De terugkeer van het vrolijke kinderdrankje zou aanstaande zijn, zo valt te
lezen op de website Tjolkkomtweerterug.nl.

(Zie meer van stal gehaalde merken in de slideshow:
Terug van weggeweest
)

Initiatiefnemer van de wederopstanding van Tjolk is ondernemer Sjoerd Stouten.
In 2008 kocht hij de merknaam Tjolk over van Friesland Foods. Samen met een
partner, Bas de Boer, wil Stouten Tjolk januari 2010 weer in de winkels
hebben liggen.

Stouten:"Bas de Boer en ik hebben een enorme passie voor merken.
Friesland zelf wilde Tjolk niet herintroduceren. Wij merkten echter dat er
nog heel veel mensen waarde hechten aan dat label."

Gesprekken met leveranciers
Met alle merkrechten op zak en financiële steun van enkele investeerders,
maakt Stouten nu afspraken met leveranciers en producenten.

Stouten: "We hebben net een gesprek gehad met een verpakkingenbedrijf.
Ook hebben we al contact met fabrieken die het drankje moeten gaan maken. In
Nederland kunnen eigenlijk alleen Friesland en Campina (inmiddels een
fusiebedrijf, red.) dit, vandaar dat we nu contact hebben met
producenten in Duitsland, Frankrijk en België."

Niet alleen nostalgie
Veel mensen kennen Tjolk nog van de reclames in weekblad Donald Duck. Maar de
herintroductie moet niet alleen maar appelleren aan nostalgische gevoelens,
zegt Stouten. "We willen Tjolk ook onderscheidend maken, door het zo
organisch mogelijk te produceren."

Naast de smaken van weleer, wil Stouten ook nieuwe varianten introduceren. "Dat
soort vernieuwingen willen we brengen in een directe communicatie met
mensen. Zo gaan we via onze Twitter-account
mensen vragen om de nieuwe smaken te testen."

Zie meer van stal gehaalde merken in de slideshow:
Terug van weggeweest
.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl