gaat lopen. Aan de ene kant moeten er genoeg producten in de winkel liggen, anderzijds moet je klanten hebben die dat afnemen. Die trein moet in beweging komen, dan ben je flinke stap verder.”

*Marcel van der Berg is als investeerder betrokken bij diverse bedrijven, waaronder Z24 Media, uitgever van Business Insider Nederland.

Lees meer over startups: