Mensen hebben vaak een verkeerd beeld bij het werken voor een vliegmaatschappij.

Annette Long, een stewardess met dertien jaar ervaring, vertelde eerder aan Business Insider dat mensen vaak denken dat er veel glamour bij haar baan komt kijken. “Maar de baan op zich is verre van glamoureus. Zelfs als je werkt in first class of business class is dat helemaal niet glamoureus.”

Long zegt dat passagiers vaak een verkeerd beeld hebben van wat vliegtuigpersoneel wel en niet doet.

Om het beeld recht te zetten, vroeg Business Insider aan meer dan 80 luchtvaartmaatschappijmedewerkers – stewardessen, gate agents, baliemedewerkers en andere mensen die direct met de klant hebben te maken op de luchthaven – wat de meest voorkomende misvattingen zijn.

Hieronder vind je hun anonieme antwoorden:


Stewards en stewardessen feesten continu

“De meeste tussenstops zijn kort. Je hebt amper tijd om te eten en goed te slapen”, zegt een stewardess.

“We brengen de meeste tussenstops door in bed met wijn en Netflix”, aldus een stewardess.

Lees ook op Business Insider


Het is de taak van een stewardess om de bagage in de rekken te stoppen

Foto: iStock/jean-marie guyon

“Onze werkgevers vergoeden niets als we gewond raken bij het optillen van jouw koffers”, zegt een stewardess.


Iedere getrainde aap kan dit werk doen

“Het kost vaak jaren voordat klanten je niet zien zweten en je de perfecte service geeft”, zegt een klantenservicemedewerker van een luchtvaartmaatschappij.

“Mensen denken vaak dat we alles doen voor een minimumloon en dat een getrainde aap dit werk kan doen”, zegt een klantenservicemedewerker van een luchtvaartmaatschappij.


Medewerkers bij een vliegmaatschappij kunnen gratis vliegen waar naartoe en wanneer ze maar willen

“We staan altijd stand-by om te werken, en vluchten zijn altijd vol”, zegt een stewardess.


Stewardessen zijn onintelligent en onopgeleid

“Ik ben een enorme nerd en wetenschap is mijn ding. Mijn tweede favoriete dingen is het mensen naar hun zin en blij maken”, zegt een stewardess.

“We zijn waarschijnlijk beter opgeleid dan de meeste mensen”, zegt een andere stewardess.


Wanneer gate-medewerkers bij de computer staan doen ze niets

Foto: Tim Boyle/Getty Images

“Blijf gate-medewerkers niet vermoeien met vragen die ze al beantwoordt hebben in hun aankondiging. Ze werken met een strak tijdsschema en al die extra vragen zorgen ervoor dat ze hun werk niet kunnen doen”, zegt een klantenservicemedewerker van een luchtvaartmaatschappij.


Stewardessen worden altijd omringt door mensen

“Verre van! De levensstijl kan heel eenzaam zijn”, zegt een stewardess.


Vliegmaatschappijmedewerkers kunnen gratis updates weggeven

“Iedere vliegmaatschappij heeft zijn eigen regels, maar iemand zomaar van stoel laten veranderen of een upgrade geven kan je ontslag betekenen vandaag de dag. En dat is het onze baan niet waard. De computer volgt alles en big brother is watching us”, zegt een klantenservicemedewerker van een luchtvaartmaatschappij.


Er zijn geen hetero mannelijke stewards

“Niet alle mannelijke stewards zijn homo”, zegt een steward.


Er zijn back-up vliegtuigen voor het geval er een vlucht gecanceld wordt

Foto: Lucy Nicholson/Reuters

“Nee, we hebben geen extra vliegtuigen om te gebruiken wanneer er een vlucht gecanceld is”, zegt een klantenservicemedewerker van een luchtvaartmaatschappij.


Het is makkelijk om een steward/stewardess te worden

“De realiteit is dat we zwaar getraind worden om je zo snel en goed mogelijk uit een vliegtuig te krijgen bij een calamiteit. We spenderen twaalf uur per dag, zes dagen per week voor meerdere weken om ervoor te zorgen dat we je kunnen helpen stel dat je dringend medische hulp nodig hebt en bij een andere calamiteit. En dat allemaal terwijl we je van alle gemakken voorzien”, een stewardess.


Door een eikel te zijn krijg je wat je wilt

“Mensen denken soms dat ze de beste service krijgen wanneer ze dwingend zijn of ruzie zoeken met de stewardess”, zegt een klantenservicemedewerker van een luchtvaartmaatschappij.


Stewardessen zijn veredelde serveersters

“Onze baan is gevaarlijk, vraagt fysiek veel en komt met een enorme verantwoordelijkheid rondom veiligheid”, zegt een steward.


Vliegmaatschappijen kunnen het weer bepalen

Foto: AP Photo/Seth Wenig

“Geen grap: iemand vertelde mij dat we een technologie hebben om mist op te heffen. Dat hebben we dus niet”, zegt een klantenservicemedewerker.


Stewardessen gaan met jan en alleman naar bed

“Een veelgehoorde misvatting is dat we, omdat we op zoveel plekken slapen, vast met veel mensen naar bed gaan”, zegt een stewardess.

“Misschien zijn we wel getrouwd en hebben we kinderen en zijn we totaal niet op zoek naar een date met een passagier”, zegt een andere stewardess.