Takeaway.com-oprichter en topman Jitse Groen is blij met de sterke marktpositie in Duitsland bij de online maaltijdbestellingen. Maar dat is pas het begin voor het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl.

“Kijk, het is leuk om de grootste te zijn. Maar dat is natuurlijk niet genoeg”, aldus Groen tegenover Business Insider.

Takeaway.com investeert momenteel flink in het buitenland. Vooral in Duitsland moet het bedrijf veel uitgeven aan marketing om marktaandeel weg te kapen bij concurrenten, zo blijkt uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

Het bedrijf mikt op een dominante marktpositie voordat het zich richt op zwarte cijfers. Duitsland is na Nederland de grootste markt voor het Nederlandse bedrijf.

Groei in Duitsland

De CEO wijst erop dat het aantal orders in Duitsland (17 miljoen in 2016) in de buurt komt van het aantal in Nederland (21 miljoen), maar dat er vijf keer meer mensen wonen in Duitsland. Er is dus nog genoeg ruimte voor groei.

Het is daarnaast niet erg lonend om je op een tweede plek te richten, omdat er geen grote bedragen worden geïnvesteerd in die bedrijven. Groen: “Het is dan wel mogelijk om een mild winstgevende, of break-even onderneming te runnen. Het kan. Maar het is niet heel waarschijnlijk.”

Om onbetwist de grootste te worden zal Takeaway op overnamepad moeten. Klanten van maaltijdbezorgdiensten zijn gewoontedieren – of ‘recurrent’, zoals Groen het noemt. Klanten blijven maar bestellen bij één dienst, hoe klein de dienst ook is.

Lees ook op Business Insider

Zo nam Takeaway.com in Nederland bijvoorbeeld de veel kleinere dienst JustEat over. “De enige manier om klanten over te nemen is om ze te kopen. We zijn dus altijd geïnteresseerd in nieuwe overnames.”

Voorlopig nog verlies

Uit de kwartaalcijfers van het bedrijf wordt duidelijk dat Takeaway vorig jaar dieper in de rode cijfers is gedoken. Er werd een verlies van 30,9 miljoen euro geleden, tegenover 19,6 miljoen euro een jaar eerder.

Naast de marketingkosten moest Takeaway ook de portemonnee trekken voor de beursgang afgelopen jaar. Verder liepen kosten voor personeel en huisvesting op en werd meer belasting betaald.

In een toelichting op de cijfers zei topman Groen dat Takeaway dit jaar nog verlies zal lijden. “Wij willen over twee jaar winstgevend zijn”, aldus Groen. “Dat zeiden we al bij de beursgang vorig jaar. En dat blijft zo.”