Elsevier onderzoekt of er juridische stappen mogelijk zijn tegen de naamswijziging van het weekblad die eigenaar RELX wil doorvoeren.

Dat blijkt uit een bericht van hoofdredacteur Arendo Joustra op de website van het blad.

Vorige week werd bekend dat het Brits-Nederlandse RELX de naam Elsevier exclusief wil reserveren voor de wetenschappelijke uitgaven van het informatieconcern. RELX heette tot begin dit jaar Reed Elsevier en kwam voort uit de fusie tussen de Britse uitgever Reed en de Nederlandse uitgever Elsevier.

Sinds de jaren negentig heeft het concern zich steeds meer ontwikkeld tot een leverancier van digitale informatie, met onder meer databank Lexis Nexis. De tak van wetenschappelijke uitgaven ging Elsevier Science heten. De Nederlandse weekbladen, waaronder Elsevier, vielen onder de divisie Reed Business Information.

Vanwege de historische betekenis van de in 1880 opgerichte uitgever Elsevier lag er tot begin deze eeuw een taboe op verkoop van het weekblad Elsevier bij de bedrijfstop. Ook al werd het blad steeds meer een vreemde eend in de bijt binnen de Brits-Nederlands multinational.

Weekblad Elsevier in de verkoop

Elseviers oplagedaling van de afgelopen jaren (actuele oplage ruim 80 duizend tegen circa 140 duizend zeven jaar geleden) en de verdere afslanking van de Nederlandse bladenportfolio van Reed Elsevier/RELX leidden begin dit jaar tot het besluit om het weekblad officieel in de etalage te zetten.

Afgelopen maandag meldde Het Financieele Dagblad dat onder meer FD Media Groep en Telegraaf Media Groep zich terughoudend hebben opgesteld. Ook de investeringsmaatschappij Dasym van Frank Botman zou sinds vorige week geen interesse meer hebben in Elsevier, net als de uitgever New Skool Media.

Intern blijkt er een stevige discussie te zijn tussen de redactieraad van Elsevier en de concernleiding over de naam. De top van RELX heeft aangekondigd het weekblad en aanverwante activiteiten van zijn naam te willen beroven, omdat ‘verwarring’ zou kunnen ontstaan met de veel grotere wetenschappelijke uitgever Elsevier.

Juridisch tegenoffensief

Volgens hoofdredacteur Joustra gaat de concernleiding met de naamswijziging voorbij aan "het feit dat de tijdschrifttitel al dateert van 1891 en dat toen van wetenschappelijke uitgaven nog geen sprake was. En dat Elsevier als opinieblad al zeven decennia niet weg te denken is uit het politieke en culturele leven in Nederland.''

"Een (juridisch) tegenoffensief wordt onderzocht'', aldus de hoofdredacteur.

Hij noemt het "een lichtpuntje" dat, mocht de eigenaar voet bij stuk houden, de naamsverandering nog wel een paar jaar op zich zal laten wachten.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl