PostNL biedt dinsdag met zijn kwartaalcijfers een nieuwe blik op de aanhoudende krimp van de Nederlandse postmarkt. Die achteruitgang moet worden goedgemaakt door groei bij de bezorging van pakketten en op de buitenlandse markten.

Het postbedrijf waarschuwde bij de presentatie van de jaarcijfers, in februari, dat de Nederlandse postmarkt de komende jaren hard blijft krimpen.

Voor 2014 en de jaren daarna wordt nu een jaarlijkse afname van 9 tot 12 procent voorzien. PostNL denkt die achteruitgang op te kunnen vangen met bezuinigingen, hogere prijzen en de bezorging van pakketjes.

Het doel voor de besparingen die in 2017 met de reorganisatie moeten worden gehaald werd eind febrauri met 75 miljoen euro verhoogd. Die extra bezuiniging zal niet leiden tot een extra banenverlies. PostNL gaf eerder al aan dat bij de sanering 2700 tot 3300 arbeidsplaatsen (fte) verdwijnen.

Reorganisatie

De omzet uit de pakketbezorging moet dit jaar evenals de internationale opbrengsten met circa 5 procent (‘mid single digit’) toenemen. Voor de Nederlandse postmarkt wordt dankzij hogere prijzen een lage enkelcijferige omzetgroei voorzien.

PostNL zag de omzet vorig kwartaal stabiliseren op 1,2 miljard euro. De nettowinst verschrompelde, onder meer door de kosten voor de reorganisatie van de postbezorging, tot 19 miljoen euro, tegen 167 miljoen euro een jaar eerder. Over heel het jaar moest een nettoverlies van 170 miljoen euro worden geïncasseerd. De Nederlandse postmarkt kromp vorig jaar met bijna 12 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl