ANALYSE – In de wereldwijde online-retailoorlog heeft koopjesdag Singles’ Day van Alibaba het Amerikaanse Black Friday en Cyber Monday ruim overtroffen. Afgelopen zondag stond na 24 uur online shoppen op de platforms van Alibaba een recordomzet van 31 miljard dollar op de borden.

Veel analisten en financiële journalisten hadden vooraf twijfels geuit over de vooruitzichten van Singles’ Day in 2018. Hun argumenten sneden hout, maar waarschijnlijk hebben velen onderschat hoe snel het aantal mobiele shoppers in China groeit.

Analisten schreven dat Singles’ Day 2018 op een moment kwam waarop de groei van Alibaba onder druk staat vanwege de handelsoorlog van Donald Trump met China. Oprichter Jack Ma van Alibaba noemde die handelsoorlog onlangs nog “extreem dom”.

Ook het feit dat de Chinese internetreus Alibaba last heeft van tragere economische groei in China lijkt Jack Ma niet te deren.

Waar ik nieuwsgierig naar ben: wat kunnen westerse merken leren van Singles’ Day en de radicale visie van Jack Ma op retailtrends? Dit zijn de belangrijkste lessen:


Les 1: E-commerce is gigantisch en blijft maar doorgroeien

Wil je online slagen in de retail, dan heb je verbeeldingskracht, een strakke planning, een magische manier van denken en veel uithoudingsvermogen nodig.

Alibaba heeft een infrastructuur gecreëerd om gemiddeld meer dan 250.000 transacties per seconde af te handelen! En wat te denken van 3 miljoen medewerkers die zijn gemobiliseerd in China om meer dan een miljard pakjes af te leveren…

Lees ook op Business Insider


Les 2: Mobiel op de eerste plaats

In de westerse wereld zijn veel merken nog sceptisch over aankopen via mobiele telefoons. Maar China heeft het vaste internet overgeslagen en is gelijk overgestapt op de smartphone. Meer dan 80 procent van de transacties op Singles’ Day is uitgevoerd via een smartphone.

Dat is dus je toekomstige e-commerce-strategie: mobiel moet leidend zijn. En zorg op sociale media voor een gestroomlijnd aankoopproces: See, Like & Buy!


Les 3: De kracht zit vaak in samenwerking

Jack Ma heeft ooit zijn radicale visie op de toekomt van retail opgeschreven in een brief aan zijn aandeelhouders: “We willen dat Alibaba in 20 jaar groeit van 500 miljoen naar 2 miljard klanten, dat 10 miljoen e-tailers winstgevend worden door ons platform en we willen 100 miljoen nieuwe banen creëren.”

Jack Ma gelooft in globalisering. Hij wil kleine bedrijven en winkels een platform bieden waarmee ze hun producten makkelijk wereldwijd kunnen verkopen. De regering van Donald Trump is daar overduidelijk beducht voor.


Les 4: In het Westen hebben klassieke media en de retailsector zich laten klemzetten

Mediabedrijven en retailers zijn er in het Westen niet in geslaagd de handen ineen te slaan. Er is niet gebruikgemaakt van een collectieve kracht. En dat is voor beide sectoren funest geweest.

Gebrek aan innovatie bij klassieke mediabedrijven en gevestigde retailers is een van de redenen waarom het duopolie van Facebook en Google traditionele spelers in minder dan een decennium heeft kunnen vermorzelen. Veni. Vidi. Vici.

En je kunt er vergif op innemen dat Facebook en Google hun inspanningen op het gebied van mobiele commercie alleen maar zullen opvoeren. Hun strategie maakt duidelijk dat ze allebei graag de strijd aangaan met Amazon en Alibaba.


Les 5: Met adverteren bereik je veel minder dan met innovatie

Alibaba maakt gebruik van alle moderne technologieën en benut de nieuwste sociale en zakelijke trends om e-commerce en klantgerichtheid op een hoger niveau te krijgen.

Gezichtsherkenning en betalen met een selfie stelt miljoenen millennials in staat veel sneller een aankoop te doen. Augmented reality (AR) en virtual reality (VR) maken van winkelen een unieke ervaring. En de artifical intelligence (AI) zorgt dat de wensen van de klant centraal staan en er slim gepersonaliseerd kan worden.

In het Westen hebben we de neiging tot arrogantie en zien we China vooral als een copycat. Maar Alibaba laat ons duidelijk zien dat China zich in hoog tempo van imitatie naar innovatie beweegt.


Les 6: Retail als entertainment is echt van belang

Singles’ Day begon op 11 november met een show waarin onder meer zangeres Mariah Carey, het Australische model Miranda Kerr en Cirque du Soleil optraden. De show werd vanuit Shanghai uitgezonden op twee televisiekanalen en videostreamingplatform Youku.

Het belang van entertainment bij het shoppen kun je niet genoeg benadrukken. Ga online maar eens kijken wat China allemaal doet op dit gebied!


Mijn conclusie? Het aantal faillissementen in de westerse retailwereld dit jaar is echt schrikbarend. De Mad Men-generatie die vertrouwt op adverteren moet wakker worden. Te veel merken doen nog steeds alsof het 1999 is. Ze slaan de plank volledig mis als het aankomt op trend-gedreven innovatie.

Retailers moeten bij innovatie verder kijken dan alleen naar return on investment. Het risico van nietsdoen is minstens even belangrijk. Baanbrekende innovaties die binnen tien jaar hele markten over kunnen nemen, komen altijd van outsiders en bewijzen dat “groot alleen goed is als groot ook slim is”.

LEES OOK Wie koopt Blokker? Marcel Boekhoorn, die de HEMA al binnensleepte, is een logische kandidaat, vinden retailexperts