Topman Dennis Muilenburg van Boeing stapt op. Volgens de vliegtuigbouwer is zijn vertrek nodig om het vertrouwen in het bedrijf te herstellen. Dat liep een flinke deuk op door de problemen met de 737 MAX.

Muilenburg vertrekt per direct. Zijn taken worden voorlopig waargenomen door financieel directeur Greg Smith. Op 13 januari krijgt David Calhoun de leiding bij Boeing in handen.

Toestellen van het type 737 MAX staan al sinds maart aan de grond, nadat binnen het bestek van vijf maanden twee dodelijke crashes met het model waren gebeurd. Boeing moet van luchtvaartautoriteiten eerst technische mankementen in het toestel verhelpen voordat de 737 MAX weer mag vliegen.

Het toestel mag niet meer vliegen na twee crashes. Eerst verongelukte een toestel van Lion Air in Indonesië, waarbij 189 mensen om het leven kwamen. Een aantal maanden later stortte een 737 MAX van Ethiopian Airlines neer. Alle 157 inzittenden kwamen om.

Door een softwarefout werd de neus van het toestel naar beneden geduwd. Boeing is bezig met een update. De aanpassingen aan het toestel moeten door alle betrokken luchtvaartautoriteiten worden goedgekeurd.

Productie Boeing 737 MAX stopgezet

Boeing kondigde deze maand aan in januari de productie van de 737 MAX tijdelijk stil teleggen. Dit zou niet gepaard gaan met ontslagen onder de 12.000 medewerkers die aan het toestel werken. Onduidelijk is wanneer de productie weer hervat zou worden.

De 737 MAX is het bestverkopende vliegtuig van Boeing en de vliegtuigen van Boeing behoren tot de belangrijkste exportproducten van de Verenigde Staten.

Boeing werkt voor de productie van de 737 MAX samen met 680 toeleveranciers en nog honderden onderaannemers. De productiestop heeft daarom grote gevolgen voor honderden niet-afgebouwde toestellen die bij de fabriek in Kansas staan.

BEKIJK HIER: Deze foto’s laten zien hoe ingrijpend de productiestop van de 737 MAX is voor Boeing