Misschien heb je het ooit al eens meegemaakt: je bestelt eten via Thuisbezorgd.nl en bij je bestelling vind je een foldertje.

Of je voortaan je bestelling bij de website van het restaurant wilt doen in plaats van via Thuisbezorgd.nl.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt het een goed iets. Zo vertelt voorzitter Robèr Willemsen aan BNR: “Restaurants moeten zorgen dat ze baas zijn in eigen huis.”

Volgens hem zijn de tarieven van websites als Thuizbezorgd te hoog, namelijk 12 procent commissie per bestelling. Daarom adviseert hij restaurants om Thuisbezorgd zoveel mogelijk te omzeilen.

“Zij bepalen de prijs. Je mag als ondernemer niet onder de prijs van Thuisbezorgd je spullen verkopen”, aldus Willemsen. “Wij proberen ondernemers er op te wijzen dat je afspraken kunt maken. Door 12 procent commissie en dat je niet minder mag vragen, wordt de macht van Thuisbezorgd veel te groot.”

Thuisbezorgd levert klanten op

Volgens oprichter van Thuisbezorgd.nl Jitse Groen is het de KHN vooral te doen om te scoren over de rug van het bedrijf, zo vertelt hij bij BNR. "Ik heb nog nooit zulke grote onzin gehoord." Volgens hem is zijn website de goedkoopste manier om te adverteren en zijn de afspraken in heel Europa hetzelfde. Dat de commissie zo hoog is, heeft volgens hem dan ook alles te maken met dure tv-commercials.

"We kunnen doen alsof een bezorgrestaurant bij ons niets terug krijgt. Maar als je bij ons vijfhonderd euro investeert, krijg je daar bijna vijfduizend euro omzet voor terug", aldus Groen in de uitzending. "Dat is de kracht van Thuisbezorgd.nl en waarom het grootste deel van de Nederlandse bezorgrestaurants bij ons is aangesloten. Een lidmaatschap bij KHN kost 650 euro per jaar en daar krijg je in principe nul bestellingen voor."

Over briefjes bij bestellingen maakt Groen zich niet druk, ook al mag het volgens de Algemene Voorwaarden van Thuisbezorgd niet. "Dit is iets wat wij nauwelijks zien. We gaan niets doen, er is ook geen probleem. Het enige probleem is dat we elke drie maanden geconfronteerd worden met een e-mail van Koninklijke Horeca Nederland."

LEES OOK: Jitse Groen van Takeaway.com: ‘Het is leuk om de grootste te zijn, maar dat is niet genoeg’

jitse groen takeaway thuisbezorgd startup tip ondernemer