“Jongeren en starters halen graag planten in huis, maar trekken niet zo snel een halve dag uit om een tuincentrum af te speuren naar de geschikte plant. Want wat kies je dan? En wat komt er kijken bij het verzorgen van planten?”

Juist met jongere, onervaren plantenliefhebbers in het achterhoofd kwam Axel Persoon (26) drie jaar geleden op het idee van Plantsome, een combinatie tussen webwinkel en een app die de aankoop en verzorging van huiskamerplanten zo makkelijk, toegankelijk en leuk mogelijk moet maken.

Met notificaties wordt ook de meest verstrooide plantenbezitter er tijdig aan herinnerd om ‘Albert’ op tijd water te geven.

Ja, Albert. Want in de webwinkel van Plantsome hebben de planten naast de – vaak lange – Latijnse naam ook een roepnaam. “Latijn onthoud je niet, terwijl een plant met een naam als Joep of Alfredo toch gelijk al meer gaat leven.”

Het concept van Plantsome lijkt te werken. Gingen er in 2017 nog 2.000 plantjes over de virtuele toonbank, in 2018 waren de verkoopcijfers al vertienvoudigd. “Online zijn we nu al een van de grotere spelers,” zegt Persoon, die verwacht dat de verkoop dit jaar groeit naar 70.000 planten.

Verzorgen van planten: millennials als groeimarkt

Persoon volgde in 2015 een master bedrijfskunde, met als specialisatie strategisch ondernemen, toen hij van zijn begeleider het advies kreeg "iets te gaan doen waar je meer verstand van hebt dan de rest".

Als digitaal ontwikkelde telg uit een plantenkwekersfamilie ontwierp hij samen met broer Thom het eerste idee van wat Plantsome zou gaan worden.

Het plan om naast een webwinkel ook een app te ontwikkelen was er vanwege de doelgroep meteen al. "We zagen de grootste groeimarkt onder leeftijdsgenoten. We vonden dat zij niet alleen planten moesten kunnen kopen, maar ook op de juiste manier moesten kunnen verzorgen. Een gemiddelde huiskamerplant is voor een starter nu eenmaal best duur."

Na een ontwikkelingstraject introduceerden de broers de gratis app in 2017 via de webwinkel. Dankzij mond-tot-mondreclame groeide het aantal actieve gebruikers sindsdien naar 30.000. Het gebruikersbestand van de gratis app is daarmee groter dan het klantenbestand van de webwinkel, dat op 20.000 ligt.

Volgens Persoon is de app dan ook een belangrijke marketingstool, die dit jaar ook een directe bron van inkomsten moet gaan vormen door de app te integreren met de webwinkel en zo aankopen vanuit de app mogelijk te maken.

Plantsome is niet de enige verzorgingsapp op de markt. Plantenvoedingsproducent Pokon heeft een verzorgingsapp en ook Sprinklr biedt plantenliefhebbers de helpende hand. "Wat ons uniek maakt is de gemaksfactor", zegt Persoon. "We hebben zowel de aankoop als verzorging zo makkelijk mogelijk gemaakt."

"We sturen via de app ook bewust vrolijke, proactieve berichten die je ertoe aanzetten de gieter erbij te pakken. Het is de Coolblue-aanpak voor kamerplanten die ons onderscheidend maakt."

'Isabella heeft water nodig'

Plantenbezitters kunnen iedere kamerplant individueel invoeren op de app, inclusief hoogte en het aantal zonuren dat de plant krijgt.

Als je geen idee hebt welke planten je precies in huis hebt, biedt de chatfunctie van de app uitkomst. "Van de in totaal ruim 8 werknemers hebben we er gemiddeld zo'n één à twee permanent op de klantenservice zitten, inmiddels weten we vrijwel iedere plant bijna direct te herkennen."

Is je plant eenmaal ingevoerd en van een eigen naam voorzien, dan berekent de app de hoeveelheid water, zonlicht en voeding die je groene aanwinst nodig heeft en laat dat met een notificatie weten. Dreigt de varen of philodendron in kwestie alsnog te verpieteren, dan staat de klantenservice klaar met passend advies.

"Te veel water geven is verreweg de meest voorkomende fout die beginnende plantenliefhebbers maken", zegt Persoon. "Het blad gaat dan slap hangen, waardoor mensen soms nóg meer water gaan geven terwijl je dan juist kans krijgt op wortelrot."

Ook een lage luchtvochtigheid in huis is een risicofactor. "In de huiskamer staan planten vaak in de buurt van een verwarming. Als die 's winters hoog staat, dan overleven ze dat niet. Een oplossing is om ze regelmatig even te besproeien met een plantenspuit."

Wanneer je moet verpotten hangt af van de plant. "Dit staat wel in de app, maar daar krijg je momenteel nog geen melding van. Willen we wel toe gaan voegen. Als je twijfelt is er een vuistregel: wanneer de wortels uit de teeltpot komen aan de onderkant is het tijd om te verpotten. Of als de plant niet in een teeltpot staat, is het wanneer er een wortel boven de aarde uitkomt."

Plantenapp: van huiskamer naar kantoortuin

Plantsome vindt haar gebruikers vooral in de grote steden bij jongere generaties, van 25 tot 40 jaar. Sinds kort richt de startup zich ook op bedrijven. Werknemers kunnen volgens Persoon profiteren van de aanwezigheid van meer groen op de werkvloer.

"Verschillende soorten planten hebben een sterke luchtzuiverende werking, daarnaast werkt groen ook stressverlagend en heeft het een geluiddempend effect. Maar het leukste vind ik zelf nog wel dat we van mensen horen dat planten een verbindend verantwoordelijkheidsgevoel geven. Je moet er toch samen voor zorgen."

Persoon erkent direct dat wetenschappelijk onderzoek naar effecten van vegetatie op de werkvloer wisselende resultaten laten zien. "De effecten zijn ook lastig te kwantificeren. Op z'n minst is het gewoon mooi. In die zin kan je het zien als een schilderij, waarom hang je dat aan de muur? Dat is even lastig wetenschappelijk te onderbouwen."

Om bedrijven te bereiken bieden relatiegeschenken een mooie ingang: "Bedrijven geven elkaar steeds vaker planten cadeau." Om werkgevers tegemoet te komen biedt Plantsome kantoorpakketten aan.

Op basis van gegevens over de omvang van de werkruimte en het aantal werknemers stelt de startup een pakket samen van kantoorbestendig struweel. "Vaak gaat het om planten die bestand zijn tegen lage luchtvochtigheid, weinig licht en een verzorging die het nog wel eens laat afweten", zegt Axel. "De dracaena bijvoorbeeld, of de graslelie. "Of, zoals wij ze noemen: Enzi & Bertie.

Buitenlandse ambities: Duitsland

Volgens Persoon is de groei van zijn startup ten dele te verklaren doordat tuincentra achterblijven. "Die hebben vaak een toch wat conservatieve bedrijfsvoering. De online omgeving is dan echt iets wat ze erbij doen. De overstap maken is voor zulke bedrijven ook lastig, omdat de online retail een hele andere manier van denken en bedrijfsvoering vergt."

Dus is de markt voor Plantsome en concurrenten als Sprinklr groot. En bovendien niet beperkt tot Nederland.

Plantsome is al actief in Vlaanderen en Persoon kijkt inmiddels voorzichtig naar de Oosterburen. "Daar rollen we nu wat tests uit. Allemaal nog langzaam, want we willen eerst onze positie in Nederland versterken. Maar tegelijkertijd willen we kansen in het buitenland niet missen."

Toekomstmuziek. Voor 2019 ligt de focus op de integratie van de app en de webomgeving, volgens Persoon "technisch nog een aardige klus, maar essentieel om het totaalconcept van Plantsome kloppend te maken."

Met dit doel worden nu verkennende gesprekken gevoerd met partners die ons echt kunnen helpen bij de ontwikkeling van de app. "Maar de inhoud, die blijven we wel echt zelf doen."

LEES OOK: Door 2 dingen anders te doen redde de CEO van Usabilla zijn bedrijf – nu koopt SurveyMonkey de Amsterdamse softwaremaker voor $80 miljoen