Michiel Snoek begon zijn bedrijf Hemdvoorhem vanaf zijn zolderkamer. Hij kon online simpelweg geen overhemden vinden met de juiste mouwlengte, dus besloot hij deze zelf aan te bieden. Het bleek een succesformule.

Astrid van Wordragen haakte een aantal jaar geleden aan bij Michiel en is uitgegroeid tot de vliegende keep van het bedrijf.

De opmars van de joggingbroek

“Vanaf de oprichting zijn we als bedrijf ieder jaar gegroeid. Maar sinds we vanaf 2017 de samenwerking met bol.com aangingen, is die groei steeds sneller gegaan”, vertelt Van Wordragen. “Normaal gesproken zijn onze overhemden de hardlopers, maar door de coronacrisis is de verkoop daarvan juist teruggelopen. Gelukkig konden we daar dankzij de data van bol.com bijtijds op reageren. Zo konden we namelijk de zoektrends van klanten analyseren.”

“Tijdens de eerste lockdown in maart en april zagen we opeens een toename in de verkoop van loungekleding. We waren direct uitverkocht. Kort daarna gingen de zwembroeken hard en rond de feestdagen waren onze unieke cadeaus voor mannen de hardlopers. Cadeaus met bijvoorbeeld sokken of een luchtje.Dit zijn overigens artikelen die alleen wij verkopen en waarmee we ons onderscheiden van andere aanbieders op het platform. Zo hebben we de laatste maanden van 2020 een groei van 47 procent gemaakt ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.”

Geen onverkoopbare artikelen meer door inzichtelijke data

” Bol.com helpt ons meer te doen met data. Door onze eigen webshop te koppelen aan bol.com hebben we nu één overzichtelijk dashboard en is alle data bruikbaar. Eerst hadden we nog weleens onverkoopbare artikelen die lang in het magazijn bleven liggen, nu gelukkig niet meer. Deze samenwerking is een zeer goede bijdrage geweest voor onze winstgevendheid en de balans van de organisatie.”

“Naast een omzet die we ieder jaar zien groeien, heeft bol.com er ook voor gezorgd dat we als bedrijf veel professioneler zijn gaan denken. De servicenormen die bol.com hanteert hebben we inmiddels doorgevoerd in onze gehele organisatie.Dit leverde in eerste instantie wat grijzen haren op, maar nu is het een perfect geoliede machine. We krijgen door deze verandering steeds minder retouren en onze klanttevredenheid is flink gegroeid!”

Benieuwd hoe jij kan groeien met de inzichten van bol.com? Lees hier meer en word partner bij bol.com

Lees ook op Business Insider