• De Nederlandse autodealerholding Pon biedt samen met Volkswagen en een Britse vermogensbeheerder 2,9 miljard euro op de Franse autoverhuurder Europcar.
  • Europcar wees eerder een bod van 2,2 miljard euro af.
  • Het consortium aast op de technologie, kennis en infrastructuur van het verhuurbedrijf.

Een consortium onder leiding van Volkswagen heeft een nieuw bod gedaan op de Franse autoverhuurder Europcar.

De Duitse autofabrikant heeft samen de Nederlandse auto-importeur en mobiliteitsgroep Pon en de Britse vermogensbeheerder Attestor 2,9 miljard euro over voor het beursgenoteerde bedrijf. Dat is inclusief Europcars schulden van 0,4 miljard euro.

Een eerder voorstel van 2,2 miljard euro werd door Europcar nog afgewezen.

Het consortium biedt 50 cent per aandeel, wat een premie van 27 procent zou betekenen op de slotkoers van 22 juni, de dag voordat de overnamegesprekken bekend werden.

Als Europcar de deal accepteert, krijgt Volkswagen 66 procent van de aandelen in handen. Attestor is al aandeelhouder van Europcar en breidt dat uit tot ongeveer een kwart. Pon krijgt een belang van nog geen 10 procent.

Overname is strategisch van belang

Met de aankoop krijgt Volkswagen onder meer de technologie, kennis en infrastructuur van het verhuurbedrijf in handen. Dat is interessant voor het concern dat in de toekomst niet alleen Volkswagens, Audi's, Porsches of Skoda's wil maken, maar ook meer geld wil verdienen met diensten voor mobiliteit.

Ook Pon wil zich steeds meer profileren als aanbieder van mobiliteitsdiensten. Het bedrijf is bijvoorbeeld voor 40 procent eigenaar van Greenwheels, dat in Nederland deelauto's aanbiedt in stadscentra. Ook bezit het bedrijf Swapfiets, de snel gegroeide abonnementsdienst voor fietsen.

Topman Janus Smalbraak van Pon noemt flexibele diensten voor vervoer dan ook een "sleutelelement" voor de toekomst van het familiebedrijf.

"We zijn verheugd deel uit te maken van het consortium en kunnen bijdragen aan de totstandkoming van dit nieuwe mobiliteitsplatform van Volkswagen, met Europcar als sterke basis", verklaart Smalbraak.

Financiële problemen voor Europcar

Europcar kwam eind vorig jaar in financiële problemen. Schuldeisers scholden daarop ruim 1 miljard euro aan schulden kwijt en kregen het bedrijf in ruil daarvoor in handen.

Autoverhuurders hadden in 2020 zwaar te lijden onder de coronacrisis, doordat ze voor een groot deel afhankelijk zijn van toeristen die op vakantie een auto huren. Internationale reizen waren zonder dringende reden nagenoeg onmogelijk tijdens de coronacrisis.

Europcar was al eerder in handen van Volkswagen. De autofabrikant verkocht het verhuurbedrijf in 2006 aan investeerder Eurazeo.

LEES OOK: Een auto huren is op sommige vakantieplekken wel 10 keer zo duur als voor de coronacrisis – verhuurbedrijven kampen met een groot tekort