Ondanks een fataal vliegtuigongeluk met de Boeing 737 MAX was 2019 een van de veiligste jaren in de geschiedenis van de commerciële luchtvaart.

Bij twintig ongelukken kwamen 283 mensen om het leven, blijkt uit cijfers van Aviation Safety Network, een Nederlandse organisatie die het aantal crashes bijhoudt.

Met zo’n 39 miljoen commerciële vluchten betekent dat de kans op een fataal ongeluk bijna één op de twee miljoen vluchten is.

Een blik op het aantal vliegtuigongelukken sinds 1950 leert dat het gemiddeld aantal doden sinds eind jaren negentig daalt. In slechts drie jaren (2015, 2016 en 2017) vielen er minder dodelijke slachtoffers dan in 2019. Qua aantal fatale ongelukken komt 2019 op plek 7 sinds de Tweede Wereldoorlog.

"Als de kans op een dodelijk ongeval hetzelfde was als tien jaar geleden, dan zouden er vorig jaar 34 fatale ongelukken zijn geweest", aldus directeur Harro Ranter van Aviation Safety Network. "Als je het vergelijkt met 2000, zouden het er zelfs 65 zijn geweest. Dit laat goed zien hoe de veiligheid in de afgelopen twee decennia enorm is toegenomen."

De meeste doden vielen in 2019 bij een crash van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines. Alle 157 inzittenden kwamen om het leven.

Boeing houdt sindsdien alle 737 MAX-toestellen aan de grond, omdat vorig jaar ook al een vliegtuig van dat type crashte in Indonesië met dodelijke afloop. De kwestie kostte de topman van de Amerikaanse vliegtuigbouwer in december de kop.

Opvallend is dat 11 van de 20 fatale ongelukken vorig jaar plaatsvonden in Noord-Amerika, waarvan vijf in afgelegen gebieden in Canada en Alaska. Volgens Aviation Safety Network hebben Amerikaanse en Canadese toezichthouders de afgelopen jaren hard gewerkt om vliegen veiliger te maken, maar dit blijft een punt van zorg.

Lees ook over luchtvaart en reizen: